• Tom Araya

Sådant jävla gnäll på kungen...

Det är sådant jävla gnäll på kungen över hans uttalanden och successionsordningen.

Han har sagt att han tycker det är beklagligt att den nya successionsordningen började gälla retroaktivt, vilket snuvade hans son på kronprinstiteln.

Han har också sagt att han välkomnar förändringen, som gjorde att hans dotter Victoria till kronprinsessa.

Ytligt sett kan det verka motsägelsefullt, som att han inte är helt ärlig i båda uttalandena.

Men är man bara lite insatt i vad det handlar om och har lite innanför pannbenet, så förstår man att detta är två helt olika saker och att man därför kan ha båda dessa åsikter parallellt.

Det är både journalister som amatörtyckare på nätet som eldat på detta till att nå löjliga höjder. Men dessa visar ju bara på att de saknar kunskap och begåvning. 

Lägg bara ner det här tramsgnället!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-11 05:16
    ...om successionsordningen skulle det stå i första meningen, inte och.

• Svar på tråden Sådant jävla gnäll på kungen...
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2023-01-11 05:10:18 följande:
    Sådant jävla gnäll på kungen...

Det är sådant jävla gnäll på kungen över hans uttalanden och successionsordningen.

Han har sagt att han tycker det är beklagligt att den nya successionsordningen började gälla retroaktivt, vilket snuvade hans son på kronprinstiteln.

Han har också sagt att han välkomnar förändringen, som gjorde att hans dotter Victoria till kronprinsessa.

Ytligt sett kan det verka motsägelsefullt, som att han inte är helt ärlig i båda uttalandena.

Men är man bara lite insatt i vad det handlar om och har lite innanför pannbenet, så förstår man att detta är två helt olika saker och att man därför kan ha båda dessa åsikter parallellt.

Det är både journalister som amatörtyckare på nätet som eldat på detta till att nå löjliga höjder. Men dessa visar ju bara på att de saknar kunskap och begåvning. 

Lägg bara ner det här tramsgnället!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-11 05:16
    ...om successionsordningen skulle det stå i första meningen, inte och.

Journalistkåren i allmänhet står till vänster politiskt och då bör det också rimligen finnas större andel republikaner bland dem än bland befolkningen i stort.

Kungen har givetvis rätt i sak men hittar man något att hacka på honom för så gör man det, åtminstone om man är republikan med stor makt att sprida sina åsikter.
  • Tom Araya
    Anonym (Skenhelig kung) skrev 2023-01-14 16:24:39 följande:

Trots att hon är den förstfödde skulle det stå. 

Håller med om att vi borde avskaffa kungahuset. Varför ska vi betala hans Porsche av senaste årsmodell och lyxliv? 

Tja... det finns en massa människor som jobbar för Sverige och vars höga lön kommer från skattepengar.

Men det är utanför trådens ämne.
  • Tom Araya
    Anonym (Skenhelig kung) skrev 2023-01-14 16:33:16 följande:
    Det är nog du som inte har förstått.
    Om kungen hade välkomnat det så hade han ju inte sagt som han sagt, eller hur? Han har ju påpekat detta fler än en gång dessutom, så det verkar som om han ältar detta. 

Som sagt, vilket hycklande kungahus vi har som framställer sig som ett kungshus i tiden men i verkligheten är ett kungshus ur tiden.
    Nej, det visar bara att du inte förstår de olika delarna i den ändrade successionsordningen, precis som alla de som eldat på detta som att det vore en konflikt mellan kungen och kronprinsessan. Media har gjort en höna av en fjäder för att sälja bättre.
  • AndreaBD
    Anonym (Skenhelig kung) skrev 2023-01-14 16:21:12 följande:

Kungen är skenhelig. Utåt sett vill man framstå som ett kungshus i tiden men ändå vill man att sonen ska bli kung och inte dottern trots att h, det är så ur tiden det kan bli. 

Det har han ju INTE sagt! Snacka om att sprida rykten......
  • AndreaBD
    Anonym (Godiva) skrev 2023-01-14 15:58:40 följande:

Jag kommer aldrig att förstå mig på svenska folket. Den där kungen är god för MILJARDER och ändå "utfodras" han av apanage som skattebetalarna står för. 

Det där kungliga etablissemanget borde skrotas! Jag blir så arg varje gång jag läser i tidningen att "Kungen har tiotals bilar stående i sin garage värd mångmiljonbelopp, Kungen har fått en gåva till x-miljoner, Kronprinsessa Vickan ståtar runt med klänning(ar) till x-hundratusentals kronor. Och sen finns det folk i detta avlånga land som har jobbat i HELA sitt liv och har en bedrövlig pension och knappt råd till mat!

Det är verkligen skam på torra land! Och sen gnäller gnällspiken över tronföljden? Han borde bekymra sig om andra saker!!! Rynkar på näsanSkrikandes

Kanske sa han det där bara för att han blivit frågat? Jag vet inte säkert, men jag såg det där programmet, och jag kan tänka mig att de har gett honom några frågor, eller några punkter, så att han kan ta ställning till nån av dem. 

Och du tänker uppenbarligen inte alls på att kungafamiljen sköter såna uppdrag som annars någon annan skulle behöva sköta. Man måste alltså betala någon för att göra dessa saker. Och en del av apanaget går åt för att sköta underhållet i slott ohc andra byggnader - som också används till något som meningsfullt. Allt detta finns ju inte i onödan. Man måste också ha något slags slott eller motsvarande för att t.ex. ta emot statsbesök. Och om vi inte hade en kungafamilj, så skulle vi behöva en president - så som Tyskland har (förutom förbundskanslern), och en byggnad att ta emot besök......
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2023-01-14 22:38:37 följande:
    Det har han ju INTE sagt! Snacka om att sprida rykten......

