• Vickan31

BIM februari 2023

Magnolia010 skrev 2023-01-23 22:47:23 följande:

Tillbaka efter att ha påbörjat en fertilitetsutredning (äntligen). Varit på mitt första besök och lyckades pricka in det rätt i cykeln så fick även genomföra spolning av äggledarna. (Tack till den personen som tipsa om Sophiahemmet här på forumet  ❤️, de är fantastiska).
    De kunde iaf se 10 + 8 äggblåsor så allt såg bra ut men nu har jag fått mina provsvar och de är inte lika bra.. (se nedan)
    Någon annan som har lämnat prover? eller har haft problem med sköldkörteln när de försökt bli gravida?

P?AMH (äggreseverna):  5,1 mikrog/L
    S-TSH (sköldkörtel):  2,9 mE/L Referensintervall: 0,3-4,2?
    (enligt nya studier bör TSH-värdet inte överstiga 2,5 när man försöker bli gravid)
    Hej Magnolia, vad roligt med en uppdatering från dig! Glad Det var du och jag som pratade om Sophiahemmet, att jag hade en sådan otroligt positiv upplevelse efter mina besök hos dem, så jag är så glad att höra att du uppskattade tipset Hjärta

Vad bra att ni fått påbörja en fertilitetsutredning nu, de verkar ha varit snabba med att ta era prover och kalla till första besöket, eller hur lång tid tog det ungefär?

Jag har också lämnat prover och där stod det att referensintervallet för AMH är 4.1-58 pmol/L (alltså en annan måttenhet än du fick ditt svar i) eller att ">2,3 mikrog/L: störst sannolikhet för AFC >15". Så jag förstår inte helt vad det betyder, men jag hade ett AMH likt ditt och de sa att det var bra, så jag vet inte om du fått samma känsla kring AMH? Angående TSH låg referensvärdet jag fick ta del av på 0,3-4,2 mE/L precis som du skriver. Har läkaren pratat med dig om ditt TSH eller har du fått värdena på 1177? Vad är nästa steg på Sophiahemmet nu?

Jag fortsätter att hålla tummarna för dig, nu är det banne mig din tur snart Hjärta
  • Vickan31
    Magnolia010 skrev 2023-01-30 19:23:59 följande:
    JAA det var du som tipsa mig Hjärta Tack snälla för det! 
    Jag hade ringt en annan klinik innan som var otrevliga och nonchalanta. Så blev verkligen sååå glad när jag ringde SH och även efter mitt första möte.
    Jag ringde dit en onsdag och fick komma dit fredag, så mycket snabbat jobbat av Sophiahemmet.

Min sambo ska lämna prover i nästa vecka så hoppas kunna boka in ett återbesök om 2 veckor.
    Jag har misstänkt problem med sköldköteln länge nu, och mitt THS låg på 2,5 för 1,5 år sedan och nu 2,9. Jag har dagliga symtom som jag tror mig kunna härleda till den. Så jag hoppas de kommer utreda de problemen och kanske sätta in medicin.

P AMH (äggreseverna) där jag hade Resultat: 5,1 mikrog/L ska tydligen delas med 7,14 vilket ger mig ett värde på : 0,7 µg/L. Näst sämst på skalan :(
    Hur går allt för dig? 
    Vad glad jag blir att höra det, man är ju verkligen i en jobbig situation när man känner att man försöker bli gravid men att det inte går, så då är det ju superviktigt att få ett fint bemötande från vården Hjärta Heja Sophiahemmet, så snabbt ni fick komma dit dessutom!

Vad spännande, då är ni ju väldigt nära att få veta något mer nu! Hoppas att alla prover ska se bra ut, och att du ska få hjälp med sköldkörteln! Man vill ju såklart inte att något ska vara fel, men OM något ändå ska vara avvikande så hoppas man ju att det ska vara något som är lätt att åtgärda, vilket jag tror och hoppas att sköldkörtelvärde ska vara? 

Det där med AMH blir jag så förvirrad över, och µg/L betyder väl samma som mikrog/L som du skrev först? Alltså att det där konstiga u:et står för mikro? Jag vet hur lätt det är att oroa sig och skapa en massa teorier och funderingar i huvudet som man inte kan lösa svaret på själv, så det är ju superbra att ni snart ska få komma på återbesök och förhoppningsvis bli lite klokare i varför det inte har gått hittills och vad man kan göra för att ni ska få ert efterlängtade plus snart Hjärta Jag fortsätter som vanligt att hålla tummarna för dig!

Här har vi fått svar via 1177 att alla blodprover i fertilitetsutredningen såg normala ut, samt brev om att sambons spermaprov också såg bra ut. Så nu på måndag 6/2 ska vi få komma på ett läkarbesök där läkaren ska gå igenom alla prover samt göra en gynundersökning på mig. Jag tror och hoppas att det blir en spolning av äggledarna då också, eftersom jag vet sedan innan att åtminstone en är eller har varit blockerad. Så jag ser verkligen fram emot måndagens läkarbesök faktiskt, just för att äntligen känna att det kanske går framåt! 
Svar på tråden BIM februari 2023