• Tukt

Neka utlandsresa för femtonåring?

Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:26:40 följande:
    Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

Ditt barns liv och skolgång ska inte grundas på en subjektiv känsla du bär inom dig.
    Självklart ska du undersöka hur resan går till, och göra en bedömning där utefter. Men fokuset ska inte vara på om du får ont i magen eller inte.
  • Tukt
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:56:24 följande:

Våra skäl grundas av erfarenhet. Vi känner vårt barn, vi vet att en sån resa antagligen inte kommer gå bra.

Jo, men det kanske är så att allt inte måste "gå bra". Trist och jobbigt som förälder. Men om en ska vara säker på att något ska gå bra, så går det till slut snart inte göra något.
    Och även om det inte går bra, så behöver resan inte vara förgäves. Det finns mycket att lära sig, både av att det går mindre bra, och det omkring.
  • Tukt
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-05 13:07:40 följande:
    Det kan ju finnas en risk att denna tonåring förstör för de andra eleverna om hen följer med?
    Det är ju tråkigt i så fall. Men det är ju ändå skolans sak att hantera, i samråd med föräldrar då, såklart.
    Men tänker att även detta "förstörande" kan vara en erfarenhet.

Gör en jämförelse. Sätt ditt barn på en cykel, i avsikt att lära den cykla.
    Det kommer inte gå bra. Det är risk för skador. Kanske kommer den också förstöra för andra, genom att cykla på dom.
    Men du kommer låta barnet fortsätta lära sig cykla. Varför då?
    Jo för att man i bland måste kämpa sig igenom svåra och kanske i bland lite farliga moment i livet för att utvecklas till människa.
    Sedan kommer det kännas i magen på oss vuxna. Men det viktiga är att separera oss från den egna känslan och från den verklighet barnet ska vistas i.
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?