• strelitzia

Vi som startar IVF 2023

Ostronflickan skrev 2023-04-28 12:56:33 följande:

Haha åh, ja man vet ju inte vilket barn som kommer till en.. Men det får framtiden visa 🥰 Vi tycker det känns lyxigt om vi får till dubbel föräldraledighet och kan få vara mycket hemma med de små. 

I skrivande stund är min partner faktiskt redan gravid (v.8+4) och vi väntar på ett andra tidigt ultraljud i nästa vecka men har fått se ett litet pickande där inne. Så om vårt försök i helgen tar sig blir det 5-6 veckor mellan barnen. Det bästa kanske hade varit ett par månader egentligen om jag försöker tänka mer rationellt och tänker att det kanske kan bli lättare att acceptera ett negativt test om det blir så. 

Jag började försöka 2018 (i förra relationen) och det var otroligt påfrestande och tiden/väntan blev verkligen vår värsta fiende. Är så glad att allt inte är lika svart/vitt längre för på ett sätt är vi ju redan föräldrar till en liten mini-person, det är väldigt tryggt att få vara i denna processen när inte lika mycket står på spel men heller inte känna avund över att inte få försöka. ❤️

strelitzia skrev 2023-04-27 19:56:16 följande:
    Så skönt att så många klarat sig så här långt! 

Exakt, de tinar ett i taget. Jag försöker tänka att de som inte klarade sig, ändå inte hade fäst om de överlevt tiningen, men blev samtidigt väldigt besviken för varför skulle de det satte in klara sig eller de som är kvar för den delen. Nu var jag på tidigt vul igår och so far so god, men efter missfall i v12 i dec så är det svårt att ta sig till de här. 

Vad skönt att du känner dig bättre! Jag hade också velat köra direkt. Att gå runt och känna sig konstant svullen är riktigt påfrestande. Hoppas intervjun gick bra! 

Förstår att du är orolig med den erfarenheten, graviditeter verkar verkligen bara vara en lång väg av olika delmål man får kämpa framåt mot. Men tänk på alla 2-3dagars som blivit till barn där resten av äggen inte klarat sig till frys! ❤️ 

Jag är fortfarande ganska svullen och MYCKET blandade känslor av allt progesteron. Det drar och spänner mycket i magen även om jag inte har ont. Bara 2 dygn kvar till ET nu, klockan 13.00 har vi tid i Köpenhamn. Såklart är jag superorolig att embryologen kommer maila under morgonen när vi är påväg ner, men min partner försöker sitt bästa för att rädda mig från de katastroftankarna..

Precis, jag försöker vara rationell, det är ju också ovanligt att få fler än ett missfall, men det är ändå inte särskilt betryggande för vissa får ju de.

Det är så intressant hur olika alla påverkas av alla hormoner. Jag ska ta lutinus till v12, känner inte av de alls mer än att det är störigt i sig. 
    Åh vad spännande men förstår att det känns nervöst! Är övertygad om att det kommer gå bra!
    Tycker embryolog verkar vara ett så himla häftigt yrke. Åkte hem och googlade vad som krävs för att bli efter senaste återinföringen och kunde konstatera att det bara är ämnen som jag är totalt värdelös i haha. 
  • strelitzia
    Ms MR skrev 2023-04-29 00:17:37 följande:

Grattis till alla som pulsade Hjärta och även till dem som kommit till äggplockning. Lycka till med vidare i processen.
    Jag är nämligen exalterad bara på tanken att om ca 2 veckor vi ska ha vårt första möte på RMC. Det står att jag ska träffa läkaren och sedan sjuksköterska som visar injektionsteknik. 
    Då blir det bästämt terapi allt för oss. 

Jag undrar om kvinna börjar direkt med hormonsterapieller eller det beror? 
    I alla fall är helt positiv och glad för allt som kommer att hända i nästa kommande period Drömmer

Vad roligt att ni äntligen ska få gå på introduktionsmöte, förstår att ni är exalterade! Glad

När du får börja med sprutor beror på. Efter mötet kommer du anmäla första dagen på nästkommande mens. Dom har rätt att neka er tre gånger pga platsbrist. Hoppas ni har flyt och får börja på första!
  • strelitzia
    Ostronflickan skrev 2023-04-30 17:42:49 följande:

Idag fick jag tillbaka vårt första embryo, en efterlängtad 5-dagars blastocyst ifrån äggplocket i veckan och är nu ruvare ❤️ 

ALLA 8 som var befruktade när de kikade på dem dag2 hade fortsatt att utvecklas fint tills idag och såg starka ut. Embryologen har valt att frysa 3 stycken 5-dagars idag och kommer försöka fortsätta odla de resterande 4 stycken till 6-dagars inför frys! 

