Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
Kan berätta om en familj jag känner. Vet så klart inte allt om hur de kännt, men kan berätta hur de gjorde.
Föräldrarna var som du i ålder ungefär när hon blev gravid. Han tänkte först vara en närvarande förälder (trots att de inte var ett par) men efter ett par, tre månader hände något och han stack och ville inte träffa varken barn eller mamma mer.
Sen gick det tre år och han träffade en ny tjej som han ville bilda familj med. När deras barn föddes blev han väl varse hur viktig barn/förälder-relationen är och tog upp kontakten med sin förstfödda igen. De hade fortsatt kontakt och halvsyskonen har umgåtts mycket och ser varandra som familj.
Mitt råd baserat på deras berättelse är att hoppa över den där perioden utan kontakt och kämpa på för en fungerande relation redan från början. Då slipper ni onödig gråt och elände. Du kanske inte känner en massa kärlek från början. (Det gjorde inte min man till våra barn heller i början.) Men fortsätt ändå att träffas. Det gynnar din relation både till barnet och till mamman. Och din relation till mamman är värd att vårda. Ni kommer förmodligen ha med varandra att göra, mer eller mindre, resten av livet, så det är lika bra att lägga grund för att det ska bli så bra som möjligt. Barnet är beroende av att ni kan samarbeta och komma överens. Och det är ju trevligast för er vuxna också om ni kan få det att flyta på utan massa bråk.