• Lillillern

Vilken syskonvagn rekommenderar ni och vad värdesätter ni?

Hej på er!

Om allt går som det ska får vi ett litet syskon till vår dotter runt 20 aug 2023. Då är vår dotter 2,5 år. Hon tycker om att gå, men jag tror ändå att vi kommer satsa på en syskonvagn för smidighetens skull. Det är ju inte alltid så att hon är så sugen på att knata på i den takt (eller riktning) man själv behöver ta sig fram i :) 

Jag kan ingenting om syskonvagnar, men har ändå fått för mig att jag skulle vilja ha en där syskonen sitter i bredd istället för på höjden. Samtidigt önskar jag att den inte blir allt för bred för enklare navigering i ex. matbutiken. Hur resonerar ni här? 

Ni som har syskonvagnar, hur viktigt har ni känt att det är att det enkelt går att göra om den till en enkelvagn? Tänker på om man vill göra det när det äldre syskonet är på förskolan eller liknande. Eller har ni upplevt att man kan nyttja stora barnets del som ex matvarukorg eller liknande? :)

Tacksam för era tips och tankar!

• Svar på tråden Vilken syskonvagn rekommenderar ni och vad värdesätter ni?
  • Lillillern

Just det, vagnen får gärna ta så lite plats som möjligt när den är ihopfälld för att ta så lite plats det går i bilen :)

• Tooja

Vi har en bugaboo donkey, och även om den är sjukt lätt att göra om till en enkelvagn så är jag inte nöjd med den. Sittdelen är väldigt oflexibel och upplever att barnen inte alls sitter skönt i den och när man har en tjock åkpåse glider liksom hela påsen ned. Tidigare hade vi Emmaljunga och de sittdelarna var betydligt bättre, barnet kan liksom sitta som de gör ?på golvet? och gott om plats för rumpan. 

Min äldsta var 2 år och tre månader när vi fick vår andra, vi köpte ganska fort en ståbräda till vagnen (som även har en sittdel, typ som en cykelsadel) och vi har i princip uteslutande använt den efter det, så rekommenderar faktiskt en sådan istället. Sjukt smidig och skall man hämta/lämna på förskola och sen vidare på ärenden  är det väldigt skönt att slippa ha vagnen som dubbelvagn. Ångrar att vi sålde vår gamla Emmaljunga och köpte en bugaboo (trodde att den skulle vara så himla bra pga ?alla? hade den, tji fick jag!) De gångerna vi vart ute på ?heldagar? typ Kolmården, Astrid Lindgrens Värld etc har oftast pappa vart med och då kan man ju ta med en sulky till storasyskonet bara. 

• Andreasvan

Vi hade också en bugaboo donkey och trots att den har en del fördelar tex att den går att göra till enkelvagn och att den har superlånga suffletter så hatade jag den. Köpte också pga bäst i test osv men hatade sittdelen som ovan också skriver. Vagnen blir snabbt ranglig och allt med den kändes som dålig kvalitet. Tygerna blir solblekta efter 5 minuter. Vi gjorde nästan aldrig om den till enkelvagn heller. Man fipplar liksom inte med det bara för att man lämnar ett barn på fsk. Dessutom tar den upp JÄTTEMYCKET plats i bilen. Storebror var 15 mån när lillebror kom och nu när han är snart 2,5 använder vi mest ståbräda. men vi har också en dubbelvagn från babyjogger som vi är SÅ nöjda med. Den har fixerade säten så man kan inte vända dem bakåt mot förälder men det finns liggdel att köpa till så en sådan hade jag rekommenderat er om man verkligen måste ha en dubbelvagn. Lagom till lilla barnet måste sitta i sittdel (mot förälder) så kommer stora definitivt vara tillräckligt stor för sitt/ståbräda och då kör ni bara enkelvagn till lilla och skippar dubbelvagnen. Bugaboo city jogger Dubbelvagn.

Svar på tråden Vilken syskonvagn rekommenderar ni och vad värdesätter ni?