• SierraLeone

Vi som startar IVF 2023

Ska påbörja prayen imorgon och känner mig helt skrämd efter att ha läst biverkningen om blodpropp som kan ha dödligt ifall...känns lite sådär nu?även om det står att det är sällsynt. 

• SierraLeone

Har nu genomgått äggplock och slutat med allt hormonstimulerande. Vet inte om någon annan upplevt samma men känner mig lite deppig i humöret nu efteråt. Kan det bero på att alla hormon stimulerande mediciner har lämnat kroppen och man nu får liten dipp efteråt? 

• SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-05-09 17:32:00 följande:
    Liten uppdatering härifrån. Ultraljudet idag visade på 11 ägg nu vilket känns toppen! Hjärta Men tyvärr är inte äggen mogna nog för att kunna tas vare sig på torsdag eller fredag, och de har inte äggplock på helgerna i Malmö (har ngn förresten?), så vi har fått tid på måndag för äggplock och nya mediciner utskrivna för tiden fram tills dess. Just nu känns det dock ngt överväldigande att istället för att vara klar med stimuleringsbehandlingen behöva köra veckan ut med det - och framförallt fortsätta må som man gör med magont och illamående - och äggplock om en vecka istället för om 2 dagar GråterGråter. Knäckande känsla att varken kunna röra sig eller jobba plus må dåligt i en vecka till. Sen inte sagt att allt blir bra efteråt, lär ha ont först efter äggplocket och räds att inte få starkare smärtstillande än Alvedon (0 effekt för just mig tyvärr vilket gör mig ledsen, men ingen lyssnar ju eller verkar bry sig) och biverkningarna på Lutinus är buksmärtor och illamående - check på den liksom.. 

Förstår att det är jobbigt men grattis till 11 äggblåsor :) nu är det bara att vänta in så de blir tillräckligt bra storlek för att öka chanserna att dina äggblåsor innehåller ägg. Hur många sprutdagar blir det totalt för dig? 

När jag tog sprutorna var jag också tvungen att få förlängd tid men äggplocket skedde ändå samma vecka som det var tänkt från början men alla dessa sprutor är inte roliga för fem öre! 

• SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-05-05 19:16:18 följande:
    Låter inte omöjligt. Du får inget ET tillbaka denna cykeln då eller med Lutinus? Hur gick äggplocket? 
    Det kan även bidra att man har haft ett tydligt mål - äggplocket - och nu när det är klart så står man plötsligt ngt handfallen utan ett nytt mål att satsa emot? Vet inte hur planen ser ut för dig framöver? Hoppas känslan lättar snart! Hjärta

Jo jag fick tillbaka en blasto nu i början av veckan och äggplocket gick bra, kände i princip inget förutom när läkaren stack in nålen. Var så pass hög på morfin och allt möjligt jag fick att jag knappt minns något haha. 

Detta var min första behandling och det har varit stressande och oroligt hela tiden för att jag varit rädd för att göra fel med mediciner och allt men det blev ändå bra trots allt och läkarna och personalen har varit helt fantastiska. Nu är det väntans tider i alla fall, bära eller brista. Jag försöker hålla mig positiv i alla fall :) 

• SierraLeone
    akinorev87 skrev 2023-05-15 08:49:17 följande:

Negativt test såhär på TD. Försöker skaka av mig och ta nya tag i höst. Någon som lyckats på sin andra IVF och kan skicka pepp? Glad

