• Smilla93

Vi som startar IVF 2023

Hej! 

Jag hoppar in som ny i tråden då jag inom kort ska påbörja behandling via Livio i Malmö. Vi har ett ivf barn sedan tidigare och är nu sugna på ett syskon. Hoppas det är ok att jag går med i tråden även om det är försök till barn nr 2.. Vet ju hur jobbig och påfrestande processen är så det är skönt med ett forum där man kan dela tankar och erfarenheter med personer i samma sits.
    <3

• Smilla93
    Ms MR skrev 2023-04-02 13:37:33 följande:

Först grattis till er alla som pullsat och lycka till er som påbörjade med sprutor Glad

Jag följer er i trädet även om jag är i inväntan för första samtalet. Någon nämnde uppe att man känner sig inte ensam i hela den här processen och är väldigt skönt att följa allt som ni skriver. 

Jag har en fundering nu angående Malmö RMC och betalningar, någon skrev att ni är redo och köpt medicin, betyder detta att ni står bakum sina kostnader. Eftersom jag fick remiss dit från ginekolog och räknar att jag inte ska stå bakum alla kostnader, hade inte alls tänkt på detta utom att det är Blekinge som ska betala i så fall Oskyldig
    Kan någon förklara för mig om hur det fungerar? 

Jag ställde inte den här frågan tidigare, men undrar om någon av er här har någon kronisk smärttillstånd liksom fibromyalgi och använder medicin som hade avslutat använda under ivf proccesen? Ville lämna den här frågan när jag kommer till Malmö och första samtalet, men det betyder mycket om någon har likande situation som min och vill dela med sig. Tack. 

M.

Du betalar bara för medicinerna och kanske något läkarbesök om du fått beviljad offentlig finansiering. Medicinerna kostar kanske någon tusenlapp beroende på vilken nivå du ligger på högkostnadsskyddet Och läkarbesök brukar väl vara 300 kr. Vi har fått ett barn via regionen och går nu privat för att förhoppningsvis få ett syskon. För oss kostade bara första besöket 5 000 kr och sedan kostar ett försök 40 000 och ingår bara en återföring? 😱 det är galet mycket pengar, men samtligt värt varenda krona. ❤️
  • Smilla93

Menar du att du är i vecka 5 eller är det 5 veckor sedan äggplock? Vet inget om hcg värde, men jag gjorde ultraljud i veck 6+3 och då kunde man se foster med tickande hjärta. 

• Smilla93
    Smilla93 skrev 2023-04-20 11:00:32 följande:

Menar du att du är i vecka 5 eller är det 5 veckor sedan äggplock? Vet inget om hcg värde, men jag gjorde ultraljud i veck 6+3 och då kunde man se foster med tickande hjärta. 

Oj, skulle vara svar på ?MariaGbg12?
  • Smilla93
    puremos skrev 2023-04-19 17:24:30 följande:

Hur lång har de sagt att väntetiden för ivf är till er?

Det beror helt och hållet vart du går, om du går privat eller via region. Vi gjorde vår första ivf på RMC i malmö (via regionen). Då tog det typ 2-3 månader från remiss till första besök, sedan fick jag starta efter 2 månader. De har rätt att neka 3 cyklar. Dock är det nog olika i olika regioner. Nu går jag privat och fick tid för första Besök veckan efter att jag ringde och sedan fick jag starta direkt. 
  • Smilla93
    Pea593 skrev 2023-04-20 10:25:41 följande:

Iseeyou: Å va skönt att plussa redan på ruvardag 6 och slippa gå och fundera. Jag är på dag 6 nu men törs inte testa. Är så rädd att bli besviken.
    Fick du starkt plus då?

Jag har känt både mensvärk och brännande/svidande känsla i ryggslutet i ett par dagar. Och väldigt svullen om magen. Men antar att det är progesteronet som spökar. Inga andra symtom. Sen känner man ju efter nåt galet så jag vet inte vad som är vad längre. 

Tänkte kanske tjuvtesta på lördag. På RD8 för det är dagen innan BIM. Men vet inte om jag törs. 

Nu hoppar jag bara in i er konversation, men det är i förhoppning att ge lite hopp! 

Under min första ivf fick jag precis som du två dugliga embryon. Ett färskförsök med 2 dagars som inte tog sig sedan ett frysförsök med 5dagars i stimulerad cykel. Hade inga känningar och testade extremt svagt på vanlig sticka från RFSU på testdagen, ruvardag 11 eller 12. Testade sedan med digitalt som visade gravid och följde sedan med digitala. När det borde visat gravid 3+ veckor visade det gravid 2-3 veckor. Men nu sitter jag här med en liten kille i famnen! Så ge inte upp hoppet! 

• Smilla93
    MeIMyself skrev 2023-04-20 13:00:53 följande:
    Hej,

Får jag fråga varför ni går privat nu? har ni förbrukat alla 3 via regionen?
    Vi har gjort ett landstingsfinansierat försök som resulterade i vår son. Man får bara finansiering för första barnet, så även om man inte nyttjat alla tre försöken så får man gå privat om man vill ha syskon. Om du har embryon kvar i frysen från landstingsfinansierade försök så får du ju använda dom för att skaffa syskon. Vi hade inga kvar i frysen så fick börja privat direkt.. Lite surt att man Inte får nyttja alla tre försöken, men sånt är livet. 
  • Smilla93
    Pea593 skrev 2023-04-20 16:22:12 följande:

Tack för dom orden Smilla93 känns så skönt att höra lite solskenshistorier. Idag har jag inte kännt ett smack om tänkt att det är kört. Då var det extra skönt att läsa ditt inlägg :) 

Nej, det är inte kört! Vet att ruvperioden är supertuff mentalt, men bara kämpa på och ge inte upp hoppet! ❤️ 
    Jag sitter just nu och väntar på ultraljud för att kolla äggblåsorna, så nu hoppas jag på några fina! 😉
  • Smilla93
    ISeeYou skrev 2023-04-25 12:15:42 följande:

Hej! Hur mår ni alla ruvare? Jag har inte haft några känningar och känt mig tom så kände att jag behövde ta ett test idag, ruvardag 8 för att se om jag är gravid eller ej. Gjorde ett FET förra månaden som inte blev nått så har varit läskigare denna gång att gå och vänta på nått sätt?.

Och jag kunde knappt tro mina ögon när jag såg 2 streck 🙌🏼 Jag hoppas att den lilla kommer fortsätt hänga kvar med oss och får se hur det ser ut på fredag som är riktiga testdagen. 

Vill mest dela med mig av att man inte måste ha massa symtom för att vara gravid, det är fortfarande väldigt tidigt! 🙏🏼♥️

Håller tummar och tår för er andra!!! 😍

Stort grattis!!!! 😍❤️ 
  • Smilla93
    ISeeYou skrev 2023-04-25 12:15:42 följande:

Hej! Hur mår ni alla ruvare? Jag har inte haft några känningar och känt mig tom så kände att jag behövde ta ett test idag, ruvardag 8 för att se om jag är gravid eller ej. Gjorde ett FET förra månaden som inte blev nått så har varit läskigare denna gång att gå och vänta på nått sätt?.

Och jag kunde knappt tro mina ögon när jag såg 2 streck 🙌🏼 Jag hoppas att den lilla kommer fortsätt hänga kvar med oss och får se hur det ser ut på fredag som är riktiga testdagen. 

Vill mest dela med mig av att man inte måste ha massa symtom för att vara gravid, det är fortfarande väldigt tidigt! 🙏🏼♥️

Håller tummar och tår för er andra!!! 😍

Stort grattis!!!! 😍❤️ 
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023