Inlägg från: Anonym (Ärlighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ärlighet)

Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu

För det första undrar jag så klart kring bråket ni hade vid jul, där hade säkert vissa saker kunnat behandlats bättre. Men sedan sa han ju till dig att nyår var inställt så jag hade räknat med det och gjort egna planer. Även om han kommer i efterhand och tycker att "joo men vi kan fira ihop ändå" så hade jag sagt "tyvärr, jag har redan egna planer" även om det hade involverat att sitta i pyjamas hemma. Aldrig att jag skulle nedlåta mig till att på nåder få tillåtelse att fira nyår tillsammans efter en sådan behandling. Det enda du ska göra idag är att meddela honom att ni firar nyår på varsitt håll, stå upp för dig själv någon gång! Ta på dig klänning och smink och gör något helt annat!

Ni har haft två väldigt omogna bråk på så här kort tid, jag förstår inte att du ens funderar på en fortsatt kontakt med honom. Jag skulle överväga att backa ur relationen och ta 2023 med nya tag istället, och hitta en man som respekterar mig. Inte en barnslig idiot som använder psykologiska maktmedel emot mig.

• Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 10:15:54 följande:

Det som stör mig är att hans barn är liksom stora barn, den minsta är 13 år och alltid när man är hos han i hans hus och hans barn är där så sitter dom mestadels på sina rum 80% av tiden med sina datorer, spel, vänner och tv apparater. Och dom lyfter knappt på ögonbrynet för ty jag är där, just för att dom är så van vid att jag och deras pappa har vart med varandra så länge nu, både vardag och högtider.
    När vi pratades vid i måndags så sa han ju ändå att jag kunde komma förbi på kvällen, laga mat och chilla som en vanlig kväll och jag var helt med på dom noterna och det dög fullt ut, bara jag slapp sitta själv och jag var väldigt positiv till att bara ha en soft kväll men med han i sällskap. Men så igår då från ingenstans när jag ringer honom och lyfter ämnet och försöker bestämma en tid mer, lite bra att veta liksom om vi ska ses vid 17.30 eller 21.30 liksom för bägge tider är kväll så ville bara kolla status men då blev han njaa, hmm, vi hörs imorgon om nyårsafton, vi bokar absolut ingenting. 
    Och då blev jag stressad eller besviken för att det lät som att han mer eller mindre skulle ställa in, och varför får jag inte komma nu när hans barn ändå är friska och han ska ha lunch med det andra paret mitt på dagen? 
    Vad är det som gör att jag inte får vara med honom och barnen på kvällen längre? Det skiftar liksom från dag till dag, hans attityd till att vara med mig på nyår eller inte. Och så tycker inte jag man gör, när den personens enda andra alternativ är att sitta själv i en etta. 
    Såklart jag vill veta och det skaver att känna sut såhär utfryst när det från första början var mer storslagna planer på att verkligen ha en nyårsfest. 

Jag personligen tycker att det ligger på HANS ANSVAR att se till att jag får en nyårsafton ihop med honom på ett eller annat sätt, nu när jag tackat nej till alla andra vänner och bekanta som åkt bort över helgen, just för att han bjöd in mig till hans hem med hans barn. Och nu är barnen friska, alltså jag fattar inte och jag får inte ifrågasätta??!

Snälla ts, sluta kräla i stoftet för honom! I ert samtal så "låter" han dig komma och passa upp på honom, sedan vill han ändå inte stå för några planer. Han vill ju inte ha dit dig. Orsaken kvittar.

Du måste också förstå att han är inte skyldig att bota din ensamhet eller göra saker för att göra dig lycklig, det verkar som att du lägger väldigt mycket ansvar på honom. Det är faktiskt DITT ansvar att sköta ditt liv, inte hans. Så se till nu att höra av dig till dina vänner om att du finns tillgänglig, kanske finns det någon som inte rest bort över nyår trots allt.

