Vi som startar IVF 2023
Hej, jag är ny medlem men har följt denna tråd sedan vi började IVF-resan i mars 2023.
Lever i ett samkönat förhållande och det är jag som ska bära. Vi tyckte väntan efter utredning i Sthlm (sep 2022) var lång med tanke på ålder och dyrbar tid, fyller 37 i år. Varför vi valde att bli remitterade till Falun.
Det blev IVF för att jag har lindrig endometrios (har dock opererat bort en chokladcysta 2014) samt åldern - det var onödigt att offra ?gratisförsök? på insemination. Har en kraftig nålfobi så det var inte ett lätt beslut, men min barnlängtan är stark. Som lindring har jag alltid tagit bedövningskräm 1h innan nålstick och har på gott och ont blivit van. Min partner har dock fått ge mig alla sprutor och många har det blivit.
IVF 1: Mars Bemfola 225 samt orgalutran från dag 6 och Ovitrelle 10 dagars behandling, 8 äggblåsor i olika strl (10-17) vid VUL dag 8. Dag 13 lugnande och bedövningen tog ej vid äggplock och det gjorde fruktansvärt ont. Resultatet 3 ägg, dag ett 2 omogna & 1 befruktat som ej utvecklades dag 2. Kändes hemskt jobbigt.
IVF 2: April/Maj Menoupur 300 samt garnelix från dag 6 och Ovitrelle, 12 dagars behandling, 8 äggblåsor i olika strl (10-16) vid VUL dag 9. Dag 15 Fick dubbel dos lugnande och mer bedövning/smärtlindring - äggplocket gick lite bättre- resultat 3 ägg, dag 1 omogna ägg, ett odlades en dag till men klarade sig inte😥
Paus under sommaren.
IVF 3: Augusti Bemfola 450 samt garnelix från dag 6 och Ovitrelle, 10 dagars behandling, 8 äggblåsor i olika strl (10-15) vid VUL dag 9. Den som gjorde VUL i Sthlm trodde att det skulle bli minst 2 dagar behandling till, men kliniken ville fortsätta enligt plan. Dag 13 äggplock gick ännu lite bättre och jag vågade för första gången titta på skärmen. Resultat 1 ägg, omoget dag 1 odlades 1 dag till men klarade sig inte. Känns fruktansvärt jobbig.
Sköterskan nämnde äggdonation som alternativ , vi har alla 3 försök kvar eftersom behandlingarna inte lett till befruktade ägg. Det är oklart om min partner kan och därför skulle det innebära dubbeldonation.
Stort beslut, samtidigt som jag inte tycker att behandlingen har skräddarsytts efter tidigare utfall. Varför inte göra fler VUL, ta blodprov och ha längre behandling då största problemet är omogna ägg? Någon som varit med om liknande eller har inputs gällande äggkvalitet?
Ursäkta låångt inlägg 😅