• SierraLeone

Vi som startar IVF 2023

Noelani skrev 2023-06-19 17:58:10 följande:
    Intressant att veta. Skulle du kunna fråga din klinik vad som gäller som förbrukat försök? Jag har läst lite olika..För om så inte är fallet så skall vi isf ha rätt till en till även om vi går utomlands.

Ja läkarna tyckte allt såg så bra ut på mina prover att de rekommenderade mild stimulering... därav mild IVF...
    Ms MR skrev 2023-06-19 14:56:24 följande:

@Noelani jag förstår dig,...det är viktigt att inte ge upp och försök hitta bästa för dig själv 🌼
    Tack så mycket 💛

När det gäller Amh resultat är jag också dåligt på att läsa exakt mått, hos mig det var ca 5..och det räknades som låg, bl a är anledning att dosen med Gonal F var 300 mg.
    Nästa gång fråga din läkare att förklara till dig lite för er resultat på alla tester. 
    Enligt den som jag läste och känner till finns några kriterier som avgör vilken typ av terapi en kvinna får - bla AMH, åldern, om det var tidigare missfall osv. Så det är bra att vi delar med varandra men bästa er att i slutet fråga allt. Jag brukar ta med mig lite anteckningar (första gång läkaren sa till mig att han aldrig haft någon med en lista frågår ????), självklart finns olika läkare men jag lärt mig igenom andra saker (min hälsa) att om jag inte ställer upp för mig själv och insisterar på några saker ingen ska.
    Nästa försök kommer rätt snabbt för dig, stör lycka till 🤞

5 vad? pmol/ L eller ng/ML?

Nästa dos de satt för mig är 225 istället för 150...

Ja jag ska vara duktigare framöver och ställa konkreta frågor och inte bara förvänta  mig svar. Jag tror att iom att vi väntat 10 år på att komma hit så blev jag så jäkla säker på något sätt att det skulle fungera på första försöket. Galet jag vet, men så blev det hahah
    Det blev ju bara ett embyro. Ingen klassiering ännu. Ska fråga nästa gång. De sa att det var bra bara men ju bara ett. Nästa dosering blir 225 Gonal F och fyrmadel som tillägg.. Ingen aning vad det är..  Jag är dock osäker om 7,7 pmol /L verkligen är så lågt som SierraLeone skriver...stämmer inte med beräkningar jag fått upp.. Har du någon koll där?

Hur gick det för dig i övrigt? Ser allt bra ut?

Stort grattis till er som plussat, så glad för er skull! <3 

Den sidan du har länkat till verkar lite mysko för den räknar inte rätt. Använd nedanstående länk istället.

När jag skrev in din siffra innan idag så måste decimalen inte räknats med så med decimalen med hamnar den på 1.078 istället :) vilket räknas som lågt normalt. 

https://unitslab.com/node/155

• SierraLeone

Tråkigt att höra att vissa av er haft dålig erfarenhet av RMC Malmö. Det enda negativa vi var med om på RMC Malmö är att utredningen och proverna tog så lång tid. Det tog nästan 1 år från vårt första besök hos dem innan vi kunde starta behandlingen men annars har vi haft bra erfarenhet gällande läkarna där och de har haft bra bemötande i vårt fall. Hade en fantastisk läkare som genomförde äggplocket och som både hade bra bemötande och verkade kunnig och rutinerad. Efter äggplocket fanns det fantastiska sjuksköterskor och undersköterskor som tog väl hand om mig och var så söta och rara.

• SierraLeone

Jag blir så glad av att läsa att några av er som inte fick ägg tillbaka förra gången fick tillbaka denna gången! Ett stort lycka till med ruvningen nu! 

• SierraLeone
    Loidi skrev 2023-08-28 20:51:49 följande:

Noelani,

Vikthets där jag går också. När jag var 18 år blev jag kallad tjock av en barnmorska, då vägde jag 67 och hade magrutor.. Men de kollade på BMI baserat på min längd :))

Tillbaka till ämnet, de vägde mig precis innan jag hoppa upp i gynstolen vid ÄP, alltså verkligen sekunden innan. 

Fick lite hint om att de inte gillade min vikt vid första mötet kring ivf, vilket resulterade i att jag sluta äta och tappade 14 kg.. Sorgligt att det ska behöva vara så. 

De berättade för mig att de väger oss innan äggplock för att räkna ut mängden morfin de ska ge, så det handlar inte om att ta reda på huruvida man är överviktig vid det tillfället eller ej.
  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-10-16 17:00:18 följande:
    Ja sånt är det, prioritering när resurserna inte räcker till.. Har varit inne imorse igen. Som de flesta gånger så ser de ingenting, men de ville inte bara skicka hem mig utan åtgärd då det blivit än ngt sämre till idag med utvecklad tryckkänsla runt vänstra äggstocken och mer illamående utöver smärtan. Så fått 2 st antibiotika-sorter med mig hem. Så nu hoppas vi bara att det funkar. Nej precis, man är glad så länge man inte behöver hjälp av vården. Har flera gånger tänkt under denna resan att jag nog gärna hade velat vara lyckligt omedveten om hur vården ser ut invändigt så som jag trots allt gör pga att jag är sjuksköterska. 