Är så glad och lättad, all oro bara rann av mig direkt! Jag är fortfarande svullen och de kunde se lite vätska men inga mängder, men just nu känns allt det jobbiga värt det. Förhoppningsvis blir det inga mer äggplock på ett väldigt bra tag. 🥰

Vilket superresultat, vad roligt! Solig
    När har du testdag?
  • strelitzia
    Ostronflickan skrev 2023-05-01 17:31:48 följande:

Den 12/5, men tror kanske jag lyckas hålla mig tills söndag max.. haha. Då har det gått 14 dagar sedan Ovitrelle så lär ju vara lugnt.     

Min partner plussade första gången på ÄL+10 så då kändes det såå skönt att vi faktiskt tjuvtestade och fick lite ro i huvudet fram tills officiella testdagen men har också förr varit med om svagt svagt pluss tidigt som försvinner när det närmar sig testdag.  

Kan tillägga att nu, 6 dagar efter äggplock, känner mig nästan helt återställd från överstimuleringen. För några dagar sedan kunde jag knappt sova för det var svårt att hitta bekväma positioner men både svullnaden och spänningarna i magen har försvunnit. Men som läkaren sa igår, kommer det tillbaka är det på grund av graviditet. Önsketänker mig ett scenario där jag både plussar och slipper mer överstimulering, har varit hemskt att känna sig så rörelsehindrad..  
    Ja det borde det ju vara! Hoppas veckan går fort!

Jag tycker de kan vara både och, har vart så nervös att strecket ska försvinna till testdagen. Första gången var det jättestarkt 2 dagar innan för att sen bli svagare. Nu senast var det jättesvagt dagarna innan istället, köpte ett annat test sen som var aningen bättre haha. 

Vad skönt att det i stort sett gått över! Det är extra jobbigt när det inte ens känns bättre av att ligga ner, de som annars brukar mildra de värsta. Jag håller tummarna att ditt önskescenario blir sanning Glad
  • strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-11 12:50:24 följande:

Hej på er, hur har det gått för er alla? Jag har haft ett litet break då vi fick göra totalfrys och sen hade jag utebliven ägglossning och en cykel på över 50 dagar vilket nästan är dubbelt så lång tid mot hur det brukar te sig för mig. Men förra veckan fick vi äntligen positivt på ägglossningstestet och fick satt in ett snyggt embryo i måndags som de var mycket nöjda med, iaf vad de sa. Håller tummarna för att det enda ägget som klarade sig till frysen också är guldägget Hjärta

Tar lutinus men tycker inte det rinner ut så mycket nu om jag jämför med de första dagarna och vet inte om det är negativt. Suck man överanalyserar verkligen allt. Någon mer som har känt att det inte rinner så mycket? 

Gud vilken otroligt tröstlös väntan på den ägglossningen! Hopps att ruvandet går bra!

Jag har tagit lutinus i snart två månader och min erfarenhet är att det rinner olika mycket olika dagar. Ibland känns det som en fors, ibland är det bara lite klumprester. Personligen slipper jag gärna forsarna, speciellt när man står dumt till och inte kan springa iväg på toaletten direkt haha 
  • strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-11 20:20:57 följande:

Ja herregud, den har minst sagt varit olidlig. Men hoppas innerligt att ruvandet går bra. Åker till Grekland på lördag så då ska jag bara ruva under stillsamma förhållanden :) 

Åh, men då lyckades ni om du är inne på månad två av lutinus? Vad skönt att det inte bara är jag då, idag har varit en sådan dag med klumprester minst sagt? 

Åh vad härligt, perfekt att distrahera tankarna lite med semester! Solig

Det stämmer! Fick missfall i v11 i december så det är omgång två och anledningen till varför jag ska ta de så länge. Haha det är inte bara du, det blir skönt att slippa de sen! 
  • strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-11 21:34:03 följande:
    Åh beklagar, håller alla tummar och tår att det går bra denna gången. Jag har kort lutealfas så har stöttat upp med lutinus alla behandlingar jag gjort, sist jag var gravid tog jag det till vecka 12 om jag inte minns fel. Kändes nästan läskigt att sluta då. Men kan bara minnas att det rann så väldigt men är väl det jobbiga man kommer ihåg. 