Nej, du ska inte ifrågasätta. Ta hans avvisande som en vuxen kvinna och gå vidare. Han håller på att backa ur relationen och det bästa vore om du kunde acceptera det och helst förekomma honom.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 11:15:01 följande:

Okej, själva tjafset kvällen innan julafton var såhär:
    Allt började med att vi ej hade setts på ca 2 veckor för vi hade vart borta på vardera håll, jag hade tex vart hos en vän i Värmland (jag bor i Göteborg) och firat Lill jul och Lill- nyår med henne bara för att jag hade planer med denna mannen över nyår och inte kunde närvara på den stora festen på nyårsafton med alla andra för att han och jag, med barnen skulle umgås och jag värderade/prioriterade det. 
    Så alltså vi hade ej setts på 2 veckor dagen innan julafton så han och jag möttes upp på en restaurang här i stan, vi åt och delade en flaska vin, sen var det bestämt att jag skulle sova hos honom och vi tog en taxi hem efter maten till hans hus. Där fick han en liten julklapp av mig. 
    Sen sitter vi med lite snacks och god dryck i soffan och då ringer hans polare och säger att han är ute på krogen och dricker lite juldrinkar med ett gäng och att han är välkommen. Då denna mannen snappar upp denna idén och säger att han ska ut med sin polare men att jag kan vänta hemma här sålänge så kommer han tillbaka sen eller så säger han att jag kan åka hem till mig själv istället om det inte passar när jag visar besvikelse över hans val att så spontant dra ut med hans manliga vänner när han och jag har bestämt att ha en mysig kväll, kvällen innan julafton tillsammans. Jag blev ledsen och ifrågasatte, men då tog han det som att han inte FICK gå ut och sa att han skulle skriva till sin kompis att han hade en bitch jämte sig som ej ville släppa iväg honom och hindrade han från att ha kul. Jag sa då, att vi måste prata om varför det här sker och varför han reagerar så som han gör och varför jag reagerar så som jag gör som 2 vuxna människor, så jag gjorde allt i min makt för att rädda situationen och om det eventuellt blivit missförstånd. Men han vägrade låta mig prata till punkt utan avbröt mig hela tiden att jag bara var så dramatisk och dum. Han sa då i affekt att hans barn gav han kärlek och trygghet och att det räckte med dom på nyår för jag bara tog massa energi från honom ändå. Och då ska sägas att vi har haft det bästa året på alla dessa 5 år tillsammans och vi har knappt bråkat en enda gång på 7 månader ungefär. 
    Sen dagen efter så ville vi båda lösa detta och blev sams, han sa då att det bara skulle vara han och jag på nyår med barnen och att han skulle ställa in med det andra paret. För att dagen efter att han sagt det inte vilja prata om nyår så mycket utan hålla det öppet. För att dagen efter det säga att jag kan komma över på kvällskvisten iallafall och chilla och laga mat för att barnen är ändå inget vidare sällskap för dom är ju mest på sina rum/avdelningar för att sen senast igårkväll inte vilja lyfta nyår igen när jag frågar mer kring tanke kring tid på kvällen. Utan han hänvisade bara till att det ska bestämmas på onsdag och inget annat, men om han nu tänkt ställa in återigen varför drar han ut på det nör han vet om att det ger mig ångest och oro??!

Ja det var ju bra att du berättade om det där för det ger en bredare bild. Självklart springer man inte ut på krogen och super med polarna när man sitter och har myskväll med den man älskar. Han är fruktansvärt omogen både i sin planering, sina reaktioner och hur han pratar med dig, vilket är helt över gränsen när han kallar dig bitch. Ts, det här är verkligen ingen man vill ha en relation med!