Han har bara sagt, att man då borde ha skapat lagen först, och inte ha använt den retroaktivt. Han störde sig på att Carl-Filip redan var kronprins och blev ifråntagen detta sedan. Hanteringen var osmidig, det var taskigt mot Carl-Filip, menade han. 

Jag håller inte helt med - C-F var högst 3 år då och förstod nog inte än. Men kungen har faktiskt aldrig sagt att han har något emot att lagen ändrades. Bara att den användes retroaktivt. 

• Anonym (Grodan IX Boll)
    Anonym (S) skrev 2023-01-14 13:05:49 följande:

Jag gillar SVT, så har inga problem att göra reklam för serien. Såg första avsnittet, intressant historia. Speciellt kungens avfärdande av gamle kungens nazistsympatier. 

Vad menar du med ?gamle kungen?? Vår nuvarande kungs företrädare tillika farfar, Gustaf XI Adolf, ofta benämnd ?gamle kungen? hade definitivt inga nazistsympatier utan krävde (då som kronprins) tvärtom att Sverige skulle säga nej till tyskarnas krav. 
    - Vi måste rädda Sveriges själ och säga nej till Hitler, vädjade han förgäves till de övriga deltagarna - dåvarande kungen, den tyskvänlige Gustaf V, och svenska regeringen - i mötet som fattade beslutet att tillmötesgå tyskarna.
    Även hans fru, Louise Mountbatten, var uttalad motståndare till nazisterna.

Undertecknad lyfter, i egenskap av monarkist och motståndare till alla former av totalitärt förtryck, på hatten för dessa kungligheters klarsyn och civilkurage gentemot det nazistiska barbariet. Gustaf V:s lismande inför Adolf Hitler finner jag däremot bedrövligt.
  • Anonym (Grodan IX Boll)
    Gustav VI Adolf skulle det stå och inget annat. My bad.
  • Tom Araya
    Anonym (Grodan IX Boll) skrev 2023-01-15 03:14:08 följande:
    Vad menar du med ?gamle kungen?? Vår nuvarande kungs företrädare tillika farfar, Gustaf XI Adolf, ofta benämnd ?gamle kungen? hade definitivt inga nazistsympatier utan krävde (då som kronprins) tvärtom att Sverige skulle säga nej till tyskarnas krav. 
    - Vi måste rädda Sveriges själ och säga nej till Hitler, vädjade han förgäves till de övriga deltagarna - dåvarande kungen, den tyskvänlige Gustaf V, och svenska regeringen - i mötet som fattade beslutet att tillmötesgå tyskarna.
    Även hans fru, Louise Mountbatten, var uttalad motståndare till nazisterna.

Undertecknad lyfter, i egenskap av monarkist och motståndare till alla former av totalitärt förtryck, på hatten för dessa kungligheters klarsyn och civilkurage gentemot det nazistiska barbariet. Gustaf V:s lismande inför Adolf Hitler finner jag däremot bedrövligt.

Off topic, men here we go!

Även den stora tyskvännen Gustaf V ändrade uppfattning när nazisternas verklighet kom till svenskarnas kännedom. När AH firade sin 50-årsdag fick han av V-Gurra öga mot öga motta kritik för nazisternas behandling av judar.
    Så jag betecknar inte Gustaf V som nazist. Han var tyskvän av tradition och genom det svenska kungahusets tyska släktband.

Vi vet att Gustaf VI Adolf gav öppet stöd till de allierade under kriget och prins Eugen (Gustaf V's bror) tog öppet avstånd till nazisterna.

Kungens morfar Karl-Edvard vet vi var nazist, men har aldrig varit del av det svenska kungahuset, däremot av det brittiska, samt tysk furste.

Den som det kan tvistas om är huruvida prins Gustaf Adolf (nuvarande kungens far, som aldrig blev kung) var nazist.
    Författaren Per Svensson hävdar att prins Gustav Adolf var nazist i sin bok "Han som aldrig fick bli kung". Per Svensson har hävdat att prinsen skänkt pengar till nazisterna och hänvisar till en bild där prinsen lägger pengar i en insamlingskruka som hålls av en man i nazistuniform. Insamlingen var dock för fattiga i Tyskland och genomfördes som ett PR-jippo av nazisterna.
    Enligt journalisten Staffan Skott är det dock tveksamt om prinsen hade nazistsympatier. Som underlag för sin bok "Alla dessa Bernadotter" gick Staffan igenom det skriftliga material som prinsen lämnat efter sig och fann där inga tecken på nazistsympatier. Prinsens påstått goda relationer med Göring var enligt samtida vittnen långt ifrån goda. 

Så, nu kan vi återgå till trådens ämne.

• Lönnsirap

Personligen respekterar jag kungen för att han faktiskt står upp för vad han tycker i denna frågan. Han är yngsta lillprinsen i sin egen familj, som faktiskt har ärft ett jobb som han inte har världens talang för. Han tyckte en sak för 40 år sen, och har inte ändrat sig.

Mitt största problem med monarkin är att man sätter oerhörda krav på ofödda individer och barn att framöver representera landet.  Kungen gör i mina ögon ett tillräckligt gott jobb och att det blir en så stor mediastorm visar mest hur okunniga folk är och vilken bristande inlevelseförmåga folk har. 

Han tycker alltså fortfarande som han gjorde för 40 år sen. I en fråga som rör honom tämligen djupt personligt... Till skillnad från oss andra. 

Det är inte som att han driver frågan aktivt. Han berättade ju bara igen att han tycker att beslutet att förändra bakåt var fel. Jag håller inte med honom, men jag unnar honom verkligen att då lov att vara sig själv och faktiskt tycka det han tycker.

Svar på tråden Sådant jävla gnäll på kungen...