Tack, fortfarande svårt att ta in.
    Då antar jag att du även nu vid positivt ska fortsätta till v12? Trappade du ner sist? Jag tycker det känns läskigt att helt sluta, funderar på att ta en per dag i en vecka till, inte för att de kanske nödvändigtvis gör någon skillnad men det stillar nog oron en aning. 

• strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-12 10:47:06 följande:

Denna gången blir det bara till v.9 som jag ska fortsätta  Var tydligen nya direktiv för det. Hur länge ska du ta det? Jag trappade ner mest för att det stod i bipackssedeln, ingenting som de verkar råda till däremot. 

Okej, då håller vi tummarna att lutinus från hänga med några veckor till! Glad
    Jag har fått olika direktiv av olika läkare, först var de 12, vid återinföring var det 9, så när jag skrev om att förnya recept och undra om jag kunde trappa ner sa den läkaren att jag ska ta de till 12, så jag tar de till 12 hahah. 11v idag så en vecka till. 
  • strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-13 09:45:26 följande:
    Ja men då så! Skönt att du kan sluta med det snart iaf!

Det får vi verkligen göra. Har varit så hoppfull att detta är guldägget men är såklart väldigt nervös. Var så stressad i jobbet under två dagar efter återföringen så rädd att flingan inte ska ha fått den kroppsliga vila som den kanske behövde. Sen spelar det säker ingen roll men så börjar man överanalysera lutinusen och allt annat. Inte haft den där lutinus-forsen på många dagar nu och sist jag var gravid och tog det är det enda jag kommer ihåg att det rann så värst? suck!
    Man får försöka tänka på att barn blir till under de absolut värsta förutsättningarna. jag tror inte din stress stod i vägen för dens möjlighet att fästa. Men ja de jäkla överanalyserandet kan äta upp en "om jag bara hade...." Du får njuta och ta det lugnt i Grekland! Solig
  • strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-15 07:53:53 följande:
     Blev ingen super start på semestern heller. Vår dotter blev magsjuk samma dag som vi gjorde återföringen och på förskolan varnade de för lång inkubationstid. Hann precis komma fram till hotellet och så blev jag magsjuk 😞
    mår bättre idag men hoppet att flingan har fått rätt förutsättningar är som bortblåst. Trodde verkligen på den här gången men nu vågar jag inte hoppas längre. Ruvardag 7 idag.
    Nej vad tråkigt, beklagar den tråkiga starten! Skönt att du mår bättre idag, hoppas att du kan få börja njuta lite av Grekland nu. Förstår att hoppet dalar men om ägget redan fäst så påverkar nog inte magsjukan något, det är inte kört, håller tummar och tår! När har du tänkt testa?
  • strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-15 11:22:48 följande:
    Ja väldigt tråkig start, vi testar på testdagen som är på lördag. Samma dag som vi åker hem. Sist jag hade hoppats på återföring blev jag sjuk plus då att jag inte fick något utslag på ägglossningstesten och att min cykel var 50 dagar så får jag väl ändå tro att den här gången var menat Hjärta tack för peppen! 
    Har resten av semester veckan varit bra? Och har du hunnit testa än? Solig
  • strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-21 07:23:07 följande:
    Det ser verkligen ut som att det var vårat guldägg! Testet visar positivt Hjärta
    Jag hade det på känns! Kan man ruva en extra dag utan spottings eller nåt då känns det riktigt lovande! Grattis Hjärta är så glad för din skull, vad skönt att du kunde få bli motbevisad när du trodde att det var kört pga all otur med magsjuka, och att ni kanske inte fick den bästa resa ni tänkt er men att slutet på sätt och vis räddade upp allt ändå Solig
  • strelitzia
    aminabe skrev 2023-05-21 10:21:57 följande:
    Ja det kanske är så trots lutinus. Tusen tack, hoppas bara att flingan vill stanna nu Hjärta Testet visade positivt så fort så blev orolig att den visade fel och ångrade mig att jag inte tog det digitala, haha. Får ta det imorgon istället. 
    Tror du inte att det kan beror på att det redan är hög koncentration av hormonet? Vild gissning men som ändå låter logiskt haha
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023