För att svara på din sista fråga, varför han drar ut på det: han tänker inte alls på din ångest och oro utan bara på hur skitjobbig du kommer att bli när han ställer in så han försöker febrilt att fundera ut en bra orsak som kommer att få dig att ställa till minst med tjafs och det är det som tar tid. Även om han förstår att det ger dig ångest och oro så struntar han i det, han är inte alls intresserad av att lätta på den ångesten. Du måste börja förstå var ni två står i förhållande till varandra. Sluta jaga honom, oavsett om han vore en bra kille så kan man inte hålla på så. Du skulle tjäna på att försöka förändra ditt relationsmönster, börja ta ansvar för ditt eget liv och din egen lycka och vara lite mer självständig.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Lilly) skrev 2022-12-28 11:21:08 följande:

En man som kallade mig bitch hade jag dumpat där och då!

Ts, dra tillbaka till värmland och din kompis och fira med dem! Det är inte för sent!

Håller med! Ring Värmland och ÅK.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 11:27:11 följande:

Jo det är försent att sticka till Värmland för jag har schemalagt om mitt jobb tills dess och har ingen tid att ta mig upp igen.

Så gör nåt annat då. Det måste finnas nånting i Gbg som är öppet på nyårsafton. Sedan har du kanske andra vänner i stan också.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 11:31:07 följande:

Vad ska jag säga om han ringer och säger att jag inte är välkommen? 
    Ska jag bara säga, okej, gott nytt år och avsluta samtalet fort utan frågor om varför osv? 

ELLER om han skickar ett sms och ställer in med en ursäkt, ska jag ens svara då? Så får han undra vart jag står, få lite dåligt samvete och ha noll koll på hur jag firar och inte firar. 

Ja du ska säga okej, ha ett gott nytt år och avsluta samtalet utan att fråga varför. Om han skickar sms med en dålig ursäkt skriver du okej och önskar gott nytt år.

Detta gör man för att man är VUXEN och kommunicerar utifrån självsäkerhet, inte för att hämnas, skapa osäkerhet eller annat.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 12:02:08 följande:

Ja men han är ju feg? Ser ni inte det? 
    Varför gör han såhär när han vet att jag kommer bli lika besviken när/på vilket sätt han ställer in alternativt gör slut? Det blir ju liksom inte mer smärtfritt för mig bara för att han skjuter på det så långt fram som möjligt, tvärtom. 
    Jag tror att barnens mamma vill fira med dom för hon har heller inte några planer och eftersom dom har fått upp kontakten detta år igen efter många år av noll kommunikation så är hon säkert öppen för att fira med sina barn vara för att dom är hos sin pappa och han har en enorm respekt för att inte hamna i trubbel med henne igen då hon är väldigt dominant och kan paja gabska mycket för honom som han har i plan på sikt. Vi har aldrig träffats hon och jag. Så det skulle kunna vara så att han inte har stake nog att säga att hon inte är välkommen för att det är barnens mamma och han har barnen. Och barnen vill säkert om möjligt fira med sina bägge föräldrar på samma ställe. Och därför gör han såhär mot mig och håller mig på avstånd för att han kanske inte vet om hon dyker upp eller ej och att det då skulle bli lustigt om jag ar där då. Magkänslan säger att det kan handla om detta. 
    Hon har nämligen använt barnen som vapen innan mot honom när hon inte vart nöjd med vad han gör eller hur dom kommunicerar vilket har gjort till att han viker sig för henne stup i kvarten. 
    Sen tror inte jag att han aldrig vill träffa mig mer för då hade han sagt det för länge sen utan han gör såhär för att jag inte ska bli svartsjuk i onödan och för att behålla mig till efter storhelgerna då barnen inte är hos honom längre. Han vill ha mig men bara på hans villkor, när det verkar passa honom nu för tiden.

Jaha? Då vet vi det. Han är feg. Spelar ingen som helst roll. Han gör så här för att han tycker att du är jobbig, fundera några varv på varför du uppfattas så.

Ts, sluta skapa undanflykter för honom! Om han vill fira med sitt ex för att han inte vågar säga nej spelar ingen roll, du behöver inte fundera på deras relation alls. Det viktiga är hur han behandlar dig - illa. Jag kan tala om för dig att det är minst lika troligt att han av helt fri vilja vill fira nyår med sitt ex men inte vågar tala om det för dig.

