Hur såg det ut när ni blev föräldralediga?
Enligt lag ska man söka f-ledighet minst 2 mån i förväg. Beroende på om det finns kollektivavtal där man arbetar så kan reglerna säga 3 mån. Det finns också reglerat i lag vad som gäller när man önskar bryta sin ledighet (om det skulle bli så), så du bör absolut se till att få lämna in en formell ledighetsansökan. Där anger du hur länge du har för avsikt att vara ledig, dels för din skull men såklart också för att arbetsgivaren ska kunna ordna en mer långsiktig lösning än temporära vikarier.. om det finns ett sånt behov?
När jag fick mitt andra barn sökte jag 100% ledighet i 14 mån. Han är född på våren så tanken var att täcka första året och den sommaren då han var fyllda ett år, så att jag inte skulle behöva strula med semesteransökningar osv. Efter 14 mån kom jag tillbaka och jobbade deltid ungefär ett år till, innan han skolades in på dagis efter den följande sommaren.
Eftersom jag sökte i tid enligt konstens alla regler kunde inte arbetsgivaren säga så mycket om det utan alla var insatta med vad som gällde.