• LFF

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 12:02:03 följande:
    Haha du menar bli utsedd till en våldsman inte har med umgänge o göra?

Anledningen till att Lund gjorde detta med våldsman är för att förhindra umgänge och vårdnad.
    Där pappor var helt chanslösa att försvara sig.
    Eftersom tingsrätterna och domstolarna idag har som regel att "barnet har rätt till båda sina föräldrar" så är det väldigt svårt för en förälder att se till att inget umgänge sker med den andre föräldern. Om den ena föräldern hindrar barnet från att träffa den andre föräldern så kan man bli av med både vårdnad och boende.

Barnets bästa

Enligt lagen ska man alltid se till barnets bästa, och det är i de flesta fall ett regelbundet umgänge med båda föräldrarna. Att bryta mot umgängesrätten kan få allvarliga konsekvenser. Finner tingsrätten att man medvetet har saboterat umgänget mellan barnet och den andra föräldern kan man bli av med vårdnaden. Om inga särskilda skäl förekommer, som att barnet hos den andra föräldern löper risk att fara illa, eller den andra föräldern medvetet försummat sitt barn, kommer vårdnaden om barnet att tillfalla då den förälder som anses kunna tillgodose barnets rätt att träffa båda sina föräldrar.

www.xn--vrdnadstvistt-pfb.se/umgangessabotage

• LFF
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 13:13:33 följande:
    Samtidigt ska man se att det ökar med mammor som väljer fertil behandling och öppet väljer att bli ensam mamma har ökat ordentligt sista 10 åren.
    Ta bara finnen skriver om detta, var tionde 2015.
    Man väljer detta va en anledning, vi ser fler o fler i media som öppet går ut med att man väljer öppet föda barn utan varken partner o pappa.
    Vi har en växande massa av barn som växer upp utan pappa, bara detta ger en fingervisning att TS kommer misslyckas. som kvinna har man inget behov av en pappa om han inte gör exakt som mamman vill. Dessa barn verkar inte ta någon skada, men TS kommer ta skada ifall kvinnan kommer på andra tankar, eller går in i en ny relation o vill ha den nya pappan som förälder, kan hon enkelt välja bort den biologiska pappan.
    -

Av de drygt 1000 barn som föddes genom fertilitetsbehandling i Nyland år 2015 hade alltså var tionde en mamma som var ensamstående.
    Mammor som skaffar barn på egen hand genom insemination har noll, nada och ingenting med TS situation att göra. Det påverkar inte heller TS möjligheter att vare sig få gemensam vårdnad (om han så önskar) eller umgänge med sitt barn. 
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-19 13:07:43 följande:
    Fast du har väl inte heller erfarenhet av att bli ofrivillig pappa och varit med om liknande situation va? Jag har läst alla uppmaningar om att växa upp, stötta tjejen och ta ansvar och jag hade kunnat skydda mig. Gissar att de flesta som svarat så är tjejer.? Men tror ni att det är så jäkla lätt va? Ingen här har ju heller nån aning om vad jag har i mitt bagage och hur mitt liv ser ut i övrig. Får nog försöka hitta nåt annat ställe att fråga där fler ofrivilliga pappor hänger. Bara några få här.
    Vad är det för svar du vill höra då? Att det är ok att du skiter i det kommande barnet? Att ditt liv är förstört för all framtid? 

Livet blir inte alltid som man planerat och då får man ta de nya korten och göra det bästa av situationen. 

