Anonym (Anonym80) skrev 2025-01-31 09:49:32 följande:
Grattis! Jag har skrivit till dig tidigare gällande prolaktinom. Minns inte vad jag hade för anonym signatur, men men. Vill bara säga att sluta inte med medicinen för prolaktinomet för tidigt. Vänta åtminstone till v 12. Vissa läkare menar på att man kan sluta direkt man blivit gravid, men då kan det ändå finnas en risk att prolaktinet trycker undan progesteronet. Jag har för mig de sade till mig att Pravidel var den medicinen som var säkrast att äta under gravididet, men jag vill minnas att jag hört/läst om gravida som ätit Cabergoline också.
Hej! Alltså så fint av dig att skriva igen, som att du hörde mina tankar ❤️ Det är nämligen precis det här som jag grubblar över just nu.
Jag har tagit 1 tablett (2,5mg) Pravidel varje dag sen i höstas. Efter 1 månad av användning tog jag om blodprov och då hade mina prolaktinvärden gått ner från ca 900 mIE/L till ca 500. Röntgen visade inte heller på någon tumör på hypofysen så fick OK att göra nytt äggplock i januari vilket ledde detta +. Tog om mina prolaktinvärden samma dag som jag hade insättning (fick höra i efterhand att det inte var den bästa tidpunkten att ta blodprov), men det visade på att det höjts igen till ca 900, trots medicin. Pratade med läkaren på endokrin när jag hade plussat (BIM -2), som sa att jag skulle sluta med medicinen direkt. Frågade flera gånger om risker med för högt prolaktin under första trimestern samt om det var farligt att ta medicinen, eller varför det kommer sig att de avråder från att ta medicin. Läkaren hade inte jättebra svar, men menade att det är onödigt att ta medicinen och att jag skulle sluta. Jag sa att jag skulle göra det, men nu har det gått några dagar och jag har fortsatt ta den, vilket är första gången nånsin som jag gått emot en läkares rekommendation gällande medicin.
Hade tänkt göra lite research till helgen och sen landa i hur jag gör, men en tanke jag hade innan du skrev var att trappa ner till en halv tablett och sedan sluta i v6 och ta blodprov efter några dagar och se hur mina värden ser ut och ta det därifrån. Men kanske tar till v12 som du skriver. Min oro förutom progesteron är att jag hört att förhöjda prolaktinvärden även dämpar östrogen. Tror jag ligger åt det lägre hållet vanligtvis då jag inte får östrogenutslag på Clearblues tester och inte har så mycket sekret under ÄL.
Hur gjorde du? Har du pratat med läkare som gett ett annat perspektiv och sagt att man ska fortsätta med medicinen?