Tukt skrev 2023-01-19 10:55:47 följande:
Nu är jag som sagt inte psykiatriker och tänker att det såklart är olika, vid olika diagnoser.
Men som jag tänker är det kanske mer ett sätt för hjärnan att hantera det faktum att en känner sig annorlunda och inte riktigt kan förstå, tolka omgivningen.
Men om man med sin diagnos, verkligen vill och jobbar med den, ofta förmodligen med en terapeut, också kan bli mer uppmärksam på när den kickar in.
Om en exempelvis har ADHD, så är förmodligen den spontana känslan att allt och alla är långsamma och energilösa runt en.
Men har man tränat och vet, när den tanken ofta dyker upp, så kan man också hitta sätt att "tänka om":
Det är säkert så, men det kan vara lång väg att ens inse att man behöver en terapeut om man nu saknar insikt om att ens beteende och dåliga mående ligger inom ens egen diagnos istället för hos omgivningen.
Jag är inte heller utbildad i ämnet men har (tyvärr) vuxit upp med en person med borderline. Den personen gick visserligen till terapeuter genom åren men kom ändå aldrig fram i sin process till att det handlade om något annat än att vi i omgivningen, även barn, var orsaken till hens beteende och mående. Än idag saknas all form av insikt om att hen ställt till skada för andra samt att vissa beteenden inte fungerar i samvaro med andra.