Nej, det är inte idealiskt att bli förälder som 20-åring. Nej, det är inte idealiskt att bli förälder med någon man haft en ONS med. Nej, det är inte idealiskt att bli förälder med någon man inte känner. Så vad gör man? Jo, man försöker lära känna den andre föräldern för att kunna skapa ett bra samarbete. Man försöker att vara med så mycket man kan från början. Man kontaktar vården för att få en samtalskontakt för att ordna reda i sina tankar och funderingar. 
  • LFF
    Core skrev 2023-01-25 22:51:41 följande:
    procentuellt kommer ett par av er här inne ha söner i samma situation, skulle vara roligt att höra vad det bli för ljud i skällan när han lyckas göra nått rökande svanktatuerat patrask gravid, som sedan beslutar att behåll. Något säger mig att ni kommer att anpassa era åsikter då
    Jag har två söner. Min reaktion kommer att bli precis samma som TS föräldrars reaktion. Jag kommer att anse att de ska ta sitt ansvar för barnet. 

Men du kanske har missat den detaljen i TS huvudinlägg, att hans familj anser att han ska ta ansvar för barnet?
  • LFF
    EpicF skrev 2023-01-28 13:50:00 följande:
    Utifrån tråden vill han stoppa huvudet i sanden och låtsas som inget. Omoget. 
    Han är 20 och ska oväntat bli pappa. Inte konstigt alls om man vill stoppa huvudet i sanden då. Chocken är liksom total. Väldigt få 20-åringar är speciellt mogna men förhoppningsvis tar man sitt ansvar ändå. 
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-28 19:03:21 följande:

Ja men ja har funderat mer och mer att jag ändå ska ta nån kontakt med henne. 

Det är bra, var även ärlig med henne om varför du inte hört av dig tidigare, att detta kom som en chock. Tycker även att du ska vara ärlig med att vilja ha ett dna-test så du får svart på vitt om det kommande barnet är ditt. Det blir ju en trygghet för er båda. 
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 14:29:06 följande:

Alla som tjatat på mig här att ta kontakt med tjejen. Gjorde det  idag. Det gick väl kan man säga åt helvete typ. Känns fasen bara ännu värre nu. Jag fick klart för mig att jag inte ens var välkommen som pappa. Så hur jag nu ens ska orka bry mig vette fasen. Ska jag behöva strida för få umgås med ett barn som jag inte ens ville ha från börja, som jag inte ens vet att jag kommer att tycka om eller vara nån bra pappa till. Dessutom förmodligen bli motarbetad av mamman. Både uppförsbacke och en jäkla motvind liksom. Kommer bara vara en massa jäkla problems på vägen så kanske lika bra att lägga ned? Så får hon som hon vill.

Ok, vad exakt sa du? Och vad sa hon? Vad hon vill har egentligen noll betydelse. Det är barnet fortfarande som är det viktigaste här. Barnets rätt till sina föräldrar. Jag förstår att det känns jobbigt. Jag förstår även om hon var arg för att du ghostat henne fram till nu. Men det spelar ingen roll. För barnets skull behöver ni två komma överens. 

Är det här mamman till ditt barn måntro?

www.familjeliv.se/forum/thread/82227729-kan-jag-neka-dna-test
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-01 12:09:29 följande:

Att jag inte kontaktat henne förrän nu ca 7 veckor efter jag fick veta är jag då helt jäkla pantad och diskad i allas ögon här att alls kunna få träffa barnet i framtiden? Finnas där på nåt sätt. Om det nu är mitt. Utan då är det på hennes villkor hon kan neka mig helt för att jag inte tagit kontakt när hon inte heller gjort det. Är det så är det ju lika att jag bara lägger ned allt å skiter i om barnet inte får veta vem farsan är för då är det ju ändå ingen ide liksom. 

Nej, du är inte körd, pantad eller diskad. Det är jättebra att du hört av dig även om hon är förbannad. Det är inte heller ett dugg konstigt att hon är förbannad även om det inte alls är något underligt att du inte hört av dig förrän nu. Du behövde ju också få smälta beskedet och hantera det. Eller trodde hon att du skulle bli överlycklig när du fick beskedet? 

