• BaeA

Vi som startar IVF 2023

Längesen jag uppdaterade här, har varit under nedreglering i två månader på Zoladex och Letrozol, skulle egentligen påbörjat processen för återföring nu, men min läkare vill att vi kör en extra månad, segt när man hade ställt in sig kom att komma vidare. Men vad gör 4 veckor när man väntat i 3,5 år, he he.. sjuka är att jag aldrig har mått så bra som jag gjort nu, så undrar om jag är östrogendominant och därför mår skit från ÄL, annars så PMS, men känt mig så stabil och lugn fram tills idag. Dock trodde jag innan att jag var låg på östrogen då jag inte får dem blinkande gubben på ÄL-test, den blir direkt statisk. 

Det finns misstankar om silent endo, men gör det även för att krympa de myom som jag fortsatt har. Har tre 5 dagars i frysen och har blivit erbjuden att sätta in två (kommer bli min sjätte återföring), men är lite kluven. Några tankar från er? Stort grattis också till er som plussat och håller tummarna för er som ruvar, den eviga väntan och längtan. 

Hur mår alla, galet att vi varit här sen 2023. 

• BaeA
    Mathilda88 skrev 2025-02-01 22:14:47 följande:
    Hej igen!
    Åh ja förstår känslan ja - så nära och laddad för att kunna göra ngt för att potentiellt komma i mål Hjärta Starkt ändå att kunna sätta det i perspektiv. 
    Fascinerande att du har mått så bra! Jag mådde också himla bra under nedregleringen. Vet dock även att min mamma och mormor ska ha haft mkt lindriga klimakterier utan problematiska symtom. 

Med tanke på optimeringen ni gör nu så hade jag nog helst tagit en åt gången. Och lagt till embryoglue. Har de uppgett någon gradering på embryona eller varför erbjuds ni att återföra 2 samtidigt? Hjärta 

Jo, är ordentligt allmänpåverkad av gravidsymtomen. Ser fram emot en förhoppningsvis positiv vändning vid vecka 12. Försöker att inte berätta ngt på nya jobbet då kollegor redan är upprörda av oklara anledningar för att jag har fått en 100% nattjänst, tror inte det blir bättre av att jag potentiellt försvinner i september.
    Ja, exakt så! Man får bara upp på hästen igen <3 Skönt att de mådde bra, jag skulle dock vilja förstå vad det beror på med tanke på att jag annars reagerar så starkt på hormoner. Embryoglue har vi inte testat däremot ska jag få ett lite mer avancerat immunprotokoll. De är AA, AB och AC alla 5 dagars. Antaligen för att jag har gjort så många misslyckade så de inte ser högrisk för tvillinggraviditet? 

Åh, jobbigt med krämpor så tidigt, men samtidigt lite "glad" för din skull att du faktiskt är påverkade, det kanske gör det hela enklare att greppa? Hur mår du mentalt, så stark som gått igenom så mycket dessa år. Vilket team ni kommer vara, du och bebis! 
  • BaeA
    Quincey skrev 2025-02-03 15:18:52 följande:

Hej igen! Så intressant att du mår bättre av nedregleringen.

Jag hade föredragit att sätta in en blastocyst framför två, eftersom det är mycket högre risk för fosterskador om det är fler än ett foster, också svårare att avgöra om de har kromosomfel. Dock har jag några 6-dagars blastocyster av sämre kvalitet i frysen så kommer fråga om vi kan sätta in två stycken när vi använt vår 5-dagars. Vi kommer betala för varje återföring och känns sådär att lägga 25 000 på en blastocyst som är av låg kvalitet när man istället kan göra en ny omgång. Men om du har 5-dagars hade jag kanske hållit mig till en åt gången.

Tack för inputen, tycker det är så svårt att veta. Samtidigt som man såklart gärna hade velat ha en lyckad tvillinggravditet om det gick, men med all otur man haft så blir en ju tveksam. Alla dessa pengar, det är så himla sorgligt att det också är en klassfråga, att man också ska vara tacksam för att man har möjligheten att göra detta. Önskar att det fanns en bättre set-up spec när det föds för lite barn och vi är många som kämpar, men alla inte har ekonomin. Håller tummarna för guldägget, när ÅF?
  • BaeA
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-02-02 14:03:55 följande:
    Hej igen BaeA, undrade vad du hade för dig, men då förstår jag. Bra ändå med en läkare som vill försöka skapa optimala förutsättningar, hoppas de extra 4 veckorna gör just det! Inga tankar från min sida gällande 1 eller 2 embryon, men önskar dig stort lycka till när insättningen väl sker ❤️
    Tack för omtanken <3 och ledsen att det blev en kortvarig lycka för dig. Usch, vet precis känslan av att ha kommit vidare och sedan slutar det ändå inte som man tänkt efter all tid man försökt. Så ortättvist! 
  • BaeA
    Noelani skrev 2025-03-06 19:08:40 följande:

Kikar in och säger hej till er alla då jag precis passerat v.12 och vågar börja andas ut 😅 

Haha ja som några skrev så är jag alltså gravid igen och det är helt otroligt och helt annorlunda än första gången. Jag minns att jag sa att jag aldrig skulle klara av att vara gravid igen för jag hade ju sånt fruktansvärt illamående i flera månader men denna gång har det varit mycket mildare och känns som det har lagt sig det värsta redan. Det började dock tidigare denna gång..

Hur går det för dig Mathilda88? 
    Någon som hört något från Zaro eller Gvk? 

Vår lille son blir alltså storebror i höst om allt går vägen och denna gång får jag vara höggravid under sommaren haha.. Sist ville jag så gärna ha en flicka men nu är jag kluven. Min son är mitt allt och det hade varit så fint om han fick en bror. 

