• molly50

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 15:31:04 följande:
    Men bra då förstår du även TS, beter man sig dåligt, behöver mamman inte ha kontakt, hon gör helt rätt, och hon har lagen på sin sida.
    På vilket sätt menar du att TS har betett sig illa?
    Betedde du dig också illa då,eftersom mamman vägrade låta barnet ha kontakt med dig?
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 18:54:43 följande:
    Nej då, det ser du själv, du får svara som klybbe, jag kan skriva med flera samtidigt, ta bara denna tråd, är det 5-6 olika som haka på bara idag.

Ska inte nämna vilka trådar jag skriver på.
    Detta är bara en avstickare. tänkte ts behöver svar hur han ska gå vidare, om han inte gör rätt vet han nu vad som kan hända.
    Vad som kan hända,ja. Men varför dra upp värsta möjliga scenario när det likaväl kan gå bra för TS?
    Dte som hände dig behöver nödvändigtvis inte hända alla andra.
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 19:25:32 följande:
    Vi har haft en skribent här som berätta om just detta, även jag har lyft fram Williams historia, där bägge berättar samma sak, barnet är så påverkat av mamman att allt hon berättat blir en sanning för barnet.

Dessa fick ingen chans o förklara hur det verkligen låg till när barnet väl blev vuxet. 
    Vi alla vet att det inte ens är en idé att försöka förklara för barnet vad som hänt, man rekommendera inte detta, man ska lägga korten på återställa och få en bra relation istället. 
    Och ändå så förespråkar du att TS ska vända barnet ryggen och låta mamman fortsätta hindra barnet från att ha kontakt med TS?
    För det ju faktiskt precis det du gör. 
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 19:34:26 följande:
    Det är som precis allt annat, ska jag våga satsa på denna relation, man får aldrig några garantier, men vad man däremot vet är, om man satsar har man allt o vinna.

Det samma gäller för ts, han behöver inte bli ihop, med tanke på den korta tid han kommer träffa barnet innan utredningen är klar,  fattar han tycke o ändå gillar barnet kan relationen fortsätta, många ensamma mammor har en fadersgestalt för sitt barn.
    Ja,men då förutsätter ju det att mamman börjar samarbeta. 
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 19:47:52 följande:
    Genom att nämna att han vill inte ha kontakt innan han vet att barnet är "Mitt"

Ha kontakt med någon, tänka efter vad man säger, är en del av samarbete, sedan hade det inte spela någon roll o ha fortsatt kontakt med tanke vad som hänt. man behöver inte träffas, man kan sms:a, prata i tele, ge lite omtanke o stödjande ord, det är inget högt pris på själv uppoffring.

Nej för mig fick syskonet problem, blev uthängd av kompisar på nätet, var en tjock lunta av utredningar från soc/bup. där soc ansåg att splittra barnen under en familjekris är något man inte gör. Barnen behöver varandra hela tiden, varav svar från dotter om 1 till 1,5 år vill jag träffa pappa igen. men inte just nu när det är jobbigt hemma.
    Ja,och TS försöker ju ta kontakt. Men mamman vägrar svara.
    Väljer du medvetet att missförstå allt som skrivs här?
    Eller läser du inte igenom det som skrivs ordentligt?
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 19:52:39 följande:
    Mamman har redan visat en reaktion, vägra kontakt. Inte den bästa starten.
    Berätta bara att det är få som startar från absolut noll, där man inte har någon kontakt över huvud taget, det är tydliga tecken på något gått fel.
    Ja,hon vägrar kontakt. Inte TS. Har du äntligen förstått det nu?
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 20:04:06 följande:
    Som sagt det är ingen normal situation TS hamnat i, kanske mamman kände sig kränkt av han sätt o svara när hon ringde o berätta. kanske kände att det var en psykisk kränkning.

Vi vet hur ord kan uppfattas fel, vi vet hur dessa sedan kan användas tillbaka på en. Kanske kommer fram senare, vad som fick henne o reagera som hon gjorde.
    Känna sig psykiskt kränkt kan dom flesta göra även om det inte är något allvarligt, men det låter inte snyggt när det tas upp.
    Men kränkt?
    Vad hade hon egentligen förväntat sig att hon skulle få för reaktion nör hon berättar för sitt ONS att hon är gravid och att han är pappan?
    Hon kan ju inte förvänta sig att det ska bli mottaget med ölppna armar,utan hon måste förstå att det kommer som en chock för honom.
    Och att han kan behöva tid på sig att smälta det.
    Nu har han gjort det och då är det dags för henne att växa upp och börja ta sitt ansvar och tänka på sitt barn.
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-13 20:58:30 följande:

Jag har bett om ursäkt för att jag inte tog kontakt på ett bra tag. Tror jag är blockad nu så vet inte om hon läser mina mess ens. Vet  inte om jag ska testa me hennes föräldrar. Men de kanske ber mig flyga o fara bara. 

Jag tycker du kan prova med hennes föräldrar.

Eller skriva ett brev och skicka till henne och berätta att du önskar få träffa barnet.