Stort tack för all din information i inlägget innan till Quincey och för tipset! Ska definitivt titta på dom istället då! Sellmer låter ju väldigt lockande och spännande med de omständigheterna och bemötandet! Lider med dig att du redan investerat i två försök till på CFC. Man vill inte slänga pengarna i sjön, samtidigt som man funderar på om det är värt att plocka ut så många fler värdefulla ägg och slänga i sjön istället de månaderna? Eller pengarna går till ev fler återföringar? Hoppas du inte ska behöva fler nu utan kunna få bli gravid på dessa två! Låter jäkligt behagligt att få gå in i en sådan bubbla av likgiltighet. Din svenska klinik, sa du att dom kunde skanna embryona på dag 3? Vad ser dom då för spännande? Kunde dom kolla upp din äggkvalité före IVF-försöken?

Fick hem mitt nya protokoll idag! Blev förvånad, läkaren sa till mig att jag skulle på ett ultraljud i slutet av nedregleringen för att se att jag verkligen är i klimakteriet innan jag får börja med Menopuren (jag har tom skrivit ner det ifrån telefonsamtalet). Men det finns inte inplanerat. Bara att jag ska börja med nässprayen den 30/10 och sen med Menopuren den 15/11. Sen blodprov 20/11 för att se så det inte är för hög dos Menopur och försöka undvika risken för överstimulering.

Någon annan här med långt protokoll? Har ni haft ultraljud innan start av stimuleringen? Känner mig ärligt talat osäker på hela upplägget med långt protokoll.. 
    Jag fick det långa protokollet och jag hade inget ultraljud innan utan ultraljuden kom först när jag började med sprutorna. Blev gravid på första försöket med det långa protokollet! 
  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-10-16 20:17:30 följande:
    Okej tack! Hur länge tog du nässprayen då? Hade du gjort kort protokoll innan? 
    Jag tog nässprejen under hela behandlingen, även när jag tog sprutorna för att minska risken för att äggen släpps i förtid, om jag minns anledningen rätt. Så 1 månad cirka :) 

jag fick det långa protokollet direkt på grund av lågt AMH så har aldrig testat den korta varianten. Har läst runt på internet att om man har lågt AMH så är den långa varianten bättre eftersom det finns chans till fler ägg och har för mig att att jag hört/läst att äggen mognar bättre också när man kontrollerar cykeln med sprayen. 
  • SierraLeone

Kan tillägga att med mitt låga AMH värde med 0,84 ng fick jag ut 11 ägg och av dessa blev 2 st blastocyster av fin kvalite. Fick ICSI som befruktingsmetod. 

• SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-10-29 20:05:41 följande:
    Ja, tycker dom är väl snabba ibland med att anklaga äggen. De tester som tagits på min sambo är också bara bra, ändå har han varken fått barn med mig eller sitt ex trots 20+ års försök. Gravid med exet men flertalet missfall. 
    Nej visserligen är risken högre för sämre kvalité med lägre AMH, men känns lovande med så många ägg denna gången och en blasto om än tidig! ❤️ Förstår det! Vart ska ni nu? Hittat nytt ställe?  
    Mathilda, har ni funderat på att testa med spermiedonation på dina ägg för att undersöka om det går bättre? Visst var det väl så att din sambos spermier hade någon nedsättning och att det var den primära orsaken till infertilitet från början?
  • SierraLeone

Ville bara lugna så gott jag kan och berätta att runt vecka 8-9 fick jag en blödning (brun och ibland rosa) som höll i sig i flera dagar. Jag trodde det var kört men allt såg bra ut med bebis och nu är jag i vecka 28. Blödning behöver inte betyda missfall enligt gynekologen som jag gick till men om man skulle få rikliga färska röda blödningar så kunde det vara missfall. Sen kan man såklart aldrig utesluta något men det var så min gynekolog sa och hon sa även att det var jättevanligt med blödningar under graviditet som var helt ofarliga. 

• SierraLeone
    loppan483 skrev 2024-05-16 13:20:54 följande:

Tack hörrni!

Idag känns det bättre. Jag fortsätter ta det lugnt men kan röra på mig mer nu utan att det gör ont. 
    Vi har ingen aning om hur många av våra som har utvecklats som dom ska. Hade varit intressant att veta. 
    I morgon ska jag åka till Skåne för ett blodprov, jag bor i annat län men gör IVF i Skåne. Då hoppas vi att vi får svaret att jag inte är överstimulerad så att vi får fortsätta på lördag som tänkt. 
    Jag har varit noga med att dricka väldigt mycket vatten, äta protein och extra salt, så förhoppningsvis har det hjälpt 🥰

Vad roligt att höra om er som har plussat!

