• Anonym (Rädd)

Förlossning utan barnvakt?

Hur löser man det? Om allt går som det ska kommer stora barnet vara ca 2 när syskonet föds.

Vi har dock ingen familj som kan barnvakta en tvååring någon dag. Hur gör man? Känner mig inte sådär superpepp att föda själv efter en första förlossning som var rätt traumatisk och väldigt utdragen men löser vi det inte blir det ju så. 

• Svar på tråden Förlossning utan barnvakt?
  • Tow2Mater

Man har oftats 9 månader på sig att introducera en barnvakt. Det är t o m längre tid än längsta inskolningsperiod på fsk.

• Anonym (Jenny)

Vi hade nyligen flyttat till ett nytt land och en ny kontinent när förlossningsdatumet för vårt andra barn närmade sig. När man inte har familj eller andra säkra kort för barnpassning som är så pass oberäknelig som för en förlossning så gäller det att sprida ut ansvaret på flera så att det inte blir för betungande för någon. Vi hade en lista på säkert tio stycken potentiella barnvakter som låg i beredskap.

Var hittar man då barnvakter? Dina kompisar och kollegor, barnens kompisars familjer, grannar, kompisars barnvakter och nannysar, fråga om du får sätta upp en lapp på förskolan (hett tips är om de har studenter på praktik som ofta letar efter extrainkomst och dessutom gillar barn). Nannytjänster och barnvaktspooler är bra. Tänk på att det kan vara bra att ha någon, typ en granne, som akut kan hjälpa till fram tills en betald barnvakt kommer. Det är mycket lättare att säga ja till att göra det än att ta ansvar för en tvååring i kanske ett par dygn. Betald nanny kan ju annars bli extremt dyrt om man behöver ha henne på standby kanske flera dagar runt förlossningsdatumet. 

Sist men inte minst så finns ju även pappan. Självklart vill han vara med när hans barn föds och du vill ha honom där som stöd, MEN om ingen annan lösning finns för ert äldre barn så finns pappan självklart där.

• Anonym (Rädd)
    Citronfjärilen skrev 2023-01-10 15:11:19 följande:

Ni har inga vänner eller andra närstående som kan hjälpa? 

Vi får fundera. Det är inte så gott om småbarnvana människor i vår umgängeskrets tyvärr. Våra grannar är 70+ så även om de har haft egna barn är de inga som vi bara kan dumpa en superaktiv tvååring på. 
  • Anonym (Johanna)

Vi var i samma sits när vi skulle få tredje barnet. Hade tillslut en pedagog på barnens förskola som jag frågade och hon tog det som en ära, det var inga problem. Hon visste dessutom våran sits. Men det slutade med att min mans chef och hans fru tog barnen när vi åkte in. Släng ut en öppen fråga på Facebook eller så, folk brukar inte vara omöjliga när de får veta att man inte har någon som kan passa ens barn när man ska in på förlossning.

• Anonym (U)

Går tvåårigen på förskola? Be en pedagog om hjälp i så fall. Annars så hyr in barnvakt. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-01-10 15:57:09 följande:
    Vi får fundera. Det är inte så gott om småbarnvana människor i vår umgängeskrets tyvärr. Våra grannar är 70+ så även om de har haft egna barn är de inga som vi bara kan dumpa en superaktiv tvååring på. 
    Men de har väl tid att bli tillräckligt för en dag? Jag hade hand om min 3-åriga brorson när de skulle få sitt andra barn. Jag hade inga egna barn och var inte barnkär och hade bara varit ensam med honom (eller något barn alls) typ när mamman gick på toaletten innan.

Men det gick finfint. Jag hade fått en lista på mat han gillade och det fanns böcker att läsa i hans övernattningsväska. i övrigt var det ju bara att hänga tillsammans och göra sådant han verkade bli glad av.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-01-10 15:57:09 följande:
    De kanske hade tyckt det vore jättekul?Glad Att få hjälpa till och göra "nytta"...många pensionärer tycker om att känna sig behövda. Dessutom är de ju hemma hela dagarna och det blir inte bekymmer ifall barnvakten jobbar när det är dags att åka in. Men jag förstår om det känns svårt att fråga och känner ni inte dem så är det såklart också en grej. Men ni kanske kan lära känna dem om ni hinner innan det är dags? Hippsvipps kanske ni även har avlastning därigenom framöver också?
  • Anonym (A)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-01-11 11:45:41 följande:
    De kanske hade tyckt det vore jättekul?Glad Att få hjälpa till och göra "nytta"...många pensionärer tycker om att känna sig behövda. Dessutom är de ju hemma hela dagarna och det blir inte bekymmer ifall barnvakten jobbar när det är dags att åka in. Men jag förstår om det känns svårt att fråga och känner ni inte dem så är det såklart också en grej. Men ni kanske kan lära känna dem om ni hinner innan det är dags? Hippsvipps kanske ni även har avlastning därigenom framöver också?
    Håller med
Svar på tråden Förlossning utan barnvakt?