Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
Hej TS
Imponerad av ditt tålamod med alla OT-diskussioner som kommer upp.
Försök ignorera dessa, det finns gott om idioter här som inte begriper idén med den här typen av frågor. Dvs. att det handlar om det du faktiskt frågar om, inget annat.
Jag har ingen egen erfarenhet men har en god vän som gick igenom detta för ganska många år sedan. Han var då i din ålder, efter ett ONS fick han reda på att hon var gravid och att han skulle bli pappa.
Detaljerna just då vet jag inget om men han har gjort vad han kunnat för att ha kontakt med sin son genom åren. Träffats på lov, kortare eller längre, sett till att det finns en kontakt och relation.
Mamman har han väl kunnat samarbeta med men de har aldrig haft nån relation eller intresse av det.
I vuxen ålder, när jag lärde känna min kompis, har relationen med sonen blivit riktigt fin och varit givande för båda.
Du behöver inte hitta alla lösningar nu, inte heller tänka att livet är slut. Det är inte alls säkert eller rimligt att du ska vara pappa varannan vecka. Däremot behöver du inte heller utesluta något nu. Ta det lite lugnt (lättare sagt än gjort), tala öppet med tjejen precis om dina känslor, tex. att du är väldigt osäker, rädd och inte har en aning om föräldraskapet. Att du är orolig för att inte känna något för ditt barn och att ditt liv ska upphöra.
Så kan du välja att samtidigt säga; jag är beredd att försöka, ge det en chans att efter förmåga stötta med det jag kan, men kan inte lova hur det blir just nu.
Sen får du ta en månad i taget, ett år i taget. Troligen blir det inte aktuellt med någon vårdnad för din del, det är nog inte bra för barnet, men ett visst umgänge?
Träffas nån gång, tillsammans med mamman den första tiden och nåt år framåt.. Senare kanske det känns rätt och naturligt att vara med barnet lite längre stunder, nån dag, en helg...
Simma lugnt, allt händer inte på en gång utan det blir små steg, små förändringar och du hinner lära dig, mogna och känna att det blir naturligt.
Bara att du ställer frågan nu och oroar dig visar att du tar situationen på allvar.
Det kommer ordna sig ska du se.
Lycka till!