Håller tummarna för er alla att ni plussar snart ❤️

Så himla fint och hoppfullt att lösa detta, för vill minnas att ni kämpat i över 10 år med första? blev ni spontant gravida nu eller väg det med embryo kvar i frysen. också nyfiken på hur långt det blir emellan dem? 
  • BaeA
    Noelani skrev 2025-03-08 19:20:51 följande:

Jag ammande inte alls... och första mensen kom tillbaka ganska precis 2 månader efter födseln. Om man ammar eller det är nära att man precis slutat borde de nog vara sämre chanser - även med IVF tänker jag?

Sen är det kanske inte optimalt att bli gravid så snabbt igen, framförallt eftersom jag är snittad men vi har ju inte direkt åldern med oss..

Otroligt, vilken vändning och heja er som aldrig gav upp ❤️ jag ska äntligen till kliniken i morgon efter 3 mån nedreglering efter min senaste misslyckade återföring efter missfallet. så gått på progynon nu för slemhinnetillväxt och sedan blir det någon inmmuncocktail och både vaginalt och intravenöst progesteron, förhoppningsvis ÅF om en vecka! 
  • BaeA
    Macbookpro skrev 2025-03-12 12:20:24 följande:
    Berätta mer om din behandling. Vilken klinik är du på? är det här i Sverige?

Jag är på Eliva. Började vår resa 2022 efter att ha försökt själva i ett år. Det började med kemisk graviditet första spontana försöket. lång story short så har jag sedan dess gjort äggplock med IVF 1 19 ägg 11 befruktade 0 till frys IVF2 30 ägg 28 befruktade 5 till frys, vi har återfört från 2023 fram till 2024, blev gravid på fjärde återföringen som slutade i MF vecka 9 i september 2024 efter att ha sett hjärtat ticka vid två tillfällen. misslyckade med sista ÅF. Gjorde mini IVF3 8 ägg/ 4 omogna 1 befruktat 0 till frys IVF4 17 ägg 12 befruktade och 3 till frys. påbörjade nedreglering i december med Zoladex och Letrozol för att krympa myom samt misstänkt silent endo och immunprotokoll. Har nu slemhinna på 12 mm efter senaste besöket. blir ÅF av två embryon på måndag. tar fortsatt progynon, prednisolone , cyclogest två gånger om dagen, trombyl, intravenöst progesteron 2 x om dagen, intralipid och hoppas på det bästa! 

• BaeA
    Macbookpro skrev 2025-03-12 21:35:04 följande:

Åh herre gud!! vad mycket ägg!!! Kan inte föreställa mig hur trångt det måste känts! Heja dig som kämpar!

vad är mini-ivf? 

Vad säger läkarna? Är det så många som ändå lyckats bli befruktade menar jag.

det är bara att det användas lägre dosering av läkemedel, så var förmodligen därför vi fick sämre resultat i IVF3. Ja, 30 ägg plocket var inte roligt, har rätt hög smärttröskel men då höll jag på tuppa av. men resten har ändå gått ok. läkarna säger att de kommer gå, jag har också haft ureaplasma och genomgått två myom operationer under denna tid samt tester för immunförsvar som visar något förhöjt så därav nedreglering för att krympa de myom som ligger där och ev stör kaviteten + misstanke om silent endo. då gör man också samma procedur för att hämma inflammation då båda gillar östrogen och det är den funktionen man stänger av. så måndag 
  • BaeA
    Macbookpro skrev 2025-03-13 16:30:06 följande:

Vad tar du för doser då när du får ut så många ägg? och vad för läkemedel?
    Vad tycker du om Eliva? Jag gjorde min utredning där men var jätteskeptiskt.. så vi bytte till sofiahemmet. 

Jag fick för övrigt samtal från sofiahemmet idag som ville byta dag för återföring till på måndag. Tydligen 8 av 11 ägg som lyckats bli befruktade så det anser att det är så pass bra odds att de vill vänta till en 5 dagars! Så just nu är jag jätteglad. Hoppas på bra resultat denna gång!! 

Jag vet att Eliva är en vattendelare, men för oss fungerar det väldigt bra då jag älskar att de är öppna och lyhörda och inte tycker att one model fits all! Mitt AMH var på 3,8 2023 så det är relativt högt. Men har tagit menopur alla gånger, 275 när jag fått ut som mest och 225 när jag gick ut mindre. 

Åh, spännande med befruktningen, jag håller verkligen tummarna att du får några till frysen. Minns inte hur det varit för dig innnan?

• BaeA
    Macbookpro skrev 2025-03-15 17:31:31 följande:

Jättejobbig dag idag. Jag fick precis reda på att min svägerska väntar barn och jag har så svårt att bli glad för deras skull när jag är så ledsen för vår situation. Jag vill inte träffa dem i påsk Eller någon annan Gång för den delen. Jag vet att jag låter orimlig nu men det är bara för svårt och Känns så orättvist.

Svarar på det tidigare i samma, ja det är ju så intressant och därför det inte finns en modell som fungerar för alla i denna resa utan man måste individ anpassa för att lyckas. önskade att fler kliniker insåg det och inte bara vill plocka och plocka, även om det krävs ett ägg är det så påfrestande både psykiskt och fysiskt! 

du är fullt rimlig, har också varit i dessa känslor. det är ett slag i magen, varje gång man får höra alla som vänta. De flesta av mina vänner har hunnit få både ett och två medan vi fortfarande försöker, så orättvist! gör det som känns bäst för dig, det är ju inget personligt mot dem utan att du behöver skydda dig mot denna bottenlösa sorg och smärta. 
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023