Ta också kontakt med soc eller familjerätten igen så du får ta det där dna-testet. 

• molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 21:51:46 följande:
    Vi alla vet allt räknas i en tvist, varenda ord. Man har en skyldighet att föra ett sansat samtal och respekt till sitt ex ang vårdnad, umgänge, samarbete, detta är ABC han får lära sig i familjesamtal, klara TS inte av det kommer han inte långt.

Kort han kommer falla på samarbetsproblem om det slinker ur för många fel ord, detta är inte bra för hela familjen, inte ens för barnet.
    Men nu är det ju,återigen,inte TS som har samarbetsaproblem utan mamman.
    Så sluta skuldbelägga TS. 
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 22:19:07 följande:
    Men vi börjar fiska fram vad som kan ha hänt, vad orsaken är till att mamman inte svarar.
    Om det är som Molly berättar, mamman fick en kränkande ordföljd av TS när hon berätta hon var gravid, kan vi konstatera varför hon inte svarar, det behövs inte mer från TS, mamman har rätt att sluta svara.

Ingen människa ska behöva utstå en kränkande behandling, ännu värre i en utsatt känslig situation.
    Jag har ingenstans påstått att mamman fick en kränkande ordbehandling av TS.
    Det var det du själv som påstod.
    Försök inte lägga dina egna påståenden på mig,tack! 
    Och läs om och läs rätt. 
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 11:31:58 följande:

vet inte va som räknas som kränkande men när mamman kontaktade mig om att hon var gravid och sa att jag var pappan så var jag ärlig och sa vad jag kände just då. Att jag inte vill bli pappa nu. Men var inte elak eller taskig mot henne. Sa bara att jag mådde skit över det beskedet vilket ju jag gjorde. Var aldrig nåt snack om abort alls var ju för sent för det ändå. Men barnet föds ju ändå och hon verkar då vilja ha det nu och inte adoptera bort. 

Men jag vet fortfarande inte om ja är pappan. Svårt att veta för mig om hon legat me nån annan före eller efter vårt ONS. Kan hon ju ha gjort nån som kanske har familj redan eller vad som helst. och att jag som singelkille är det mindre dåliga alternativet som pappa. Inget jag sagt till henne i alla fall. Men hon kan ju varit ärlig också. Så väntar på att få göra faderskaps test gärna så fort som möjlig. Osäkerheten är bara jobbig

vad ja själv vill nu idag kan jag inte svara på förrän jag har papper på att jag är farsan. Men har tänkt på det rätt mycket och killen kan ju vara min son och skulle ju kännas taskigt mot han om jag inte ville veta av han. Mamman har jag aldrig haft nåt förhållande med. Har inget agg mot henne heller men tycker det är fel av henne att stånga mig ute om jag nu är pappan.

Jag kan bara tala för mig själv.
    Men jag hade i alla fall inte blivit kränkt av det du sa till henne.
    Ni känner ju inte ens varandra. Det var ju bara ett ONS.
    Så jag vet inte vad hon hade förväntat sig för reaktion,ärligt talat.
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 13:04:05 följande:

Fast jag har ju fått höra på omvägar att barnet är fött och har skickat mess och ringt men får ingen kontakt. Vill ju inte åka dit och knacka på hon kanske tycker att jag tränger mig på. Kommer inte in via porten heller moment 22 liksom. ja provade ju även medan hon var gravid efter min 2 månader tystnad men då svarade hon att hon skulle fixa detta själv nu för att jag inte hade visat nå intresse. sen har hon inte svarat nå mer. 

Har du förklarat för henne att det hela kom som en chock för dig och att du behövde tid att smälta det?
    Har du gjort det och hon ändå surar för att du inte höll kontakt så vet jag inte vad du mer kan säga för att försöka få henne att förstå.
    Men om barnet just är fött så är hon ju full med hormoner just nu och kan reagera så här oga det också.
    Men jag tycker fortfarande du ska ta kontakt med familjerätten och soc så du får ta det där dna-testet. 
    Hon har ju trots allt sagt att det är du som är pappa så det får hon ju acceptera att du vill ta reda på att det stämmer. 
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 13:06:31 följande:

Fattar inte vill hon inte att jag ska göra ett faderskapstest och i så varför inte? Vill inte skriva på nå papper om jag inte 100 vet att jag är det. Är det konstigt att ja vill göra test? är de det hon uppfattar som kränkande i så fall? 

