• Björkenli

    Vi som startar IVF 2023

    LMSM skrev 2024-09-18 07:40:05 följande:
    Gud det låter ju så mycket bättre för kroppen. undrar om jag skulle kunna få letrizol och försöka hemma. sannolikheten för att det skulle gå för oss utan ivf är väl typ 1 % så borde få hehe

    okej så 250 vet du i ca hur många Dagar du behöver ta det ? otroligt ändå att du får två blåsor på det och inga på maximal dos ngn gång? Jag måste be min läkare testa i alla fall en låg dos gonal f innan jag lägger ner. Gud känner mig helt sjuk i huvudet som fortsätter hoppas o försöka men har sånna mardrömmar av det här alltså mår för dåligt av donation just nu.
    fast det beror såklart på vad kromosomtesterna visar.

    jag förstår precis hur du känner både angående att plussa och donation och ge upp egna. så svårt att sluta försöka med egna så länge det finns en möjlighet. Att jag skulle plussa känns som att vinna 50 miljarder på eurojackpot. du har dock inte försökt med lika många ägg så jag tror absolut det kan gå för dig! 
    Det är för att jag inte har så många ägg tyvärr. 
    6 ägg på 2 äggplock... Och det var över förväntan.. jag har o.11 i AMH...

    Jag har fått följande resultat med stimuleringar i msxdos: 3 äggblåsor, 1, 0, 1, 6.

    Så bara en gång jag fick 0 äggblåsor på max stimulering. 

    Nu körde jag Letrizol cykelväg 2-7, sen Gonal-f 250 cykeldag 8-12.

    Ja du borde absolut få prova med Letrozol. Eller jag vet ju inte dina förutsättningar, men det ger ju lite fler äggblåsor och om man inte har råd med ivf men har viss chans att bli gravid med vanliga metoden så ökar ju chansen om man får fler äggblåsor iaf.

    Letrizol är inget dyrt läkemedel, till skillnad från Gonal-f. 
  • Björkenli

    Är på Köpenhamns flygplats nu och har varit på kliniken idag. Så mycket känslor så måste skriva av mig. 

    När jag kom dit var det 4 stora, bra äggblåsor.
    På vul i förrgår bara 2!
    Tydligen är det inte möjligt att få 2 nya, I den storleken,  så snabbt, så hon måste sett fel. 

    Det är olagligt att göra IUI med mer än 3 äggblåsor!!
    De sa att de måste förstöra en!!

    Jag blev helt förkrossad. Vad jag förstår är bara ca 20% av äggen i bra kvalitet vid min ålder, så om de tar bort ett ägg kanske det är det enda bra ägget de har bort!!

    Kändes så himla, himla ledsamt att göra något aktivt för att MINSKA mina redan jättesmå chanser!!!

    Jag fattar också att de inte får bryta mot lagen. Men jag menar, sannolikheten att jag skulle bli gravid med ett barn är liten,  med tvillingar jätteliten och med tvillingar extremt liten. 

    Nu beräknade jag risken.
    De har sagt 5% chans att få levande barn med 1 äggblåsa. Sannolikheten att få tvillingar blir då 1 på 400, och sannolikheten att få tvillingar 1 på 8 000.

    Så det känns så jäkla deppigt att de aktivt gjorde något för att minska mina redan små chanser,  när risken för trillingar är såååå enormt liten. 

    Men som sagt,  jag fattar att de inte kan bryta mot lagen. 

    MEN- sen kom nästa chock...
    Läkaren hade föreslagit att göra det utan bedövning, eftersom det bara var en äggblåsa hon skulle förstöra. 

    Jag var tveksam men gick med på det. Bad sen ändå om att få en nål och en dutt morfin, som vid tidigare äggplock, men hon sa att det inte kommer hinna hjälpa. 

