• LMSM

Vi som startar IVF 2023

Quincey skrev 2024-10-15 20:50:16 följande:

Att testa äggen låter som att det kan vara ett bra steg, om det kan ge några svar. Gör de det på cvl? När vi testade om vi hade genetisk trisomi så fick vi höra att det iaf är förhöjd risk men det ska finnas friska ägg så tror inte det kan vara fel på alla äggen ❤️ 

Bra att ha en plan, tycker det hjälper att kunna gå vidare. Tandem låter intressant och då slipper man ju ta ett definitivt beslut innan utan det går som det går. 

Undrar hur mycket dieten påverkar och hur mycket ångest/stress påverkar. Dieten kan jag göra något åt känner jag men ångesten är omöjlig att bli av med. Skönt iaf att du ska åka iväg snart, så har du det att se fram emot!

Boken it starts with the egg verkar verkligen rekommendera dhea, men kan det skada också?

Ja om det var möjligt hade jag verkligen kunnat offra ett tidigt embryo för testning  men man testar inte embryon då de dels förstör embryona och i Sverige även av etiska skäl. Precis som man inte testat blastocyster här. vi hade ju kunnat testa på dag fem utomlands men vi får ju ändå inte några blastocyster så i vårt fall är det dessvärre helt omöjligt.

ja nu kör vi på här en gång till i Sverige  inom någon vecka  och annars känns tandem som det bästa alternativet. kostar ändå lika mkt (ink resor inprincip) som det för med endast donation här hemma. 

de vill dock köra på med 375 (nu bemfola istället för gfonal f) men vill så gärna ha Max 300 men de verkar omöjliga. känns bara skit att köra på med samma sak gång på gång. 

ja jag vet har låst mkt bra men också hört många som menar att det kan försämra också. Det gäller att ha koll på sina värden och när jag testade mitt DHEA föe ett år sedan låg det precis i mitten på skalan. Inte testat testosteron nyligen men har för mig att jag haft relativt högt tidigare i livet och tror jag generellt har det. dhea kan ju höja testosteronet och har läst att det inte är så positivt då de olika förhållandena mellan hormonen ska vara bra. 

har du kört igång ännu?

• LMSM
    Femling skrev 2024-10-18 19:59:17 följande:

Hej på er som varit med här ett tag och som kommer ihåg mig :)

igår föddes vår efterlängtade lille pojke, nästan exakt ett år efter att vi förlorade vår första pojke som föddes i vecka 21 i oktober 2023. Är en helt otrolig känsla att få hålla om sin friska, vackra son och det är ändå fascinerande hur livet kan gå från totalt mörker till total lycka på ett år ❤️

följer er andra kämpar här och GE INTE UPP! I slutändan är det värt allt ❤️ 

Ååå stort grattis till dig! Vilka underbara nyheter i den här tråden! 
    tack för pepp! Jag tror vi alla kan behöv det Hjärta
  • LMSM
    BaeA skrev 2024-10-21 16:07:16 följande:
    jag har bara gjort fryst tidigare då jag blivit överstimulerad. Fick dock lite sämre besked nyss, och det är att bara ett av våra åtta ägg blivit befruktat. Får veta om det klarar sig på torsdag till dag fem. Har tidigare haft ganska hög andel. Så kommer köra på en till stim. Hoppas bara det handlade om att jag hade en dålig cykel och min kropp inte var redo efter MF och för låg dos. känns ju galet om mitt AMH gått ner mycket från 3.8, har ej testat.

vad bra att du återhämtat dig, vad är det som går sämre med denna? beklagar att ni inte fått begrava bebis ännu, man kanske vill ett litet avslut och veta att det finns en trygg plats. 
    Å vilket tufft besked. Vet hur det känns. Av 10 ägg hade jag 0 befruktade och en annan 2 av 8. Seen har jag haft 80-90% befruktningsgrad andra gånger så det här kan verkligen variera och ske en gång för att sedan få jättehög befruktningsgrad en annan.

Håller tummarna för att det befruktade embryot är starkt och delar sig vidare till dag 5!

Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det inte beror på AMH. Jag har jul alltid haft lågt AMH redan från att jag började. Det handlar snarare om antal ägg man får ut på låg eller hög dos då. Kanske var äggen inte tillräckligt mogna den här gången. 

