• Anskuli

9 åring Illamående

Vår 9-åring har inte riktigt samma problematik, men spyr regelbundet nattetid sedan ca ett år tillbaka. Det sker inte jätteofta (endast ca en gång i månaden och alltid två nätter i rad). Jag vet hur jobbigt det är att inte veta orsaken.

I vårt fall har vården verkligen tagit det på allvar och han är undersökt från topp till tå utan att någon diagnos har kunnat fastställas. Man har gjort magnetröntgen av huvudet, lungröntgen, ultrat hela magen, mängder och åter mängder av blodprov har tagits, urinprov, avföringsprov, eeg-undersökning av hjärnan och kanske något annat ännu som jag inte kommer ihåg just nu. Känns som om vi inte har gjort annat än sprungit på undersökningar det senaste halvåret.

Det har testats olika mediciner för att se om han reagerar på något och för tillfället testar vi en migränmedicin. Tidigare hade han även ofta ont i magen kvällstid, men det har som turit varit bättre det senaste halvåret. 

I vårt fall är jag oerhört tacksam att man har valt att utgå från det värsta och uteslutit alla allvarliga orsaker först. Även om det är jobbigt att spyendet fortsätter så känns det skönt att veta att det inte borde ligga något akut bakom det.

Styrkekram!

Svar på tråden 9 åring Illamående