    Det gjorde rejält ont när hon gick in med nålen. 
    Nu kommer det inte göra ont mer sa hon.  Men sen när hon var inne i äggblåsan och förstörde den gjorde det iaf mycket mer ont.  "Nu är vi i alla fall klara!", sa hon.  Och då kom en smärta som var så stark att jag bara skrek rakt ut. 

    Jag har tidigare fått sår sydda utan bedövning, som gått bra,  så jag tror inte jag är en vekling......

    Jag blev helt chockad över att det gjorde så ont, och fick ligga och hämta mig på ett rum efteråt...

    Då kommer de in och säger att jag "måste komma ihåg att betala sen". Vadå,  jag har ju redan betalat sa jag (betalat ca 27 000 kr för insemination + donatorns).
    Nej,  då säger hon att det kostar 9000 kr att förstöra ägget!!

    Jag blev helt chockad igen. 

    Jag är så himla ledsen och besviken nu. 

    De har tidigare sagt till mig att ivf är så himla mycket bättre,  så himla mycket större chans än iui.
    Om det faktiskt är så mycket bättre, varför presenterade de då inte alla alternativ nu??

    Dvs- nu kommer detta kosta 12000 danska kronor vs 22 000 för ivf.  Med tanke på att vi verkligen rekommenderar ivf och du ändå har 4 bra blåsor nu,   vill du fundera på vilket alternativ du vill gå vidare med?

    Istället förstör de en jättebra äggblåsa och säger att jag måste betala 9000 kr extra. 

    De borde gett mig möjligheten då att välja att läsa till "lite" till och göra ivf. 

    Jag har sagt till kliniken att jag bara gör IUI för att ekonomin inte tillåter mer. Och att göra något för 90000 kr extra utan att informera...

    Nej det är så dåligt att jag inte finner ord...

  • Björkenli

    Sen hade jag otur att få böter på 1000kr i tunnelbanan i Köpenhamn!!!

    Jag har appen installerad för att köpa biljett och det har alltid funkat innan.  Nu gick det inte att klicka "köp"!

    Jag såg kontrollanten på vagnen och fick fram och frågade om han kunde hjälpa mig genomföra köpet, men istället gav han mig böter.

    Jag är så naiv. Jag hade säkert haft tid annars att göra ett nytt försök att köpa biljett! Om jag inte gått fram och bett honom om hjälp!!

    Verkligen inte min dag idag. 

    Samtidigt är jag nu inseminerad vid 3 bra äggblåsor, så om jag bortser från allt jobbigt idag så har jag ju faktiskt en chans. 

    Mina äggblåsor såg jättebra ut. Alla lika stora.
    Läkaren sa att 50% av äggen i min ålder är bra. Men det är inte alls vad jag läst. 

    Nu börjar 2 v väntan....

    Samtidigt är det så mycket andra känslor i omlopp nu!
    Jag träffade en man i somras,  som visserligen bor i USA. Det blev en romans och jag trodde det fanns något där, men sen har han skrivit till mig som om jag är en vän bara, så det vart lite förvirrande för mig.  Jag skrev nu tillslut att det kändes konstigt för mig att bli friendzoned.  Då sa han att han blev så ledsen när jag berättade att jag inte kunde få barn, att han ville ha barn, och därför inte visste om han ville fortsätta med mig.. 
    Det blev så fel.  Vi hade inget seriöst samtal om detta innan utan det var bara något jag svarade snabbt när han frågade lite okänsligt/abrupt om jag ville ha barn "I framtiden". Men han skrev ganska gulligt faktiskt, och att han kanske får släppa tanken på barn för att fortsätta träffa mig. Så blev så överrumplande att få det svaret samma dag jag gör insemination. 

    Jag hade ingen aning att han kände så, utan trodde att han bara sett mig som en fling. 

  • Björkenli

    Ja jag är verkligen otroligt besviken över hur de hanterar detta

    Ja visst, hade jag lagt till mellanskillnaden till ivf hade det blivit billigare än för 2 IUI:er!

