Anonym (Partner till en ofrivillig farsa) skrev 2023-01-20 09:55:49 följande:
Well, det är ett antal år sen nu, och vi lever i en ny familj. På mitt initiativ har kontakt tagits med barnet, och de ses nu ett par timmar varannan helg, och det började när barnet var 4 år. Min man försöker knyta an, men det är svårt och motigt. Han har aldrig velat ha detta barn, han känner ingenting för honom, men vi gör så gott vi kan. Jag stöttar och peppar. Det räcker att barnet vet vem hans pappa är, och att han är bekräftad som hans son. Han är med på ett hörn, men jag tror helt ärligt att det kommer bli mer i framtiden. Det är inte ovälkommet, men jag kommer heller inte att forcera fram nåt mer om min man inte vill.
Om barnets mamma vill ha en engagerad pappa som är en del av deras vardag så får hon hitta nån som tar den platsen för hennes son och henne. Det är HENNES problem att hon valde att sätta ett barn till världen med en pappa som inte ville ha barn med henne, hon visste det hela tiden och ingen tvingade henne. Den som blev tvingad var min man.
Man kan inte tvinga fram några känslor. Och till dig TS, vill jag säga att livet blir inte alltid som man tänkt sig. Men det är långt och väldigt mcyket kan och kommer att hända. Ta det i små steg, och det är inte alls bråttom. Om du börjar umgås med ditt barn när han eller hon är 3-4 år så kommer barnet ändå inte att ha några varaktiga minnen av att du inte var där. Så det är verkligen inte kört för att du inte känner att du förmår vara superfarsa från början.
Vem vet, hon kanske träffar nån som vill adoptera barnet sen, då slipper du ansvar för ett barn du aldrig ville vara förälder till. Eller så växer du med detta och allt blir bara ändå.
Detta (fetstilta) är helt galet resonerat. Självklart är det mycket svårare att få en föräldrarelation till ett barn när hen är 4 jämfört med om man varit en naturlig del av barnets liv sedan det var bebis. I synnerhet om man ses så lite som mannen som beskrivs här. Givetvis kan ett barn minnas vad som hände när hen var fyra, i synnerhet så stora saker som att få en pappa!
Mannen i exemplet har ju också mycket svårt att knyta an till barnet, vilket jag inte alls tycker är konstigt iom att han gjort vad han kan för att ignorera det i flera år.
Att ha regelbunden kontakt från start ger relationen avsevärt mycket bättre förutsättningar. Den hjälplöshet som ett spädbarn utstrålar skapar föräldrakänslor på ett helt annat sätt än en fyraåring, som dessutom är tillräckligt stor för att undra över och ifrågasätta varför pappa inte hört av sig tidigare.
Så TS, vänta absolut inte fyra år! Ju tidigare du får en relation till barnet desto bättre. Du behöver ju också ha en ok relation till mamman och jag kan säga att det lär du inte få om du inleder den med att bete dig som en egoistisk idiot i fyra år.