Du ska inte skriva på något papper innan du är helt säker på att det är du som är pappan,tycker jag.
    Du ska inte behöva betala underhåll för ett barn som kanske inte är ditt.
    Om hon finner det kränkande att du vill ha det svart på vitt att du är pappan så säger det ju en del om henne. 
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-03-14 15:10:31 följande:
    Men, förväntar du dig att tjejen ska förstå rationellt TS reaktion och känslor, men tjejens känslor och reaktion ska inte få någon förståelse utan då heter det att hon ska växa upp?
    De hade bara ett ONS. De känner inte varandra.
    Tycker du att tjejen ska förvänta sig att TS ska bli sprudlande glad över beskedet att hon är gravid och att han ska bli pappa?
    Eller borde hon kanske förstå att det kom som en chock för honom och att han behövde tid att smälta det?
    Han har ju faktiskt inte totalt struntat i henne eller barnet utan försökt ha kontakt. Men hon har vägrat svara.
    Sen kan man tycka vad man vill om att TS inet hade kontakt med henne i början.
    Men han var ju,som sagt,chockad och behövde tid för att smälta allt och komma till insikt.
    Och det har han ju gjort nu.
    Så vad tycker du då om hennes beteende mot honom nu?
    Är det moget att sura över att TS var för chockad för att kunna ha kontakt och stötta henne under graviditeten?
    Eller är det kanske dags att börja tänka på barnets bästa nu?
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 16:03:13 följande:
    Jarå det har jag förklarat för henne och så. Inte haft nån kontakt alls sen vi träffades ju. Men hon tyckte väl att hennes läge var värre för henne än för mig. Inte ja som skulle föda barnet å så.  Jag fattar ju de också bara jäkla svårt att gå in och stötta nån som jag inte känner ens i ett sånt läge. Fixade bara inte det. Vet jag att jag är pappan så kanske jag får tänka om för killens skull. 
    Ok.

Ja,jag förstår att det känns svårt att gå in och stötta någon du inte känner.
    Så det tycker jag inte du ska klandra dig själv för.
    Och det är klart att det är jobbigt även för henne.
    Men det är ju en stor omställning även att bli pappa.
    Så det måste hon ju också förstå.
    Och därför är det så viktigt att du får reda på om du är pappa så ni kanske kan börja bygga upp en kontakt efter det.
    Och kanske få mer förståelse för varandra. 
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-03-14 17:07:59 följande:
    Jag tycker att om man ska ha förståelse för TS omogna reaktion så ska man vara rättvis och också ha förståelse för tjejens omogna reaktion.

TS verkar åtminstone ha mognat med tidens gång.
    Och han verkar vilja ta sitt ansvar och träffa sitt barn.

För övrigt så kan jag förstå att TS tyckte det kändes svårt att finnas där och stötta mamman under graviditeten när han inte ens känner henne.
    Ja,han borde kanske ha föröskt kontakta mamman tidigare.
    Men nu har han ju gjort det och mamman vägrar svara.
    Han gör det han kan.
    Så jag tycker inte att han behöver läxas upp mer.
    Han vet redan att han har gjort fel och försöker nu göra det han kan för att ställa saker till rätta. 
    Vad mer tycker du han ska göra?

• molly50
    Anonym (M) skrev 2023-03-14 23:21:45 följande:
    Det handlar inte om att TS ska göra något utan att du ansttänger dig för att hitta ursäkter till TS omogna beteende men inte till tjejens omogna beteende.
    Om du hade löst alla mina inlägg i tråden så hade du sett att jag även har ifrågasatt TS.
    Framförallt i början av tråden.
    Men eftersom han verkar ha mognat och kommit till insikt under trådens gång så tycker jag inte att han behöver läxas upp mer.
    Jag hade kunnat förstå mammans beteende om de hade varit ett etablerat par.
    Men nu var det bara ett ONS.
    Och då tycker jag inte att hon kan förvänta sig att TS ska bli lycklig över att han ska bli pappa och vilja stötta henne under graviditeten.
    De känner ju inte ens varandra.
    Men nu försöker TS ändå ta kontakt,för barnets skull,för att han vill kunna finnas där om det skulle visa sig att barnet är hans.
    Tycker du då att mammans beteende är rätt mot barnet?
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-03-15 18:12:06 följande:
    Jag har inte skrivit ett ord om att TS ska läxas upp.

Men i ditt inlägg som jag kommenterade verkade du bara vilja ha förståelse för att TS betedde sig omoget och hitta förklaringar. Men du försöker inte samma sak med tjejens omogna beteende.

Och som jag skrev,så har du uppenbarligen inte läst alla mina inlägg.
    För jag har försökt hitta förklaringar till båda.
    Men skillnaden är att TS verkar ha mognat under tiden och kommit till insikt.
    Mamman har säkert fullt upp nu med ett nyfött barn.
    Men jag tycker att hon åtminstone kunde ta sig tiden att svara på TS kontaktförsök. Det behöver inte ta många minuter i anspråk.
    Det handlar om barnets rättigheter.

• molly50
    Anonym (Kvinnan har inte rätt) skrev 2023-03-15 20:01:10 följande:
    Det är inte hans fel att kvinnan inte gjorde en abort. 
    Det var försent för en abort när hon upptäckte det.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-10-16 19:25:51 följande:
    Och det du berättar talar ju för att tjejen inte vet vem som är pappan, och är MEDVETEN om att hon inte vet. Då lämnar man väl inte beskedet till den ena killen att det är han som är pappan?
    En del tjejer kan ju också ljuga för at de helt enkelt inte vill att det ska vara den ene killen som är pappan.
    Andra för att de varit otrogna och inte vill att deras partner ska veta det.
    Fult gjort,men händer tyvärr.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?