    Jag skrev ett långt mail igår till kliniken där jag skrev exakt hur jag känner. Jag brukar dra mig för sånt för haj är så konflikträdd... Men nu gjorde jag det ändå. 

    Jag kanske inte skrev det men gynekologen i Stockholm sa att jag bara hade 2 blåsor i måndags, nä det var 4.
    Så jag blev lite provocerad av mailet jag fick från kliniken igår- de skrev "vi ber om ursäkt att din läkare i Stockholm sett fel antal blåsor som ledde till extra kostnader".

    Ingen ursäkt alls från kliniken ang att de helt glömde informera. 

  • Björkenli

    LMSM

    Jag har varit så i chock hela veckan (massa annat privat som hände dagarna innan IUI också,  som att en nära anhörig var svårt sjukt), så jag missade helt att du skrev att du fick 2 toppembryon tillbaka!!! Vilken ruvardag är du på nu? Så himla roligt! Blev det nåt till frysen också?
    Har inte hängt med riktigt 

  • Björkenli

    LMSM 

    Oj oj vilka känslostormar...

    Så himla tråkigt att att det blev negativt nu!!

    Tuffa besked,  efter att ha fått upp hoppet.
    Hjärta

    Skönt ändå att kunna känna att din gräns är nådd? 
    Allting är alltid mycket jobbigare när man är mer.. lost.. och inte vet vilken väg man ska gå..kanske inte känner av sina gränser...

    Men jag känner verkligen samma- att det viktigaste för mig faktiskt är att få ett barn. 

    Det var en så märklig känsla när jag hittade en äggdonator jag verkligen gillade på Olgakliniken, så kände jag faktiskt att hennes gener ändå är bättre än mina haha. Lite halvt skämtsamt men lite så kändes det. Att det vore helt fantastiskt att få uppfostra ett barn som kommer från henne.  Vet att många helst inte vill veta så mycket om äggdonatorn men för mig gjorde det snarare att jag kände mig redo när jag hittade en donator som kändes rätt. 

    Fast trots att jag fajt ändå tror att jag psykologiskt är redo att gå vidare med ÄD, så insåg jag efter sommaren att det ändå kändes för tidigt. 

    Jag har inte försökt så mycket ändå. Många blir ändå gravida vid 40 och det finns inget som talar för att mina ägg är sämre än någon annan 40 årings. Och skulle jag ta emot ett embryo från donator så skulle mina äggstockar inte bara ligga i dvala tills äggen definitivt blir för gamla...

    För min del var det bara rent ekonomiskt. 
    Att eftersom ÄD är så dyrt så kände jag att jag inte kunde lägga mer pengar på egna ägg.  Då kommer jag hamna närmare en halv miljon totalt, om jag inte lyckas med egna och sen kör ÄD...

    Men dessa månader nu när jag inte"tagit tillvara" på varje ägglossning, har varit sååå tuffa känslomässigt... Det har typ känts som om det vore ett missfall... vilket ju är konstigt att jag känner... Men det var så jobbigt att veta möjligheten att bli gravid naturligt finns för mig,  men inte ge det chansen pga pengarna...

    Jag tror att jag börjar luta åt att göra 3 IUIer. De säger ju att om man inte lyckas på 3 är chansen väldigt liten att lyckas därefter. Fast ifs, en läkare ca 6 stycken till mig..

    Jag har dock fortfarande inte pengarna men hoppas få låna...

    Jag tror att skuldsättningen känns mindre jobbig nu efter dessa cykler jag "missade" att försöka på... För det fick mig att inse  hur jobbigt det kommer kännas resten av livet att jag inte försökte...

    Nu känns det väldigt bra att ha gjort en IUI. Och att jag fick för äggblåsor än tidigare (förutom en gång), känns som ett tecken på att jag gjorde rätt val. 

