• DVQ

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Anonym (Noway) skrev 2022-12-30 21:50:16 följande:

Allrså det var inte oskyddat heller hon åt minipiller men blev magsjuk dagen efter så de skyddade inte. 

Ett engångsligg? Minipiller? Ge dig! Du har fan inte tagit något ansvar.

Hur kan du veta att en tjej du träffar tillfälligt inte är en slarver som glömmer att ta piller var och varannan dag? Eller som nu blev magsjuk? 

Du bryr dig uppenbart inte om risken för könssjukdomar men om du hade orkat sätta dig in i olika preventivmetoder för att slippa bli farsa hade du vetat att minipiller är relativt osäkra om man jämför med andra hormonpreventivmedel.
  • DVQ
    molly50 skrev 2023-03-13 12:39:26 följande:

Men på vilket sätt hjälper det här TS? Han vet nog redan att han har gjort ett misstag.
    Det behöver han nog inte bli påmind om nu.
    Han har nu skrivit att han kommer att ta sitt ansvar om det skulle visa sig att han är pappan.
    För den delen så ligger väl ansvaret lika mycket på båda när det kommer till skydd.
    Så om inte heller hon ville ha barn så kunde hon ju ha bett TS att använda kondom,om hon nu t ex är en slarver som glömmer sina piller eller råkar bli magsjuk. 
    Man är två om att ha sex.

Han har, i alla fall tidigare i tråden, förfäktat att han visst tagit sitt ansvar och verkade inte förstå hur någon kunde tycka att han hade en del i den plötsliga graviditeten. 

Självklart ligger ansvaret lika mycket på båda men nu är det ju inte tjejen som startat en tråd på temat "ska jag smita undan mitt ansvar?" 
  • DVQ
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-13 12:05:04 följande:

och även som tjej kan man ju säga nej till sex utan kondom även om hon äter piller. Men inte så stor vits att diskutera det heller nu liksom. 

Ja, självklart borde hon också sett till att ni använde kondom.

Problemet är att det inte spelar någon roll för din situation att ni båda var oansvariga. Konsekvenserna blir liksom inte mindre av att fler än en har dåligt omdöme, snarare tvärtom i de flesta fall. 

Men bra att du i alla fall kommit fram till att du vill ta ditt ansvar som förälder om du är pappan. Jag missade hur gammal tråden var.  
  • DVQ
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-10 06:41:28 följande:

Jaha då har ja kanske blivit farsa till en liten kille. Om det nu är ja som är pappan för de vet ja ju fortfarande inte. Fick höra av en kompis som trodde ja redan visste. Pojken föddes för mer än en vecka sen. Har provat ringa henne flera gånger och messa men får inget svar va fan gör ja nu då? 

Hon borde så klart ha kontaktat dig vid det här laget men kan vara bra att ha i bakhuvudet att det är omvälvande för henne också. Hon kan ha drabbats av baby blues eller liknande och helt enkelt inte vara riktigt sig själv.

Fortsätt med vänliga kontaktförsök. Skriv/säg att du gärna vill ha kontakt med barnet och att du vill göra ett faderskapstest så snart som möjligt. Är du säker på att du har rätt kontaktuppgifter till henne? Kan du se att hon läst t ex meddelanden?

Det kommer göras en faderskapsutredning om hon inte uppger någon pappa till barnet. Du borde kunna få stöd och vägledning om hur du går till väga framöver av familjerätten. Om inte annat kan de slussa dig rätt. 
  • DVQ
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-13 20:58:30 följande:

Jag har bett om ursäkt för att jag inte tog kontakt på ett bra tag. Tror jag är blockad nu så vet inte om hon läser mina mess ens. Vet  inte om jag ska testa me hennes föräldrar. Men de kanske ber mig flyga o fara bara. 

Du kan också testa att skicka ett vanligt brev med posten om du har hennes adress. 
  • DVQ
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 11:31:58 följande:

vet inte va som räknas som kränkande men när mamman kontaktade mig om att hon var gravid och sa att jag var pappan så var jag ärlig och sa vad jag kände just då. Att jag inte vill bli pappa nu. Men var inte elak eller taskig mot henne. Sa bara att jag mådde skit över det beskedet vilket ju jag gjorde. Var aldrig nåt snack om abort alls var ju för sent för det ändå. Men barnet föds ju ändå och hon verkar då vilja ha det nu och inte adoptera bort. 

Men jag vet fortfarande inte om ja är pappan. Svårt att veta för mig om hon legat me nån annan före eller efter vårt ONS. Kan hon ju ha gjort nån som kanske har familj redan eller vad som helst. och att jag som singelkille är det mindre dåliga alternativet som pappa. Inget jag sagt till henne i alla fall. Men hon kan ju varit ärlig också. Så väntar på att få göra faderskaps test gärna så fort som möjlig. Osäkerheten är bara jobbig

vad ja själv vill nu idag kan jag inte svara på förrän jag har papper på att jag är farsan. Men har tänkt på det rätt mycket och killen kan ju vara min son och skulle ju kännas taskigt mot han om jag inte ville veta av han. Mamman har jag aldrig haft nåt förhållande med. Har inget agg mot henne heller men tycker det är fel av henne att stånga mig ute om jag nu är pappan.

Då låter det ju som om din reaktion inte var helt orimlig. 

Om du nu skulle få kontakt med tjejen tror jag inte det skadar att du visar lite intresse för henne och barnet även under tiden ni väntar på resultat.

Jag menar absolut inte att du ska ta på dig någon sorts föräldraroll eller springa där var och varannan dag men se till att fråga hur hon och barnet mår och kanske hälsa på någon gång.

Som jag ser det är det ganska stor chans att du är pappan. Om du då redan träffat barnet och förhoppningsvis etablerat en mer vänskaplig relation med mamman kommer det underlätta betydligt i framtiden.
  • DVQ
    Anonym (Stuten) skrev 2023-03-16 06:26:29 följande:
    Helt sant genom hela systemet är nog inte din upplevelse, tvivlar dock inte på vad du upplevt.

Vad vet släkten om saken?
    Jag brukar dock inte berätta för min farmor och farfar, kusiner osv vem jag har sex med så vad skulle de få fram av det?
    Här är det oerhört enkelt att som kvinna komma undan med fader okänd men visst försöker de få fram en pappa. Jag blev som sagt misstrodd till och med när tjejen säger vi aldrig ens träffats, var inte så kul för mitt förhållande att bli misstänkt för att sprungit jämte... Jag hade dess utom utlandstjänst när barnet skulle blivit till så alla bevis pekade ju bort från mig.

Det är heller inte olagligt att vägra ange en pappa om inte mamman vill oavsett vad de som utreder det anser.

Men galnare saker från myndigheter har man varit med om så tvivlar inte på din upplevelse.
    Även om få säger "nu har jag legat med Bosse" till farmor så brukar familjen och vänkretsen ändå känna till om man t ex dejtat någon.

Jag hörde talas om ett fall där en kvinna träffat en gift man under en period och blivit gravid. Varken hon eller pappan var så sugna på att vara öppna med faderskapet men flera personer hade ju träffat dem tillsammans och vetat eller anat att de haft en affär. Nu tror jag inte det gick så långt att soc började ringa runt i just det fallet, men det fanns definitivt de som hade kunnat vara till hjälp om de blivit tillfrågade.

Och ja, Bella har rätt i att soc inte spelar det finkänsliga spelet här. 
  • DVQ
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-17 16:25:36 följande:

Nä men det är väl då inte så relevant i den här tråden då heller.  

Ts, hur har det gått?
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?