Du har börjat göra rätt. Du har tagit kontakt med henne. Du har kontaktat Familjeenheten (eller vad det nu kallas i din kommun) och är ändå (om än motvilligt) villig att försöka ta ett ansvar för det kommande barnet. Börja i den änden, se till att det blir ett test när bebis kommit och sen utgår du ifrån vad det testet visar. Hon har ingen rätt att hålla ditt eventuella barn ifrån dig.

Det kommer att gå bra. Har du pratat mer med dina föräldrar om det hela? 
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-01 13:08:08 följande:
    Ja familjen vet om och jag får stöd därifrån men vad mer kan de ens göra. Det är ju som det är nu. Men vet inte om jag ska fortsätta ta kontakt eller bara vänta tills barnet kommit. Och gjort dna-test Är ändå ett tag kvar. Eller blir hon bara mer förbannad. MVC å Familjenämnden har dom me varandra att göra? Kontakt redan me första ska på möte där. 
    Mödravården är dit mamman går för att hålla koll på bebis. Via dem kan du, som blivande förälder (även fast du inte är mamma) få hjälp med tex samtalskontakt i form av kurator för att bearbeta allt som hänt och hur du ska förhålla dig till det hela.

Familjenämnden hjälper till att medla mellan dig och mamman samt att upprätta tex umgängesavtal. De står på barnets sida och vill att ni ska kunna samarbeta så bra som möjligt för barnets skull och att barnet ska ha tillgång till er båda (om du är pappan till barnet). 

Tycker att du ska försöka höra av dig lite då och då till henne (om så bara via sms), visa att du ändå vill vara närvarande för den kommande bebisen. 

Det är bra att du pratar med din familj om det hela och hur du mår, känner och hur du resonerar kring det hela. 

Även om jag var lite hård mot dig i början av tråden så tycker jag att du gör det rätta nu som försöker även om det känns motigt. 
  • LFF
    Anonym (Danne) skrev 2023-02-13 05:30:46 följande:

Tyvärr är det så att kvinnorna har all makt i Sverige när det gäller vårdnadsfrågor. Alla är på kvinnan sida. Domstolen familjerätten. Även om du som man är ostraffad frisk har bra jobb mår bra och helt enkelt är lämpligt som pappa Så svartmålas du har automatiskt och har inte samma rättigheter som kvinnan. 

Detta är en sanning med stor modifikation vad jag vet av de vårdnadstvister jag hör. 

Det är otroligt tråkigt det som hände dig gällande din dotter. Det går inte att ta ifrån dig. Men vad gäller pappors rätt att ha umgänge med sina barn så är det så numera rent generellt åt andra hållet. Det spelar ingen större roll vad pappan gör, han ska få ha umgänge med barnet ändå. 

Sedan din vårdnadstvist gällande din dotter så har det varit enormt mycket fokus just på umgängessabotage, det som kallas PAS (Parental Alienation Syndrome om jag inte minns fel, dvs när en förälder baktalar den andre föräldern) och att barnets rätt till båda sina föräldrar ställs så pass högt att man tvingar barn att ha umgänge med en förövare. 
  • LFF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-13 10:42:37 följande:
    Det är här du har fel. på soc frågar man barnet vad barnet tycker om sin pappa, om barnet vill träffa pappan, umgås, vad barnet tycker om träffa sin pappa, hur barnet ställer sig till umgänge efter pappans förslag/vilja genom stämning via tingsrätten.

Soc får inte fråga ett barn om hen är allierat, soc har mycket begränsad utfrågning där mamman sitter bakom dörren, dvs bara meter bort.
    Mamman går med barnet till soc, soc tanten frågar snällt om det går bra för barnet att prata med henne, mamma sitter här och väntar, just utanför dörren, det tar bara några minuter.