    Kanske betyder det att jag inte är redo psykologiskt för ÄD.. Men jag tror verkligen jag hade känt annorlunda om jag gjort flera ivf er och fått ut många ägg och sett svart på vitt att de inte klarar sig.. 
    Nu är det bara 6 ägg totalt jag fått ut ivf på,  och de sa att alla såg bra/mogna ut. 

    Nu blev det långt här ....

    Men ja när jag läser det du skrivit i senaste inläggen känns det verkligen som att du känner att det räcker.  Då blir nästa steg spännande istället- tänk att göra en återföring och veta att chansen för graviditet är >50%!!!

    Så häftigt att faktiskt helt plötsligt kunna ha goda chanser att bli gravid...!!

  • Björkenli

    Nästa chock!

    Jag skrev ju till kliniken i Danmark samma kväll hur frustratad jag var ang att inte ha fått information ang den extra kostnaden, men framförallt att läkaren inte hade luft alternativet ivf när hon visste att kostnaden nu för IUI skulle närma sig den för ivf. 

    Jag fick ett svar dagen efter, som jag inte läste förrän nu, för det var så himla mycket annat jobbigt förra veckan att min ångestnivå var i taket som det var. 

    Nu läste jag- och är i helt chock. 

    De skrev att jag inte får vara en patient hos dem längre. Och att de tar bort mig från väntelistan för äggdonation!
    Jag hade glömt betala in, men var ändå uppsatt på listan. 

    Hur kan de göra så?

    Istället för att be om ursäkt?

    Allt jag hade behövt var
    1. En ursäkt att ge glömt informera (vilket jag faktiskt inte fått)
    2. Att läkaren förklarade för mig hur hon tänkt, varför hon inte  tagit upp det på ett annat sätt.

    Det känns så sjukt att bara för att jag blev upprörd över detta så bara drar de sig ut.

    Jag svarade ett mail ungefär som jag skriver här. 
    Och att jag hoppas att det får vara mitt val om jag vill vara patient, eftersom det vore väldigt omständigt för mig att byta klinik. 

    Egentligen vill jag inte ens göra äggdonation på en annan klinik i Danmark, eftersom denna ger mest information om  donatorerna. De andra jag hittat anger bara hårfärg osv, och jag vill veta mer. 

    Så det vore i själva verket katastrofalt för mig att inte få fortsätta. 

    Och det känns jättekonstigt att de skriver så.

    Mitt mail var mycket mer argt än jag normalt sett brukar uttrycka mig! Jag brukar hålla tillbaka för att jag är konflikträdd, men nu kändes det som ett så stort övertramp att jag kände att jag ville förmedla hur frustrerad jag faktiskt var. 

    Och jo de skrev att de stryker fakturan. Men de skrev ingenting om varför läkaren inte gett mig info. 

    Bara kort att de har bestämt att jag inte får vara patient, vi tar bort dig från listan, tack och hej. 

    Är i chock. 

  • Björkenli

    Jag har ju redan mailat, men bad inte om ursäkt. 
    Det hade jag kunnat göra visserligen. 
    Nu skrev jag typ att jag vet att jag var väldigt frustrerad förra veckan och att det dels var pga att jag inte fick info om priset, men framför allt att jag inte tyckte jag fick den info jag behövde för att göra ett underbyggt val ang behandling. Att min önskan hade varit att få en ursäkt för det första, och att prata kort med läkaren ang det andra.  Kanske fanns det något jag missuppfattat tex. 

    Så jag skrev i en lugn ton nu.  Men jag hade absolut kunnat be om ursäkt. Man vet ju att text kan uppfattas fel.  Jag var mer ledsen och frustrerad än arg. 
    Nu vågar jag inte kolla mailen, för om de fortfarande skriver nu att jag inte får vara patient så är det nog helt kört. 

    Eftersom jag skrev att jag gärna vill fortsätta, och att det vore väldigt omständigheter för mig att behöva byta..

    Sån himla chock....
    Är hemma sjuk och tack å lov somnade jag från all ångest som kom efter att ha sett läst mailet....