Jag vegt att det är extremt kämpigt med stimulering och plock och sedan att det inte blir bättre än så här men det kan verkligen variera gång på gång. Jag vet hur rolig man kan bli för att det bara ska gå utför efter ett sånt här besked. 
  • LMSM

Så tuff resa du har behövt gå igenom. Förstår inte hur läkarna inte kan se sånt här på kontrollerna? Varför ingång inte det i utredningen. 
    Kan det här vara orsaken till missfall? eller till att det inte går hemma?
    Jag förstår att att det är skitjobbigt och att man blir helt matt när allt som kan gå fel kan gå fel.  förstår också att känns som om tiden bara går men om det här är felet så har du i alla fall hittat det nu och har stora förutsättningar att lyckas när det är ordnat!? Allt styrka till dig,  snart är det här förbi!Hjärta

GrönaLjuslyktan skrev 2024-10-22 10:46:09 följande:

Hej alla kämpar! Det gör verkligen så ont i hjärtat att läsa om vad alla går igenom 💔 Skrollade bara en dags chat och ser hur mycket BaeA, Mathilda88, Macbookpro och Quincey kämpar! Och vet att det finns massor mer av oss! Hur länge ska vi behöva hålla på, känns så orättvist!
    Uppdatering från mig är att vi sedan min MA i maj försökt själva utan resultat. Skulle egentligen ha gjort nytt äggplock efter sommaren, men i och med förhöjda prolaktin-värden, så har IVF pausats tills det är utrett. Tar nu medicin för det och väntar fortfarande på kallelse för röntgen. Parallellt till detta, efter tips från Quiency så bad jag min IVF läkare om hydrosonografi (pga oro om sammanväxningar efter skrapning) och fick då veta att jag har 2 polyper eller adherens och har nu fått tid nästa månad för hysteroskopi. Så äggplock och IVF blir för mig tidigast efter nyår. Från att ha varit 11 veckor gravid i våras med planerad BF i November, så är jag nu så ogravid man kan vara med röntgen och operation framför mig. Försöker vara stark och tacksam för hjälpen, men ibland blir det bara för mycket. Alla dessa grejer, medicin för sköldkörteln, medicin för prolaktinet, hysteroskopi för att ta bort polyper, det är ju jag själv som drivit detta! Enligt vården så har jag oförklarig infertilitet och inget av detta hade kollats upp eller behandlats om jag själv inte bad om det. Vet inte om jag gör mig själv en tjänst eller otjänst, hoppas innerligt på det första ❤️

• LMSM
    Macbookpro skrev 2024-10-22 17:47:39 följande:

Ja så bra vi kämpar alla!! tycker att det känns skönt att heja på andra och själv bli påhejad. Att skriva av mln oro och sorg här känns också skönt. 

vad sjukt att de inte kollar efter polyper egentligen? Är hysteroskopi ett svårt ingrepp eller? 

Kan för övrigt meddel att min insättning blir på lördag istället! :) det var hela 6(!!!!) av mina 7 ägg som befruktades nämligen. från att ha varit så otroligt ledsen igår och imorse så är jag just nu hoppfull! hoppas att många klarar sig till dag 5 nu. 

Vilken vändning. Läste vad du skrivit att du gått från 18 blåsor till 7 ägg. Sån hög befruktningsgrad! Grattis och håller tummarna för dina embryon Hjärta
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-10-20 15:10:25 följande:
    Spännande, inte hört om innan, får läsa på om.

Sliten. Stökigt på jobbet. Börjat få utmattnings-känningar. Så jobbar på återhämtningen nu. Men måste samtidigt kika på alternativa jobb fram till mars vilket är stressande. Mycket stressande. Går nog att lösa på ett eller annat sätt, finns alltid jobb som sjuksköterska. Men trivs ju samtidigt där för övrigt, samt kikar ju på hus för mig och djuren (nedgraderat från gård till liten villa inne i samhället), vilket inte är en bra kombination. Väntar på nästa donations-försök med. Allt bara hänger i luften just nu.

Hur mår du? Hjärta
    Jag förundras över hur stark du är gång på gång Mathilda. SÅ mycket du behöver kämpa med på samma gång. Försök återhämta dig rejält så det inte blir värre, förstår att man känner att man måste arbeta på osv och samtidigt har en massa sker som behöver ordnas men man behöver ju återhämtning också för att klara av allt. Jag håller tummarna för att du och donation kommer i synk och att allt gårså bra som det kan det här månaden!!!
    Massa styrka och kärlek till dig!! Hjärta
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-10-20 17:10:37 följande:
    Ah ok då förstår jag. Vilka är det som vill köra med 375 Bemfola, cvl eller Cypern?

Ja förstår att man vill vara försiktig då innan man tar det.

Jag är igång igen. Skulle ta samma dos som sist och bara ett ultraljud eftersom de förväntade sig samma resultat som sist. Bad om ett tidigare ultraljud som jag brukar ha och där kom en liten chock. Har ungefär hälften så många blåsor som jag haft vid IVF1-5? De är dessutom små och läkaren nämnde att vi kanske får avbryta? något känns ju fel, vet inte om det är för nära inpå aborten. Ska höja till maxdos nu 😩 
    Det är cvl. Har köpt ett till försök hos dom nu innan jag testar Cypern nästa år. Kändes för bökigt att gå över dit direkt iom att jag ska stimuleras samtidigt som donator då. 

