Quincey skrev 2024-05-02 09:56:55 följande:
Vi har gjort vår femte IVF-omgång nu. Med dos på 375 IE fick vi ut 18 ägg (tidigare dos på 400 IE har gett 12 ägg så det var ju intressant att det varierade så). Tyvärr var hela 5 ägg omogna? så min slutsats är att det inte finns mycket poäng för mig att ta så hög dos utan kan lika gärna gå tillbaka till 300 som gav oss färre ägg, men lika många mogna. Det är ju viktigare än antalet.
Vi testade vanlig IVF för första gången vad jag vet, på 3 st ägg. Inget blev befruktat. Hur kan det bli så? Vi har blivit gravida en gång naturligt så vet att det inte är omöjligt. Normalt spermatest så var en besvikelse såklart att det inte gick.
De sa att om de inte hade känt till vår historik så hade de kört vanlig IVF på alla, men vi har varit rädda för att testa då vi bara gjort ICSI tidigare. Så tack vare ICSI fick vi ändå 9 befruktade. Men 50% befruktning känns inte jättebra.
Va tråkigt att så stor andel inte blev befruktade/ var mogna.
Så här förklarade CvL och Sophia för mig.
När man gör vanlig IVF så vet man inte om äggen är helt mogna, man kan inte se om äggen är mogna eller inte oavsett om de har rätt storlek osv. Man behöver skala av äggen vilken man gör vid ICSI för att se om de är helt mogna. Mao så kan de 3 äggen som ni körde vanlig IVF på ha varit omogna utan att man visste det. Dvs otur/slumpen att det var just på dom. Kanske hade de blivit befruktade om de varit tre av de som blev befruktade med ICSI. Alternativt hr jag fått höra för hårda skal.
Jag känner igen det där med att höre dos inte ger fler mogna ändå. Den första och enda gången jag körde med högsta dosen 450 (menopour plus gonal f) så fick jag ut 12 ägg (med Gonal F 375 gången innan 14). Den gången men högsta blev INGET ägg befruktat( man körde vanlig IVF på alla). Den gången jag fick 375 blev 10 befruktade 5 vanligt och 5 ICSI. Vet inte om det är den höga dosen eller om det är när man blandat in menopour. De säger att de är slumpen....(absolut inte menopour)
Funderar på att våga köra på endast 300 nu och se var jag får ut. Ska ju göra korta så eventuellt får jag väldigt få ägg på grund av den anledningen redan....
Körde Du både menopur och gonal f nu?
Håller tummarna för att du får minst en blsastocyst!
Kommer du vänta till dag fem med återföring?