  • Björkenli

    Kliniken svarade ett trevligt mail där de nu ändå förklarade varför de agerat som de gjorde. Men avslutade ändå med "vi önskar dig lycka till på nästa klinik", trots att jag skrivit t jag verkligen ville fortsätta. 

    Nu skrev jag ett nytt mail där jag nu bad om ursäkt för min ton, och också skrev varför det är så viktigt för mig att fortsätta på den kliniken. Och skrev att jag har förtroende för läkarna och personalen. 

    För äggdonation är det helt nödvändigt att få vara kvar på denna kliniken, eftersom ingen annan klinik i Danmark verkar ha så mycket info om donatorerna som den här kliniken.  För vissa är det inte så viktigt, men för mig är det väldigt viktigt. 

    Så jag vill verkligen, verkligen göra detta på "min" klinik. 

    Om jag får ett nej nu när jag verkligen bad om att få fortsätta , ja då är det ju ett nej. 

    Det känns så orättvist- att inte få vara patient för att jag hade en dålig dag efter en chockartad händelse som det blev förra onsdagen!

    Är helt förkrossad. 

    Har börjat kolla på IUI i Sverige, men då måste jag ju göra en psykosocial utredning som kostar 4000 kronor...

    Men även om jag gör fler IUI i Sverige, så vill jag ändå göra äggdonation på den kliniken. 

    Jag har ju faktiskt övervägt att göra äggdonator på Olgakliniken också visserligen, men det kändes ändå som att jag hade bestämt mig för Danmark just för att få en dansk donator. 

  • Björkenli

    Tack snälla. 
    Jag tror inte det, men jag måste hoppas. Men jag lär få svar idag. Usch så jobbigt att läsa mailen...
    Det känns så fruktansvärt orättvist att jag inte själv får välja om jag vill vara kvar, för att jag blev så ledsen över något de gjorde... Och pga riskera att inte få den behandling jag helst vill. Känns så himla deppigt och orättvist... Vilket sätt att be om ursäkt också.. "vi gjorde fel och ber om ursäkt,  men vi vill inte ha patienter som blir upprörda när vi gör fel så nu sparkar vi ut dig".

    Jag vågar sällan uttrycks vad jag tycker när jag blir felaktigt behandlad, för jag tycker det är så läskigt.. nu kommer jag väl aldrig våga uttrycka att jag känner mig felaktigt behandlad igen.. tack å lov händer det ju inte så ofta heller visserligen men ändå..

  • Björkenli
    LMSM skrev 2024-09-24 09:25:28 följande:
    alltså jag måste säga att jag tycker det den här kliniken gör är helt ofattbart. Snacka om att inte ta hand om sina patienter och i det här tunga och känsliga som det innebär att gå igenom det här bara skita i en och kasta ut en. Du har väl inte gjort något annat att säga till att det som de gjorde var fel och inte okej ( vilket det inte var heller) men de verkar ju inte kunna ta ngn kritik. Fy fan säger jag bara. Jag hoppas för din skull att de inser att det de gör nu är fel och låter dig vara kvar som patient men tycker ändå de verkar riktigt dåliga på att hantera kritik och istället bara göra Sig av med patienter som säger ifrån. 
    Tack så mycket för stödet,  det betyder mycket. 
    Det tog så himla hårt på mig det här. 

    Hon skrev att de hade bestämt på personalmöte att jag inte kan vara patient där längre så de lär inte ändra sig. 

    Men jag håller med- att inte kunna hantera att en patient blir upprörd och ledsen är väldigt märkligt. Det är mynt känslor kring dessa behandlingar.