Tråkigt! hoppas det tar sig nästa gång! 
  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-05-15 20:12:25 följande:
    Idag var det då dags för äggplocket - fick ut hela 17 ägg!! Sista ultraljudet för en vecka sen visade 11 ägg vilket var mer lagom. Tack o lov inga tecken på överstimulering och bara fått info med hem om förebyggande. Så fortfarande plan att återföra i veckan. Fick bra med smärtstillande och en fin upplevelse. Några av de sista äggblåsorna var mindre så förväntar mig inte att de kommer kunna utvecklas till embryon. Imorgon eftermiddag får vi besked om hur många som var mogna och har kunnat befruktas 🙏
    Grattis till 17 ägg! och fint att höra att äggplocket gick bra Hjärta
  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-05-16 18:23:12 följande:
    Stort tack Hjärta. Tyvärr lite upp som en sol och ner som en pannkaka då det föst blev väldigt smärtsamt på kvällen i magen och idag fick veta att enbart 4 ägg blev normalt befruktade Gråter. Hoppas på samtal imorgon från labbet om varför det blev nästan 80%-igt bortfall... Om de var omogna eller dålig äggkvalité. Bara till att hoppas att de fyra klarar sig hela vägen {#emotions_dlg.flower}
    Förstår att tankar kommer när det blir så få befruktade på så många ägg. Jag förstår det i alla fall som så att alla ägg man får ut inte är mogna. Om jag minns rätt så hade du 11 som sedan blev 17 på kort tid så det kan ju säkert vara så att det fanns en del omogna. När jag haft min insättning så fick jag ett papper där det stod hur många ägg som plockades, hur många som användes av dessa. Jag fick ut 11 ägg men bara 10 användes och 6 blev befruktade. Fick 2 st fina blasto från mina 6 befruktade ägg så färre befruktade ägg betyder inte att du har en mindre chans det handlar om ägg kvaliten på de äggen som blir befruktade i slutändan :) 
  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-05-16 19:57:38 följande:
    HjärtaHjärtaHjärta Nej så sant, det steg snabbt och förväntade mig bortfall, men snarare närmare runt 10 ägg (7-11 typ). Räknar också med bortfall under processen till blasto, därav man blir nedstämd när det inte blev lite större marginal. Då det är första gången så vet vi ännu inte hur min äggkvalité ser ut, men hoppas få prata med labb imorgon och få lite mer kött på benen. Hoppas det gick bra med dina 2! Hjärta
    Jag ruvar på den ena nu på dag 8 så jag hoppas innerligt att det tar sig! Den andra är i frysen ❤️

Har du fått ett datum för insättning? 
  • SierraLeone
    Bella2023 skrev 2023-05-17 12:22:29 följande:

Hej! Jag hade tid för återföring idag (dag 5) och fick ett samtal att inget embryo finns för återföring och de ska vänta in tills imorgon för att se om det går att frysa något. Om inte så måste jag göra om allt igen?. känner mig ganska förkrossad då jag var så hoppfull (fick ut 15 ägg, 12 befruktade) men inget som klarade sig.:(

Jag beklagar verkligen ❤️ hoppas att de kan frysa in ett av äggen! 
  • SierraLeone
    Noelani skrev 2023-06-19 13:17:26 följande:
    Det blir vanlig IVF direkt om ca 2 veckor. Känns iaf bra att väntan inte blir för lång.

Jag förstod bara inte vad dem sa på telefon men hon sa något om att vanlig IVF borde vara bättre iom mitt AMH värde på 7,7 p/mol. Och då vet jag inte om det är menat som bra eller dåligt alltså är mitt AMH för lågt? Förstår inte spermaprovet heller. Någon här inne som är bra på att förstå sånt här? 😭

Det var nästan det här som var värsta scenariot. Att man inte ens fick en återföring och en riktig chans. över 35000 kronor för ingenting typ...

men nu har ju jag iaf bidragit till statistiken att det ska gå vägen för fler av er andra här inne ❤️ 

Jag beklagar att det inte gick vägen! ❤️
    7,7 p/mol är 0,98 ng/ml. Det betyder att din äggreserv håller på att ta slut. Det är inte jättelågt men det är lågt. Jag har 0,84 och jag är yngre än dig och då fick jag besked om att jag hade få ägg i reserven kvar och de rekommenderade gonal f 300 dos och ICIS på grund av sambo hade få spermier och att de ville ta vara på de ägg som jag fick ut. 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023