Vi som startar IVF 2023
Hej alla, ny här :)
Har läst ett tag här till och från och känner att nu är det dags för mig att presentera mig då vi ska göra vårt första äggplock på tisdag!!
Jag är 27 år och min man är 34 år, vi har varit tillsammans i snart 9 år. Inga barn sedan tidigare och jag har aldrig varit gravid.
Vi har försökt bli gravida i drygt 3 år och går hos RMC Malmö. Anledning till barnlöshet är ospecificerad men dem misstänker att jag har pcos ( då jag har väldigt många äggblåsor) och endometrios då jag har en så kallad chokladcysta. De är två faktorer som kan påverka att det är svårt för mig att bli gravid naturlig väg.
Min man har många bra och friska spermier.
Under tiden vi väntade på att få en kallelse och få påbörja IVF så gjorde vi två insemineringar i Köpenhamn utan framgång. Vi påbörjade vår första runda med Menopur i April men fick avbryta den efter 10 dagar då jag fick en ledande äggblåsa.
Omgång två bytte vi till Gonal-F men det reagerade inte min kropp på alls och det avbröt vi efter 7 dagar.
Inför vår tredje omgång så fick jag en korsreaktion på mitt screaning test får hepatit B som vi var tvungna att undersöka närmare innan vi fick fortsätt med vår IVF. Någon som har varit med om samma?
Det var väldigt frustrerade då det gjorde att vi var tvungen att hoppa över en cykel och sedan blev det sommar och rmc hade sommarstängt.
Vi fick äntligen börja vår tredje omgång den 27/8 med menopur och det började trögt men det var nu på slutet mina äggblåsor började växa ordentligt. Så på tisdag får vi göra vårt första äggplock och vi är så taggade på detta!!
Det har känts tufft med alla dessa sprutor utan framgång men hoppas att det går vägen nu. Magen är svullen och öm exakt hela tiden. Det har varit tufft att få ihop IVF:en och jobb. Jag har fått gå på extra många ultraljud för att jag har höga äggreserver och då kan de plötligt reagera och växa så dem har velat hålla lite extra koll. Hur gör ni med jobb? Jag har ingen möjlighet att jobba hemifrån..
Eftersom vi har varit tillsammans så länge så får vi jämt frågan när vi ska skaffa barn - och det gör lika ont varje gång. Om de bara visste vad vi går igenom för att få den drömmen att gå i uppfyllelse. Nu håller vi alla tummar för vårt första äggplock på tisdag!!!
Jag hejar på er alla som har fått ett plus och sörjer med er andra som inte har haft turen <3
Hej,
Tråkig start men kan säga att jag också har endometrios och var liknande jag reagerade väldigt svagt på Gonal F i början och fick höja dosen rejält. Gick nästan på sprutor i 1 månad första omgången i Februari.
Vi fivk ut 15 st och 8 blev brfruktade och "bara" 2 som klarade sig till dag 5.
Fick en tillbaka direkt, blev ingen graviditet och andra försöket var FET i Maj och jag blev gravid men tyvärr avstannade det vecka 7.
Nu gjorde vi vår andra äggplock i tisdags och fick tillbaka en i söndags som jag ruvar på. Har ni fått något tillbaka? Hur har det gått?