    Men jag var väldigt skakig hela förra veckan. En tidigare hyresgäst orsakade nyligen matkassar skador i min fina, nyrenoverade lägenhet. Jag behöll depositionen, och det kommer ändå inte i närheten täcka skadorna. Hon skickar massa hotfulla mail att hon ska dra in jurist och polisanmäla mig osv. Samtidigt är jag stressad över ekonomin nu med behandlingarna, och skadorna i lägenheten kunde inte vara sämre timing när jag inte har pengar.. Och sen en nära anhörig på sjukhuset, som dessutom inte fick någon vård utan jag behövde prata med läkarna och ligga på hela tiden  hälsade p0 dagligen efter jobbet osv osv. 
    Sen hände detta på kliniken mitt i alltihopa. 

    Jag reagerade säkerligen starkare än jag hade gjort om det bara var en vanlig vecka.. Och det känns så orättvist att bli utslängd för att jag en dag tog det jobbiga som hände på kliniken hårdare än annars.

    Nu har jag tillslut nästa vecka tid på Carl von Linnékliniken iaf. Alternativet är att göra IUI där. Dock inte kul med anonym donator, men det känns ändå helt ok. 

    Dock om det blir ÄD sen så vill jag verkligen göra det på Sellmer!!! Eftersom de är de enda som har extended profile på äggdonatorerna....

    Och det är ju väldigt troligt att ÄD är det det blir för mig.  Jag har ju mentalt förberett mig på enstaka IUI till och sen ÄD.

    Det vore så himla jobbigt om jag inte får göra det å Sellmer. 

    Jag är fortfarande helt i chock... Jag gör ju detta ensam och kliniken är ändå något som har känts som en fast punkt...

    Katastrof..:(((((
  • Björkenli
    Macbookpro skrev 2024-09-24 10:04:57 följande:

    RD 4 och ?spänner och drar? i magen. är det vanligt? Är så rädd att det inte ska fästa. Ändå 50% chans nu. 


    Vet tyvärr inte!
    Implantationen borde ha skett vid det här laget ,men det ska väl inte direkt spänna och dra...

    50% är fantastiska odds!
    Håller tummarna!!!
  • Björkenli
    Macbookpro skrev 2024-09-24 11:49:46 följande:
    Verkligen? Trodde att implementation skedde efter 5-8 dagar? 
    Det är väl 5-8 dagar efter befruktning?
    Om du fin fick tillbaka en 5 dagars så blir det väl inom några få dagar bara?
  • Björkenli

    .... Ser att jag fått mail från kliniken i Danmark nu, men jag vågar inte läsa. 
    Det blev alltför jobbigt igår så nu klarar jag inte fler motgångar. 
    Känner fortfarande att jag inte står på stadig mark så att säga efter allt övrigt som hänt på sistone. 

    Lika bra att jag förbereder mig mentalt på att hitta andra vägar än Sellmer, helt enkelt.
    Jag tror jag kommer få mindre panik om de fortfarande ger "avslag", om jag känner att jag har andra alternativ. 
    Så jag får kontakta Olgakliniken och få en tydligare plan därifrån vad jag behöver för att gå vidare. 

    Också märkligt att kliniken alltid börjar med "Dear Björkenli", för att sedan skriva typ fck off... man tror ju att det ska bli ett positivt mail när det börjar med Dear....

    Sen finns det ju förstås en chans att jag testar positivt nästa vecka! Det hade löst alla problem!!!

  • Björkenli
    Macbookpro skrev 2024-09-24 16:16:25 följande:

    Ja så verkar det vara! då fattar jag. 


    Jag har jätteont i magen nu och måste gå hem från jobbet. är så rädd att det blivit något fel. 


    Det har säkert inte med återföringen att göra?
    Det kan ju omöjligt kännas så mycket?
    Måste vara något annat?
  • Björkenli

    Mathilda88 

    Tack för stöd

    Jag är helt knäckt. Känns så hemskt att ha blivit borttagen från deras ÄD väntelista . Är helt förkrossad verkligen. 

    Det var en väldigt känslomässig dag, både deras brist på info och själva faktumet att de gick in och förstörde vad de sa var en perfekt äggblåsa.
    Jag tycker verkligen de borde ha överseende med att jag tog det hårt. 

