• Tecum

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Anonym (Ta ansvar) skrev 2022-12-30 21:33:58 följande:
    Självklart ska du ta ditt ansvar som förälder, du var ju med på att ligga och du vet att det kan bli barn. Så varför ens tänka tanken att du ska springa ifrån ditt ansvar? Och framför allt, varför straffa ett oskyldigt barn, ditt eget barn? Vilken förälder gör så?

Din familj tänker sunt. Och varför tror du att du måste låtsas? Du kan ju mkt väl bli helt förälskad i ditt barn.
    Eller inte... Jag har ingen egen erfarenhet men att tvinga sig att träffa och umgås med ett barn man inte har några positiva känslor för är ju helt förödande för den stackars ungen. Barn märker snabbt att något inte är som det ska och hen kommer att fara illa av kontakten istf att må bra. Ni som är ute efter att straffa TS ,använd inte barnet som vapen!

Till TS, se tiden an. Stäng inga dörrar men tvinga dig inte till umgänge, oavsett vad omgivningen tycker. Tala om för tjejer hur du känner, är hon vettig ger hon dig chansen att mogna och ändra uppfattning.
  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2022-12-31 17:08:09 följande:
    Så mannen ska få förståelse, få chansen att mogna och ändra uppfattning, hur ska kvinnan få samma förmåner om hon behöver dem?
    Han hade chansen att fatta beslut och ev ändra uppfattning när hon blev gravid. Vad menar du, ska man straffa mannen för att kvinnan valde att behålla barnet? Och straffa barnet, att tvingas denne umgås med en person som vantrivs, gör sig till och hycklar. Hu så hemskt för ett litet barn, jag kan absolut föreställa mig hur det skulle vara. Kan ge skador för livet.
  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2022-12-31 17:08:09 följande:
    Så mannen ska få förståelse, få chansen att mogna och ändra uppfattning, hur ska kvinnan få samma förmåner om hon behöver dem?
    Kvinnan har haft chansen, vecka 14 är inte försent för abort. Hon hade ett val (till skillnad från TS) och gjorde valet. Hon har stöd från omgivningen (till skillnad från TS) och det verkar som att farföräldrarna också kommer att finnas där. I allra värsta fall kan hon få stöd från det sociala och lämna bort barnet.

Du skriver att TS har förmåner, vad menar du? Han är boven och kommer att förbli det om han inte ändrar sig.

1. Han kommer att få betala underhåll.
    2. Han skuldbeläggs av omgivningen.
    3. Han missar sitt barns uppväxt och att få finnas där som pappa.
    4. Han kan få svårare att få en relation med en ny kvinna då han har stämpeln Dålig Man och Svikare.

Så sluta hacka på TS och ge honom chansen att bearbeta och ändra sig och låt det ta den tid han behöver.
  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2023-01-01 15:24:05 följande:
    Jag har inte alls menar att hacka på TS, det är din märkliga inställning som jag hackar på.

Vad jag menar med förmån är att du anser att TS ska få förståelse ifrån tjejen och inte pressa honom att träffa barnet, hur ska tjejen få samma förmån? Att få träffa barnet lite som hon känner för och inte bli pressad innan hon är mogen. Du verkar anse att TS ska hon dadda med och ta med silkesvantarna, för annars är hon ingen bra tjej. Störtlöjligt. Varför uppmanar du inte TS liknande? Om du är en rejäl kille så hjälp till med barnet och pressa inte tjejen, hon behöver komma och gå som hon vill tills hon är mogen. Helt absurt eller hur.

Och abort är inte nödvändigtvis alls chansen för alla eller ens ett val att överväga, det är faktiskt inte direkt som att snyta sig eller någonting sådant. Möjligheten finns för de som önskar det, men det är verkligen inget givet alternativ och ingenting som man ska behöva klandras för att man inte väljer. Så abort kan du räkna bort ifrån resonemanget. Det är enbart en möjlighet att överväga om kvinnan själv vill det.
    Ok, nu förstår jag din fråga. Men är det en "förmån" för tjejen att inte träffa sitt barn? Hon har ju valt att behålla och då förutsätter jag att hon är mer mogen än TS. Hon ska inte "dalta" med TS för sin eller hans skull utan för barnets skull, det barn hon valt att behålla. Det ökar chansen att TS så småningom väljer att vara närvarande i sitt barns liv. Och som sagt har TS inga förmåner.

Ingen mer än TS klandrar tjejen för hennes val. Men återigen, hon hade ett val. Självklart kan  du inte bortse från abort.
    Jag har också varit tydlig med att TS bör ta sitt ansvar. Men när han är mogen för det, inte tvinga på barnet en kontakt som inte vill ha med hen att göra.

Kvinnor verkar ha en naiv tro att om bara pappan får se sitt barn uppstår glödande kärlek direkt. Så enkelt är det inte...
  • Tecum
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-16 16:52:46 följande:
    Problemet med en ensam mamma är att hon får ensam vårdnad, hon bestämmer allt. planerar man ex ett lov, kan mamman avbryta löftet, vanligast barnet är sjuk, mest troligt handlar det om andra planer mamman kommit på.

Man vet inte vilka dagar man får träffa barnet.
    Många gillar inte att man träffat en ny partner, flyttar ihop, får ett nytt barn, där man anser att man bara prioriterar det nya barnet.

Orsakerna kan vara allt mellan himmel o jord. nya cyklar, kläder osv.

Det är mycket få som har fungerande samarbete där man inte varit med från början, (levt ihop), knappt par som levt ihop får ett fungerande samarbete, det är bara ett fåtal som har fullt fungerande umgänge o samarbete med barnen efter en skilsmässa 

Oddsen är ganska låga för att det ska lyckas för TS, blir en chansning som mest troligt havererar.
    Jag tillhör dem som tycker att TS ska ta sitt ansvar genom att åtminstone hålla kontakten med mamma och barn. Men när jag läser ditt inlägg blir jag ändå lite tveksam. Det är önsketänkande att mammor automatiskt  ser till barnets bästa. Vårdnadstvister är inte ovanliga och de är aldrig bra för barnet. Att hon manipulerar barnet att välja henne i olika sammanhang är ännu vanligare. Detta måste TS vara beredd på och i vissa lägen kan det kanske vara bäst för alla att följa psykologens råd.

Men mamman kan också vara helt olämplig som förälder, eller den som faktiskt kan se till barnets bästa. TS har trots allt ett ansvar att ta reda på vad som gäller i fallet.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?