Jag skulle säga att det beror på barnet. Jag upplever att ditt barn skulle klara sig alldeles utmärkt.
När jag var tio år (1982) var jag barnvakt till ett spädbarn första gången. Förvisso bara en kvart, men OJ vad stolt jag var!
Vid tio års ålder åkte jag och min bästa vän till 'landet' (deras lantställe) själva med buss. Vi hade med oss ravioli på burk, makaroner, köttbullar och falukorv samt frukost. Sen bodde vi där fredag till söndag då vi blev hämtade. Det tog väl kanske en kvart tjugo minuter med bil dit om nåt skulle hända.
När jag var tolv år hade det barnet jag passade som tioåring fått ett syskon och då var jag barnvakt 'på riktigt' när föräldrarna var hos grannen på födelsedagsfest. Kunde så klart ringa dem om det var något, det tog ju bara en minut för dem att gå hem, men jag nattade barnen, tog hand om dem när de vaknade på natten, gjorde välling med bebisen på armen och tvååringen bredvid osv.
När jag var fjorton var jag lghvakt åt min ena storasyster en v med en kompis. Relativt nära hem om jag hade behövt. tror dock mina föräldrar och yngre bror var på semester samtidigt, men det kan ha varit vid ett senare tillfälle och att jag då var ensam hemma eller nåt.
Jag pratade med mamma om det när jag blivit vuxen och fått egna barn. Hon sa då att med mig var det inga bekymmer men med två (av mina tre) storasystrar hade hon aldrig i livet gått med på nåt av det.