    Jag tror att speciellt när jag står ensam i detta  utan stöd från familj, och sporadiskt från vänner, så får kliniken en stor betydelse. 

    Känns nästan som att det inte är meningen att jag ska hålla på med detta när alla är emot mig, typ den känslan fick jag nu.

    Får se om chocken lägger sig och jag kan gå vidare..

  • Björkenli
    Quincey skrev 2024-09-26 20:20:41 följande:

    Försökt läsa ikapp med allt som hänt.

    mathilda88, såg att din situation förändrats. Skönt att din mamma är ett stort stöd och du vet att vi också finns här och stöttar ❤️❤️❤️

    björkenli, lider med dig att du inte får göra den behandling du önskar. Blir illa berörd när jag läser om din klinik. Tänk om de hade gjort ett ännu större fel som de inte vill ta ansvar för. Så onödigt och oprofessionellt.

    lmsm, beklagar att det inte gick denna gång. Har de ingen teori om hur embryona kan gå från skolboksexempel till att sluta dela sig, måste vara ovanligt eller? 


    Tack snälla!

    Skönt att undersökningen gick bra!
    Var befinner du dig nu på resan? Är det FET som väntar, om jag minns rätt...? 
  • Björkenli

    Quincey 

    Ja, kan va skönt att ha ÄP gjort förstår det. 

    Jag har en konsultation på CvL nästa vecka. Funderar på att köpa 3 pack IUI där. Dock tar det emot att inte få välja donator för mig... Och sen vet jag ju inte ens om jag blir godkänd på den psykosociala utredningen...! Jag blev ju inte det sist, pga att de inte bedömde att jag hade tillräckligt starkt skyddsnät. Då var jag helt ärlig- att jag inte känner att mitt sociala nätverk är speciellt starkt osv. Nu har jag visserligen kontakt med mina föräldrar igen så bara det kan nog göra skillnad. 
    Har inte bestämt om jag ska vara ärlig ang att jag gjort utredning och inte fått godkänt innan.. är rädd att det kommer färga dem..

    Jag tittar också på IUI i Spanien som alternativ... halva priset jämfört med Sverige.. även där för man inte välja donator. (Men priset blir kanske samma i slutändan inkl resor...).

    Varken i Sverige eller Spanien har jag hittat info hur många äggblåsor som är tillåtet att ha vid insemination. Danmark har ju lag på max 3, därför de förstörde en förra veckan.. 

    Sen har jag börjat kolla på äggdonatororer på Olgakliniken igen,  och manliga donatorer på European sperm bank (som Olgakliniken använder).
    Tyvärr är den äggdonatorn jag ville ha inte kvar, men känns bra att börja leta efter en annan. 

    Ska fundera hur jag vill göra- om jag ska betala de 15 000 kr det kostar att boka en äggdonator på Olga, eller inte...

    Jag är fortfarande helt i chock from beskedet från Sellmer så trevar lite i mörkret just nu och vet varken ut eller in. 

    Testdag nästa vecka...

    När jag tittar på äggdonatorerna osv kan jag känna att jag egentligen bara vill gå vidare med det.. tror det har mer energi än jag tillåter mig att känna att leva i denna ovisshet... Det hade varit så underbart att äntligen bli gravid... kanske det är viktigare...
    Men samtidigt så behöver kanske inte enstaka IUI till dra ut på tiden så mycket...

  • Björkenli
    LMSM skrev 2024-09-28 09:33:43 följande:

    Jag pratade ju med cvl i torsdags och frågade om letrozol. De sa då att man inte får göra iui på mer än 3 ägg så är nog samma sak här i Sverige. (de menade att det var olagligt att jag försökte hemma om jag hade mer än tre ägg up)

    De sa också att de alltid råder att göra ivf om det inte är en normal fertilitet och man i princip är samkönad eller att mannen har svårt att få erektion och utlösning.

