Anonym (Enkelt) skrev 2023-01-08 11:46:35 följande:
Jag förstår faktiskt inte varför det ska behöva vara så svårt. Det är väl bara att vara ärlig och berätta att du tryckt upp en okänd mans spermier i skrevet på en OKQ8-mack och inte har någon som helst aning om vem han är.
Det är inte olagligt eller grund för indraget underhåll. Får man skumma blickar och konstiga frågor på familjerätten? Sannolikt.
Det är för övrigt väldigt märkligt att staten ska betala underhåll, ensam föräldrarpenning, bostadsbidrag etc. för kvinnor som gör detta på landstinget. Men sker det på en OKQ8 så ska det prompt finnas en pappa på papper som ska pröjsa. Tillvägagångssättet för befruktning är alltså avgörande för ett barns rätt till två föräldrar och försörjning.
Håller med. Socialtjänsten har nog vant sig vid det här laget. Dessutom är min uppfattning att ensamma mödrar som blivit planerat gravida med en donator är bättre lämpade att ta hand om barnet än många andra som blivit gravida på grund av olyckshändelse.
Att staten betalar underhåll, osv är ju för barnets skull. Inte mammans. Jag har inga problem med det som skattebetalare. Det är annat slöseri jag har problem med.