Ja, det är hans villkor som gäller och inget annat. Hoppas du förstår vad det innebär för din del.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 13:07:00 följande:

Men VARFÖR I HELVETE bjuder han in mig till nyår ena dagen, för att nästa dag avviker med tystnad och jag ska gissa mig fram och han är otydlig och skjuter upp snacket om mer planer när jag frågar till längre fram, för att sen nästa dag gladligen säga att jag är så välkommen så och att det blir mysigt med en vanlig middag, för att nästa dag låtsas om som att vi ej har bokat något, för att nästa dag ÅTERIGEN prata om nyår som att det är något vi ska fira ihop för att tillslut lägga ALLTING på onsdagen just av ALLA dagar och bara dygnet typ vägra prata om att jag också har ett liv och hade önskat veta? 
    Han hade kunnat stå fast vid att han inte ville fira med mig redan i fredags och framåt men han har ju för fan bjudit in mig till andra typ av firande/planer därefter mer än 2 ggr på 4 dagar utan att jag på något sätt ställt krav, visat missnöje eller ospontanitet, lika mycket som han mellan raderna ?ställt in? eller sagt att vi hörs om det och håller det öppet bara. 
    Han hade verkligen inte behövt bjuda in mig om han verkligen inte ville men nu har han ju gjort det och ringt självmant så sent som i måndagskväll. 

Ja han bjöd väl in dig för att ni är ett par och du kanske hade sagt att du ville fira nyår ihop? Men sedan vill han inte för han tycker att du är jobbig. Sedan ändrar han sig och tänker att det kanske blir ok ändå, men sedan inser han att näää nu är du för på och tjatig och då vill han inte längre igen, och sen går det i cirklar. Ärligt talat börjar du bli rätt jobbig i tråden också när du inte tar in fast vi är ungefär tio olika personer som säger samma sak om honom. Och vem bryr sig om varför han beter sig så här? Hade han velat umgås hade han inte backat. Du behöver inte fundera på varför, det enda du behöver göra är att titta på hur dåligt han behandlar dig, inte bara kring nyår.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 13:57:18 följande:

Jag fattar att det är sjukt osunt att leva så men jag har alltid älskat honom och alla våra bra stunder har vart så intensiva och kärleksfulla så man har levt på det. Och som jag sa, senaste året tycker både han och jag att vår relation har utvecklats till det bättre Och blivit så mycket trevligare. Men nu? Vad har jag gjort honom?

Ingenting. Du råkar existera och du står inte upp för dig själv utan har tillåtit att han år ut och år in får trampa rakt över dina gränser som han vill, du tar ju alltid tillbaka honom ändå. Anledningen att relationen har blivit "bättre" är för att du har slutat säga emot honom!
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Plan B) skrev 2022-12-28 18:20:12 följande:

Ts, du är plan B ifall inget bättre dyker upp. Jag är tyvärr i samma situation. Vågar inte säga nej för då ses vi inte mer. 

Plan C skulle jag säga, han verkar knappt vilja umgås med ts just nu.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-12-28 18:31:23 följande:

Han inväntar svar från någon han VILL fira nyår med. Om denne inte kan/vill så får ts kanske komma dit, annars inte. Inse det ts!

Antagligen exet.....
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 19:23:03 följande:

Men vid detta laget då han fortfarande inte ringt så tycker man ju att han nu iallafall borde ha svar på tal angående nyår eftersom det var HAN som sa igår att på ONSDAG bestämmer vi hur det blir med nyår, inte en dag innan. 
    Så de här andra alternativet han väljer på istället för mig bör ju har gett svar på tal nu och dom borde ju ha kommit fram till något. Och han sitter ju därför säkert redan på svaret vad han har bestämt sig för att göra på nyår och med vilka med tanke på att denna dag snart är slut som var så viktig mellan vår kommunikation om denna nyårsafton, vad som skulle ske och inte. 
    Så varför ringer han inte bara nu då? Nu har han väl svaret som han vet jag gärna vill ha? Och han sa Obadat, vad är problemet? 
    Säger inte att jag SKA/VILL fira nyår med honom längre men jag vill att han är så snäll och ringer och talar om vad som sker då med hans tankar kring planer. Det hade känts bättre, men jag är väl ner principfast?
    Har han glömt? Det tror jag knappast?