    Jag tycker fortfarande inte du ska nämna utredningen. De kan väl bedöma dina
    förutsättnibgar utan att veta vad en annan klinik tidigare sagt. de har väl inget emd det att göra egentligen? 


    ttcker inte det är att ljuga heller  


    Tack för infon!
    Ändå positivt att de gör iui men 3 äggblåsor, och inte hade ändå hårdare krav. 

    Att det skulle vara olagligt att försöka själv med först än 3 verkar osannolikt...! Vem skulle man begå ett brott mot, en själv?

    De kommer de fråga vilka behandlingar jag redan gjort och vad tidigare utredning visade. 
    Om jag säger att jag gjort behandling i Danmark måste jag då trots allt ändå ljuga om jag inte vill säga att jag gjort utredningen i Sverige...
    Det känns bara så jobbigt...
    Alternativ en annan slags lögn och jag påbud utredningen i Sverige men om de frågar om tidigare psykosocial utredning, att nämna att jag aldrig gjorde den eftersom jag visste att jag ändå ville ha behandlingen i Danmark. 

    Men jag avskyr verkligen att behöva tänka på hur jag ska säga allting så att det då inte blir uppenbart att jag inte berättar allt. 

    Hade varit så mycket skönare att kunna säga som det är
    Nu är det ändå 1.5 år sedan jag gjorde den utredningen, så det är ju inte konstigt att ens förutsättningar kan ändras?

    Sa de något annat relevant ni till dig på cvl? Som du hade nytta av?

    Jag förstår att de hellre vill göra ivf..
    Sellmer har ju sagt samma till mig..
    Men när jag sa då att om jag gör ivf en gång , är chanserna verkligen högre än iui x flera,  och då blev de tysta..  de hade ändå sagt 20% chans för mig bud IUI med 3 äggblåsor, och jag kan göra minst 2 IUI för samma pris som en ivf... på 2 IUI med 3 äggblåsor kommer chansen up till 40%. Medan chanserna för ivf är betydligt mindre!
    Så för mig känns det som du väldigt lätt beslut. 

    Önskar i efterhand, nu med mer kunskap,  att jag lagt pengarna på bara IUI istället.  Totala chansen hade blivit högre!
  • Björkenli

    LMSM

    En läkare på Sellmer menade att ivf var bättre än IUI även om jag bara får en enda äggblåsa. 
    Medan en annan sa, första gången när jag bara fick 3 äggblåsor, att IUI gav samma chans men att han inte tyckte det var rätt att göra det när jag aldrig glasdörr försökt bli gravid förut och jag då inte har fyllt 40, dvs för risk för trillingar..

    Så jag frågade den andra om det men han sa att ivf "absolut" gav större chanser än IUI även med bara 1-3 äggblåsor. 
    Verkar så konstigt, när man vet att de trivs bättre i sin egen miljö.  Han sa "men vi kan se precis vad som händer". Men det är en annan sak.  Jag förstår också att det kan ge värdefull info om alla äggen befruktas, hur de utvecklas osv..

    Men min magkänsla säger att ju mer naturligt desto bättre, om bara så få äggblåsor. 

    Jo men precis det vore ju inte mediciskt korrekt av läkaren att förskriva medicin för att göra fler blåsor och sen inte kolla hur många. 

    Tack för att du berättar vad du tycker- känns skönt att höra att du inte tycker jag har någon skyldighet att berätta om tidigare psykosocial utredning. 
    Men jag är sååååå nojig.  Tänk bara om psykologen börjar med att fråga "har du gjort det här tidigare?". Är så nervös för precis allt...
    Att jag ska bli underkänd för att hon fattar att jag ljuger ang att inte ha gjort du innan, och att det då blir en större grej än annars... om jag bara sagt på en gång att ha,  då hade jag inte kontakt med mina föräldrar men nu känner jag ett stort stöd..

    Jag får fundera....!!

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023