Dvs under dessa minuter kan man inte utreda om ett barn är allierad eller utsatt för umgängessabotage, det krävs mycket mer för att nå en slutsats om det.
    Bara för att barnet berättar att hen vill bo med mamman, känner sig orolig och ev mår lite dåligt/svårt o sova när hen är hos pappan noteras och skrivs upp som underlag för rätten.
    Men om någon lärt barnet berätta detta är nästintill omöjligt att utreda på någon minut, varav man inte heller gör det.
    Men det är alienation. nu gav jag bara exempel på hur man kan få barnet o berätta det man vill som förälder, finns mer avancerade grejer, det handlar om hur man skaftar bevis via skolan, genom kurator för att stärka barnets berättelse. osv.
    Men ingen frågar barnet varför hen berättar denna historia.
    Så Tintin blev lyssnad på? Alla de barn som vittnat i rapporten om barn som tvingats umgänge med sin förövare har man lyssnat på? jamstalldhetsmyndigheten.se/media/lbxlsw4l/ja-ms-0028-intervjustudie-k8.pdf

Detta ovan just för att rättssystemet som regel numera anser att barnet ska ha kontakt med båda sina föräldrar även om det både finns en oro eller om föräldern brukat våld mot sitt barn eller den andre föräldern. 

Sluta skräm upp TS i att allt kommer att gå åt h-vete när det med absolut största sannolikhet inte kommer att göra det. 
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-14 11:17:48 följande:

Jag har ju blivit utpekad av mamman tidigare men hon kan ju ha blivit stensur nu och kanske ändrat sig å väljer att inte uppge mig som pappa? Men låtsas hon om att hon inte vet vem så får hon väl inget underhål? jag vill ändå få veta här. Även om det innebär att det är jag som är pappan å ska betala underhåll. Men kan hon förhala detta med dna test på barnet? Jag har ju ingen aning om hon har legat me nån annan före elr efter mig.

Om hon inte samarbetar med familjeenheten så kommer de att starta en utredning om vem som kan tänkas vara pappan. Du kan även kontakta dem och säga att du misstänker att du kan vara pappa till hennes barn. Då kommer de att kalla er alla till provtagning för DNA-test. Eftersom du redan varit i kontakt med familjeenheten så vet ju de om att det finns åtminstone en presumtiv pappa till barnet. Du kommer inte att behöva betala något innan det är fastställt att du är pappa till barnet.

När det är fastställt så kan ni antingen gå till Familjerätten för att fastställa ett umgängesavtal mellan dig och barnet eller så kommer du och mamman överens om hur umgängen ska ske på egen hand. Du kommer inte tvingas ha barnet varannan vecka eller liknande utan i början handlar det om någon timme kanske varje eller varannan dag där du träffar bebis. När bebis blir lite äldre kan det bli en halvdag eller en dag. Övernattning en natt åt gången kan det bli tal om när barnet närmar sig året om ni alla är bekväma i det hela. 

Umgänge behöver inte betyda att du är hemma hos mamman utan att ni möts någonstans och du får vara med bebis. Sen blir det ju så klart lättare i början om ni kan ses hos mamman just för att då kan hon tex vila eller duscha under tiden som du har bebisansvaret men hon ändå finns nära till hand om hon ammar bebis.

Jag kan helt ärligt säga att jag (även om jag är utomstående) är stolt över den förändrade attityd du har genomgått från det att du startade tråden. Jag förstår att det är en otroligt jobbig tid för dig. Både att få beskedet när du är så pass ung, att du egentligen inte har en aning om det faktiskt är du som är pappa till barnet men ändå nu börjar vilja ta ditt ansvar om det visar sig att barnet är ditt. 

Jag vet att det finns några som förstört tråden och även nästan fått dig att tro att det är meningslöst att ens försöka ha kontakt med barnet men dessa personer har haft otur. De alla flesta föräldrarelationerna kan man få att fungera om man bara är en gnutta vettig och civiliserad mot varandra. Tänk på att det handlar om relationen till barnet som är det viktiga i det hela.
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-14 12:34:55 följande:

Till LFF jag vet ju fortfarande inte om jag kommer att palla med allt detta och ens kommer bli nån bra närvarande pappa. Får se hur det går. Hur mycket mamman kommer att krångla å så. Men får kanske pröva ändå som kuratorn har snackat om. 