Ni som är här inne, hur länge har ni hållt på med IVF? Ni som har plussat? Hur många återföringar krävdes för er?
    Jag förstår att allt är individuellt men är nyfiken ändå. 

Jag och sambon genomgick IVF våren 2023. Det är såklart så individuellt hur många försök man behöver och vad som är orsaken bakom svårigheterna att bli gravida. Efter att försökt bli gravida i 3 år på naturlig väg utan ett plus överhuvudtaget på dessa åren sökte vi hjälp. Provsvaren visade att min sambo har färre spermier än normalt och jag har låg AMH på 0.8 cirka. Vi hade dock enorm tur! Jag fick ut fler ägg än man brukar på mitt AHM och läkarna var även de överraskade och blev gravida på första försöket som blev en fullgången graviditet. För några månader sedan kom vår lilla bebis och vi är så tacksamma för hjälpen man kan få vid ofrivillig barnlöshet. Vi vill dock ha ett syskon och det kommer förmodligen bli en dyr historia via IVF då man måste bekosta syskonförsök själva. Jag är nervös också över hur mitt AHM kommer vara när det är dags för nästa försök.
  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2024-07-02 12:04:39 följande:

Stort tack alla för era fantastiskt stöttande ord ❤️❤️❤️ Ni betyder så mkt ❤️❤️❤️ 
    Och Nu blev det jobbigt. Min läkare från Sellmer ringde för att höra hur vi tänker framöver, om vi helt bestämt oss för äggdonation eller vill prova igen. 

Jag sa att vi tänker äggdonation då vi iallafall gissar att mina ägg nog troligen inte klarar sig längre än så här. Han höll med om att det är tydlig äggfaktor, samt att han just nu är velig - han hade inte avrått från att göra fler äggplock då han ser det finns potential då det nått hit, men samtidigt inte heller kan ge några som helst garantier att det faktiskt kan gå längre. Men att denna gången ändå gjorde att han har mer tro om mina ägg än efter första försöket i vintras.. Alltså hur jobbigt blev inte detta nu.
    Samtidigt som jag fortfarande kan se krasst på det - inget bra förut i Malmö, en 3AB till frysen försök fyra som inte klarade upptiningen, inga graviditeter nån gång. Nu körde vi dock för första gången med både assisted hatching och embryoglue, vilket verkade funka. Men embryot klarade sig ändå inte längre än så här. Är det ens rimligt att försöka fler gånger?
    Tankar kring annan klinik i Sverige för att prova igen men ha mer pengar över? Typ CVL, men sen tillkommer resor och hotell, samt utebliven inkomst av att vara borta flera dagar med kort varsel. Vet att sambon kommer må jättedåligt över det, känns som att jag kommer pusha honom för långt med en sådan lösning..
    Jag hade nog velat försöka någon gång till med egna ägg i och med att man lyckats få blastocyst, men jag vet att det är väldigt dyrt! Ni kanske får sitta ned och se om ni har råd att fortsätta eller om äggdonation blir nästa steg. 
  • SierraLeone
    Noelani skrev 2024-12-31 15:15:42 följande:

Har försökt läsa i kapp så gott det går.. lider med er alla som ännu inte plussat och håller tummarna för er som är i aktiv fas att det fastnar och tar sig ❤️ Ge aldrig upp! 

Jag hade ALDRIG trott att vi skulle lyckas första gången och nu har vi precis fått ett nyårsmirakel här! Om allt går vägen får vi vårt andra barn i september 🥰 Därför säger jag det igen: GE ALDRIG UPP!

På bara ett försök och med endast ett ägg totalt som klarade sig till dag 2 så är vi gravida igen. Så oerhört tacksam för Copenhagen fertility center som jag nu verkligen kan känna vet vad de gör. Både jag och mannen hade mycket sämre siffror än sist och jag är snart 42 år så det är helt otroligt. Kan vi så kan ni!!

Önskar alla ett fruktsamt 2025 👶????

Grattis Noelani! Vi har också tänkt försöka med syskon fast under 2025, hoppas det tar sig och att det lyckas. Tar inget för givet! men så tacksam för barnet som kom till oss genom IVF. 
  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2025-01-06 02:46:37 följande:

Jag har ju testdag den 9/1, men jobbar nätter över den dagen så tog ett testa-tidigt igår morse. Och det var positivt! ❤️🙏❤️

Har haft en bra magkänsla om denna just med all magvärk, trötthet och rubbade aptiten - men var ändå så läskigt att testa. Verkligheten om att man gör detta själv samt som dubbeldonation slog till därefter med med viss ångest skall erkännas. Men vet att det är helt rätt val, känns bra nu igen ❤️ I vecka 3+4 idag då. 

Reser precis när jag går in i vecka 9 till USA i två veckor, hoppas det inte krockar med några viktiga kontroller! 

Grattis Mathilda! Efter allt kämpande är du i mål! 
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023