Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Snälla hjälp!! Ont i benen för ofta!

Det kan vara selenbrist, äter han mycket fisk och skaldjur? Om inte så testa att ge honom fisk två till tre gånger per vecka åtminstone , det är vad Livsmedelsverket rekommenderar. Fusken är viktig just för selenet men ger också fint protein och omega tre.

• TvillingmammaVästgöte
    JodiBabe skrev 2023-01-11 10:43:45 följande:

Min dotter, 3 år klagar på liknande. Smärta i benen. Har gjort det några månader nu.

Om det inte är växtvärk kanske det är en mild form av barnreumatism som både du och din son haft?

Försök håll dig cool, TS, med tanke på att du varit med om liknande som barn och det var godartat.

Vidare: i paranötter finns det massor av selen. Ska ge min dotter det.

Var lite försiktig med paranötter,  det är ojämnt med selen i dem, vissa innehåller väldigt mycket och det är farligt med stora mängder selen, särskilt för ett litet barn. 

• TvillingmammaVästgöte

Eftersom vi har mycket selenfattiga jordar i Sverige får man ofta åtminstone lätt selenbrist om man inte äter fisk och skaldjur. Det finns lite selen i kött också eftersom uppfödarna ger selen till ungdjuren. I Finland har de selen i konstgödslet så finska vegetabilier innehåller mer selen om man kan få tag på det. Likaså amerikanska, i Amerika har de mycket selen i jordarna, naturligt. 

Selen påverkar också immunförsvaret, jag började äta selentillskott eftersom jag led av munherpes. Så fort jag slutar kommer herpesen tillbaks, trots att jag äter fisk ett par gånger i veckan. Men jag skulle inte ge selentillskott till ett barn eftersom det är mycket giftigt i förestod dos.

• TvillingmammaVästgöte

Vitamin D brist kan det också bero på hittar jag i artikeln nedan och det är ju inte konstigt, brist på Vitamin D ger ju muskelvärk. Det kan man ju ha vid den här tiden på året. Lax innehåller ju vitamin D så ge pojken lax så får han både selen och vitamin D! De refererar till en svensk studie kring selen. I USA har de ju mycket bättre selenstatus, vi ligger ju lågt här, precis som Finland gjorde innan de tillförde selen i sitt konstgödsel. 

The treatability of ?growing pains? in children - a mini review (oatext.com)

To date, several studies have concluded a high prevalence of vitamin D deficiency or insufficiency in children with nonspecific lower-extremity pains [11-13].

Chiropractic treatment [10], stretching exercises [9], supplementation of vitamin D3 [11-13] and selenium [14] and foot orthoses [15-23] have all been reported to provide a varying degree of treatment success. The reference on oral selenium is in Swedish and we cannot thus comment [14]. 

F
    rån Finska livsmedelsverket: 
    Forskningar visar att den uppmätta selennivån i blod nu är 60 procent högre än före år 1984 då man började tillsätta selen i gödselmedel. För närvarande är selenintaget i Finland på den bästa nivån i Europa. De viktigaste selenkällorna är mjölkprodukter, kött och fisk.

Selengödsling - Livsmedelsverket (ruokavirasto.fi)

Svar på tråden Snälla hjälp!! Ont i benen för ofta!