Självklart är det så, men det är fortfarande (tycker jag) ett enormt kliv du tagit från hur det var från början. Nu känns du i vart fall villig att försöka. 
  • LFF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-14 13:31:57 följande:
    Men å andra sidan ska du sitt lugnt ner, sitta o ringa runt som natural psycho hjälper inte.
    Det händer ibland att en tjej berättar hon är gravid, ibland efter det tagit slut, för mig har det hänt tre ggr, men det har inte blivit något barn. (Jag har barn och vill inte ha fler.)
    Har bara sagt att vi tar det då.

Tar det när det kommer om det ens kommer, man vet aldrig. Flyga omkring upp efter väggarna o ringa runt, är inte ett normalt beteende, jag tror jag har blivit pappa, hon har sagt det, men det är inte ens säkert det är ditt, och det är inte ens säkert det blir barn. Låt naturen ha sin gång.
    TS är 20 år gammal! Då är det väldigt naturligt att få panik om någon ringer och säger "Hey, jag är gravid efter vårt ONS". 
  • LFF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-20 14:18:06 följande:
    Nej ta och läs, jag menar inte AB , jag menar enskilt företag.
    Där du kan skippa avskrivningar osv för att höja inkomsten, året därpå skriver du ut alla föräldradagar, lov, helger, röda dagar osv. sparar pengarna tar ut dom när du annars är f-ledig år efter.
    Vem tror du brukar skriva förslag hur man undviker underhåll, hur man kan rikta en inkomst och man får nerskrivet underhåll året efter.
    Ja, vi vet att du gillar att lura både barn och medförälder eftersom du anser dig orättvist behandlad av dem. 
  • LFF

Till TS!

Nu har det varit väldigt många sidor med urspårade inlägg men jag hittade denna länk gällande att fastställa faderskap eller föräldraskap från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd:

www.mfof.se/faderskap-och-foraldraskap/handbok---att-utreda-och-faststalla-faderskap-eller-foraldraskap.html

Kapitel fem handlar just om att fastställa faderskap och där finns det även ett avsnitt som handlar om vad som händer om modern inte är samarbetsvillig. 

Hoppas du ser detta inlägg mitt i allt bittra kaos skapat av anonym(fkl).

• LFF
    EnAnonumius skrev 2023-03-13 07:13:46 följande:
    Men vad är det du inte fattar?
    Ingen i denna tråden har sagt att det du har råkat utför skall mörkas. Det är bara något du väljer att hitta på.

Det är tråkigt det som har hänt ditt barn, men det isig är ingen ursäkt, ingen förklaring till att du kapar TS tråd och uppmanar TS att hålla sig borta och strunta i alltihopa.

Det är ej hellre någon ursäkt, ingen förklaring heller att du sitter  och målar upp absurda fiktiva scenarier om TS direkt och hans situation.. Då du har noll, absolut noll, anledning att göra detta.

Det är ingen ursäkt och ingen förklaring heller till att du skall sjunka så lågt och idka direkt förtal mot andra tråddeltagare heller som du har gjort också upprepat. Tack och lov att dina förtal är raderade.

TS har ju även sagt till dig upprepat att du skall sluta med dina inlägg  där du  sitter och hittar på fiktiva  absurda scenarier om honom och  hans situation upprepat. Du väljer att vara totalt respektlös mot TS och kör över honom och fortsätter med dina inlägg.
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-12 21:32:19 följande:
    Är inte rubriken hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Just det, det är detta TS efterfrågar. Och det  är exakt det du INTE gör. Du  gjorde det i ETT inlägg.. Sedan har dina inlägg bestått av OT, direkta förtal mot andra tråddeltagare och absurda fiktiva scenarier om TS och hans situation.

