• Anonym (Olli)

Risperidon

Har fått denna av läkaren för mitt psykiska mående. 

Finns det någon här som har erfarenhet av den?

• Svar på tråden Risperidon
  • Anonym (Olli)

Blir ju livrädd när jag läser om biverkningarna i FASS Förvånad

• Anonym (Olli)
    EpicF skrev 2023-01-03 19:32:21 följande:

Det är i princip värsta antipsykotiskt läkemedel. Några av biverkningarna är död och storken. Däremot så är det väldigt bra för många där man testat allt, men det ska inte vara ett första val. 

Nu tog du väl i lite grann? 
    jag är intresserad av att komma i kontakt med någon som äter/ätit dessa, inte nån sprider död haha 
    ibland undrar jag vad det sitter för folk bakom dessa skärmar 
  • Anonym (Olli)
    FtS70 skrev 2023-01-03 20:34:36 följande:
    Rätt använt ett bra neuroleptikum. Viktuppgång vanligt, avstå alkohol tills effekten sätter sig. Var beredd på att det kan ta flera månader innan bästa effekt. Färre jobbiga biverkningar än andra neuroleptika, enligt min erfarenhet.

FtS70 skrev 2023-01-03 20:34:36 följande:
    Rätt använt ett bra neuroleptikum. Viktuppgång vanligt, avstå alkohol tills effekten sätter sig. Var beredd på att det kan ta flera månader innan bästa effekt. Färre jobbiga biverkningar än andra neuroleptika, enligt min erfarenhet.
    Jag har inte fått det mot psykos utan som stämningsstabiliserande.
    Effekt borde väl komma lite snabbare än flera månader?
  • Anonym (Olli)
    Soryu skrev 2023-01-04 13:56:23 följande:

Jag har aldrig provat risperidon men jag har förskrivit det till patienter många gånger.

Risperidon tillhör gruppen antipsykotiska läkemedel, men många av dessa läkemedel kan också användas i stämningsstabiliserande syfte. Alla antipsykotiska läkemedel kan ha en del biverkningar, men risperidon är inte bland de preparat som ger mest biverkningar utan brukar enligt min erfarenhet tolereras ganska väl av patienterna, precis som användaren FTS70 säger.

Hur lång tid det tar innan du märker av effekten är beroende på anledningen till att du får läkemedlet. Vid en akut psykos eller mani ska man ju se en effekt ganska snabbt (åtminstone någon sorts effekt inom dagar-veckor), men när det mer handlar om att förebygga psykotiska eller maniska skov kanske man inte märker av så mycket dagligdags utan man märker det på att man har ett mer stabilt mående över lång tid.

Eftersom du får detta läkemedel förskrivet så har du ju förmodligen symptom som gör det svårt för dig och som därför behöver behandlas, och tyvärr har ju nästan alla läkemedel vi använder i psykiatrin biverkningar av olika slag.

Jagw ska äta den i stämningsstabiliserande syfte. 

har testat quetiapi och olanzapin och blev alldeles för rastlös av dom. Har hört att Risperidon ska vara snällare på den fronten då den inte är lika antihistamin som de övriga 2 jag testat. 

nåt du känner till? 

• Anonym (Olli)
    mammatill6 skrev 2023-01-04 14:23:20 följande:

Sonen på 15 år äter den o Den har räddat oss totalt.

På vilket sätt har den hjälpt din son?
  • Anonym (Olli)
    Soryu skrev 2023-01-04 15:13:26 följande:
    Okej. Ja, det stämmer att risperidon har en mindre potent antihistaminerg effekt men om det också hänger samman med mindre rastlöshet vet jag inte. Hur som helst är det ju värt att prova, och både olanzapin och quetiapin medför ju större problem med viktuppgång än vad risperidon gör så det är ju också positivt.
    men vet du om den är hyfsat vanlig som stämningsstabiliserande?

övriga kända biverkninga?
  • Anonym (Olli)
    Soryu skrev 2023-01-04 15:44:36 följande:
    Inte lika vanlig som quetiapin och olanzapin skulle jag säga. Förutom att gå upp i vikt kan man bli lite slö (men den effekten torde också vara större med de andra läkemedlen), man kan få lite problem med att man blir stel i musklerna eller lite skakig osv. Listan på potentiella biverkningar kan göras lång och om du är beredd på att bli skrämd kan du ju läsa på fass.se, men jag rekommenderar att du bara provar läkemedlet och ser hur det känns för dig och diskutera eventuella biverkningar med din läkare.
    Sen antar jag att det är en dos-fråga oxå vad gäller biverkningar?

olanzapin och quetiapi hjälper ju bra mot ångest också. Vad är din erfarenhet ang Risperidon, kan den ha effekt mot ångest? 
  • Anonym (Olli)
    mammatill6 skrev 2023-01-04 16:06:25 följande:
    Han hade sådana enorma raseriutbrott som höll på i timmar varje dag. Började med risoeridon när han va 11. Innan slog han sönder allt, kastade ut möbler, jagade oss med kniv, allt du kan tänka dig

Ok. 

hur mkt tar han?
    några biverkninga?

• Anonym (Olli)
    Soryu skrev 2023-01-04 16:19:51 följande:
    Ja det brukar ju vara så att högre doser ger mer biverkningar. Risperidon hjälper nog något mindre mot ångest än vad olanzapin och ffa quetiapin gör.
    Men vad tycker du skiljer Risperidon jämfört med de 2 andra preparaten? 
Svar på tråden Risperidon