Jag fick min mens i söndags och sån otrolig tur är att Thomas ringde mig på söndagen trots att de inte brukar göra det för att diskutera protokollet jag fått. Annars hade jag fått köra på med det höga jag fått. Han gick med på att sänka dosen till 300 så nu får jag 225 bemfola (första gången med det) och 75 menopour sedan i söndags.

Jag får också endast ett ultraljud den här gången då man kan se att jag alltid behöver minst 10 dagar stimulering ändå. Så första kontroll blir på dag 10 vilket känns skönt att slippa resa till Uppsala flera gånger. 

Så du fick två ultraljud ändå? Om det första var kring dag 7 då så kan jag säga att jag alltid haft ganska få dag 7, man har kunnat se kanske 4- 5 väldigt små och några pytteoyttesmå bakom eventuellt. Sen har det alltid visats sig fler kring dag 10 som sen dag 16 på plock varit fler. Förstår att du brukar ha fler och större dag 7 men kanske är du mer svårstimulerad denna gång och behöver fler dagar för att se dom. 
    Hur många hade du nu? vad var din dos denna gång? Du brukar ha 375 va? 
    Sen har läkarna sagt till mig flera gånger att det är alltid så här att vissa månader är det färre ägg på g och andra många fler. Det kan variera helt och håller och kanske är detta bara en av 12 månader då du har lite färre på g. Jag hoppas att det kommer igång och att de kan se fler blåsor nästa ultraljud!!
  • LMSM
    BaeA skrev 2024-10-23 08:29:09 följande:
    Vad fint att du skriver detta, det känns verkligen skönt med någon som också haft ?sämre? resultat. Blev så chockad och besviken, men som du säger så har hälften inte ens mogna och jag gick på ett 6-7 dagar schema. Nu till efter bortfallsblödningen ökar vi på till 9. Läkaren så att hon också var lite besviken, så därför jag kanske kände de som ett större nederlag. jag mår verkligen piss av hormonerna blir så labil, värsta känslan usch usch. hoppas det blir ett bättre plock så man kan få lite till frysen. 

vet någon btw hur stor påverkan östrogenet har? Läste någonstans att gällande clear blues digitala test, att om man inte får den blinkande gubben så har man dåligt produktion av östrogen, för mig är det så att kommer direkt till den statiska. för i nästa stim cykel ska jag även få letrozol och drar inte det ner östrogen?
    6-7 dagar låter som en väldigt kort/snabb stimulering men kanske är vanligt. kan bara jämföra med mig själv som oftast haft 13 dags stimulering med ovitrelle på dag 14. Var de tillräckligt stora vid plock kanske man tror att de är mogna dock antar jag. Jag vet  hur illa man kan må av hormonerna. Mår också piss på många sätt. Ibland har jag undrat om jag och min pojkvän kommer klara oss igenom mitt humör haha. värst har det dock varit vid långa protokollet och klimakteriet hehe. ja det är fan inte lätt för alla i alla fall det ska folk veta. 

jag kan tyvärr inte hjälpa dig angående östrogenet men har läst att vissa får fast gubbe direkt men inte i ngt negativt sammanhang. 
  • LMSM

Hej allihopa ?
    ultraljud idag dag 10 och man kan se 8 lite större och fyra lite mindre som eventuellt kan komma med efter några ytterligare sprutdagar.
    än så länge ser det alltså i princip ut som tidigare då jag dått en dos på 375 -450 och nu på 300 istället. Kanske ngt ägg mindre hit och dit men kan ju helt bero på gång till gång också.

blir i alla fall plock måndag eller tisdag.sta vecka så totalt 12-13 sprutfagar  

hoppas verkligen att den lägre dosen ska göra en positiv skillnad . även ny medicin nu bemfola iatället för gonal f 

• LMSM
    Awesomeginger skrev 2024-10-30 04:30:20 följande:

Hej tjejer.

Efter en 60 timmar förlossningen som slutade i akut kejsarsnitt så fick vi äntligen träffa våran lilla grabb i måndags vid 13,47.
    Att man hoppats på en enkel förlossningen efter all kraft och sorg vi fått ta ge för att komma hit spelat ingen roll, Inger ska vara änkelt. 
    Kommer ihåg för ett år sen idag var jag gravid för första gången ej medveten om att en vecka senare så skulle de de sluta i missfall. Och ni ett år senare år han här.

Läser mycket de ni skriver är så jävla imponerad av hur ni alla krigar. Vet att ni alla kommer bli fantastiskt föräldara och att de är så orättvist att inger barn fått uppleva lyckan att ha er till föräldrar än. Kämpa på, hejar på er alla.

Stort stort grattis!! vilken lycka att han äntligen är här !! förstår att det måste ha varit en riktigt tuff förlossning ! 
    hoppas att ni alla mår bra! 
    tack så fina ord !
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023