LMSM skrev 2024-12-12 05:45:37 följande:
Hej allihopa!
hur går det för alla?
för mig känns det som tiden står still samtidigt som den bara rusar iväg och man står kvar på samma ställe.
två år av det här helvetet och har inte kommit någonstans, är så himla trött och olycklig och får panikattacker hela tiden. Förstår inte hur ni som lyckats gå över till donation lyckats bli av med all ångest ab att ge upp egna. Jag behöver ställa om mina tankar men känner mig så oerhört ledsen och panikslagen? hur har ni gjor Hur ska man tänka !
fprecis fått reda på att min bror och hans partner lyckats med ivf PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET! Ett enda embryo som klarade sig till dag fem och fäste.. otroligt! De hade ända försökt i nästan två år och ändå gick det så snabbt med ivf?
dessutom har min bästa vän precis meddelat att hon är gravid. De hade inte ens träffats när jag gjorde mina första iver i februari maj 2023. så jävlq orättvist och känner mig bara ARG ! helt orimligt jag vet men har mardrömmar om det här varje natt och känner bara skit skit skit!
hoppas att det går bättre för er andra
Den känslan av att tiden bara rusar iväg utan att man är i aktivt läge och gör något för att lyckas är fruktansvärd!! Lider med dig!
Hur går det med de alternativen ni skulle kolla upp och kontakta? Åker ni utomlands? Eller har ni fått till er att ni bör köra på äggdonation? Någon plan eller väntar ni på svar?
Det att komma vidare och landa i donation är jättesvårt. Det tar tid. Det är en stor sorg att bearbeta. Cilla på JagVillHaBarn uttryckte häromdagen på en Instalive att det egentligen hade behövts en form av begravning - för att belysa den sorgen och förlusten av det man sett fram emot som sin framtid, att släppa sina ägg, att inte kunna få barn med sina egna ägg. För det är verkligen inget lättvindigt utan en djup sorg.
I mitt fall landade jag i beslutet efter flera grejer utspelats. Jag gjorde 5 äggplock och även provat med donatorsperma ena gången som blev precis lika dåligt Det i kombination med att ha haft ångest och tankar på ev äggdonation sedan maj -23 efter första urusla resultatet, alltså hunnit bearbeta tanken i omgångar under mer än ett års tid. Efter att läkaren rått mig att gå till äggdonation under 4e försöket, FET som ej gick, försökt igen, utomkvedet, kirurgens kommentar och sen mitt sökandet efter svar på mina egentliga möjligheter. Fick hjälp av Tobias på Carl von Linné att lägga ihop pusslet och landa i beslutet.
Sen var tre andra viktiga delar i beslutet orken, tiden och ekonomin. Som du själv säger så är resan i sig väldigt utmattande. Jag kände inte att fler försök med lika dåliga resultat var värt vare sig min tid eller mentala hälsa. För herregud vad de misslyckade försöken tär på en! Och sen var min ekonomi begränsad då jag betalat de privata försöken helt själv.
Så att då få möjligheten att slippa ifrån de smärtsamma stimuleringarna/äggplocken/återhämtningarna i kombo med den överväldigande ångesten över om allt dör innan dag 5 igen, gav en viss lättnad. Och när jag satte situationen med mina odugliga ägg - som inte kan ge något barn - mot att kunna få donerade ägg, som blir friska embryon som jag trots allt får bära, utbyta stamceller med, uppleva graviditet och föda. Det är så mkt större än att inte få ngt barn alls eller adoptera.
Mycket av detta som hjälpt mig att komma vidare i processen och landa in i beslutet.
Men resan dit är lång och jättejobbig. Det är som sagt en stor sorg som behöver tid.
Tänker på dig
Själv är min mens fortsatt sen, skulle fått i lördags, läkaren beräknade lördag till tisdag utifrån gulkroppen som syntes på VUL 1 dec. Min nya äggdonator har påbörjat sin stimulering så lite stressad, men igår var iallafall kliniken fortsatt lugn med att hinna få mig i fas för en färsk återföring i mellandagarna. Så hoppas.
Och så måste jag välja spermadonator..! Velar mellan två stycken - den fantastiska som jag hade köpt innan till senaste försöket som tyvärr inte blev några bra embryon, samt en annan som också låter mkt bra plus att han har några fler egenskaper som stämmer in väldigt väl på familjen.. Svårt! Men måste beställa snarast så det finns innan äggplocket.