Som sagt du har gått så jävla lång OT med dina inlägg så att TS själv har sagt åt digh flera gånger. Men du väljer ändå att fortsätta med dina OT inlägg och kör över TS.

Rätt så omoget beteende att göra så att vara direkt respektlös mot TS på det sättet du är.

När tänker du respektera TS och hans önskan om att du skall hålla dig till topic.
    Med tanke på att FKL i flertal trådar gått ut med tips på hur man både kan mygla sig ur underhåll så övriga skattebetalare får ta det istället samt hur man gör barn arvslösa så är FKL en väldigt bitter och hämndlysten man som lägger all skuld på sitt första barn att de inte haft någon kontakt. Det är inte ett dugg förvånande med andra ord att FKLs inställning mer eller mindre är att TS ska glömma bort detta eventuella barn och helst inte ens kolla om han är pappa till barnet.

TS, jag är glad att du ser FKLs skit för vad det är. Jag är glad över att du vill försöka få till en relation med barnet om det visar sig att det är ditt. Ta kontakt med den du redan tidigare pratat med på Familjeenheten och säg att du vill reda ut faderskapet så snart som möjligt, för er alla tres skull. Du har kommit långt i ditt tankesätt sen du startade tråden och jag tror vi är många som är stolta över hur du tänker nu. 
  • LFF
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 14:45:39 följande:
    Frågan du ska ställa är varför litar han inte på tjejen?
    Hon har gjort ultraljud, hon vet vilken månad, hon vet senaste mensens första dag.
    Man vet i regel hur många man har legat med under en månad som bara var för ett litet ta sedan.

Man kan säga starten på samarbete började inte bra hos TS.

Finns inga belägg nuförtiden att ett barn mår dåligt med en uppväxt utan pappa, det bevisar alla ensam befruktade mammor. det utgör ingen skillnad.
    Det är ett ONS med en okänd person. Det är solklart att man inte kan lita på personen då om hon säger att man är den blivande pappan. Ägglossningen kan diffa på dagar beroende på ens lutealfas. Hon kan ha haft sex med någon ett par dagar innan som befryktat ägget. Att som 20-åring få ett samtal om att man ska bli förälder med någon man inte känner och tro att den personen kommer reagera med glädje är bisarrt. 

Jag är glad över att TS nu ändå vill veta om det är hans son och sen ta det därifrån istället för att göra som dina tips gått ut på, att gå iväg och aldrig se sig om igen. 
  • LFF
    Anonym (M) skrev 2023-03-14 23:23:38 följande:
    Jag tycker också det verkar vanskligt att ifrågasätta om tjejen säger han är pappan. Är ju som att tigga och be om nya konflikter 
    Hade de varit ett par hade jag förstått att hon blivit sur om han hade misstrott henne men vi pratar om ett engångsligg.
  • LFF
    Anonym (M) skrev 2023-03-15 11:08:43 följande:
    Om det blir problem på grund av detta så gör det kanske ingen skillnad vad vi i tråden tycker är en rimlig reaktion från tjejens sida, eller vad ska du göra åt saken tänkte du? Gå och ta henne i örat?
    Tycker du att det är en rimlig reaktion att förvänta sig att ett engångsligg på 20 år 1) ska bli överlycklig över att få veta att han ska bli pappa och 2) tro på ens ord när man inte känner varandra?

Det var säkerligen en chock även för henne att få veta att hon var gravid och längre gången än att hon ville/kunde göra abort. Men hon har ändå haft stödet från vården i form av MVC att förbereda sig. Förhoppningsvis beror hennes tystnad på att hon är nybliven mamma och har fullt upp med det, inte för någon inbillade oförrätt från TS. 

Skulle någon av mina söner hamna i TS situation så hoppas jag att de inte blint litar på tjejen vad gäller att det är de som är pappa till bebisen utan vill ha det bekräftat först. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?