Ja det kan man tycka. Och därför bestämmer DU att du är upptagen med annat! Sök upp en fest via grupper online eller gå ut någonstans och sväng dina lurviga! Han kan sitta där och uggla.

Nej, jag tror faktiskt inte att han har fått svar från sitt förstahandsval ännu men om han har fått svar så tror jag han dröjer för att han inte ser fram emot din reaktion. Du behöver verkligen inte fundera på varför han håller på som han gör, se till att börja skapa egna planer inför nyår istället.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 19:43:10 följande:

Ööööhhh vet inte om jag ska skratta eller gråta, herregud. 

Nu skrev han på sms från ingenstans:
    Vi kör som vi först bestämde på nyår. Maria och Peter kommer, du är fortfar såklart välkommen här som vi planerade. Jag har beställt oxfilé, hummersoppa Och tiramisu och laddat baren med champagne. Ska jag hämta dig dagen innan så kan vi förbereda lite och ha lite kvalitetstid? 

Helt skakig är jag nu, vet inte vad jag vill eller vad jag ska svara. Tror faktiskt jag väntar lite med att svara?

Så snällt av honom att på nåder låta dig vara med! Du ska skriva att du tyvärr är upptagen, vänta tills du kan formulera dig utan bitterhet. Håll det kort. Om han blir förvånad så kan du skriva att det var sådant hattande fram och tillbaka och när han var så ovillig att spika planerna så gjorde du upp egna istället.

Herregud så övertydligt att han nu förväntar sig att du ska vara så otroligt tacksam och dessutom höja honom till skyarna med denna fantastiska mat, och champagne! Kan en flicka önska sig mer? Ja, kanske en man som beter sig normalt kan vara en start.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Hallon) skrev 2022-12-28 19:47:13 följande:
    Eller någon han träffade när han var på krogen med polarna kvällen före julafton...
    Ah, mycket möjligt :)
  • Anonym (Ärlighet)
    molly50 skrev 2022-12-28 20:01:45 följande:
    Vet du. Jag tycker faktiskt att du ska skita helt i vad han vill nu och fokusera på dig själv.
    Precis som han gör.
    Jag tror inte du ska förvänta dig att han kommer att höra av sig ändå¨.
    Prata med någon av dina vänner och fråga om du kan komma dit över nyår i alla fall.
    Och hör han då av sig så säger du att planerna är ändrade och att du ska åka till en kompis.
    Kan han så kan du. 
    Ts har fått svar, se inlägg #80.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Jo) skrev 2022-12-30 20:07:18 följande:

Hur går det TS?

Tystnad brukar betyda en av tre saker. Att en ts har fått de svar som behövs och inte har behov av tråden längre, eller har blivit sur och övergett tråden, eller redan vet att hen kommer att göra tvärtemot vad alla godhjärtade och vettiga människor försöker vädja till hen att göra och därför inte vågar visa sig i tråden mer. Har svårt att tro på fjärde möjligheten, att ts är så otroligt upptagen irl att man inte har tid att kolla till tråden.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Lost) skrev 2022-12-30 20:26:39 följande:
    Hon ska träffa killen på nyår nu, och bli utnyttjad som vanligt. Nu har hon fullt upp med planeringen för att nyår är ju så stort för henne.

Vi lär kanske höra av henne efter nyår igen.

Kanske då med en ny tråd..
    I så fall med temat: "Vi firade nyår, jag trodde han hade ändrat sig för han var sååå underbar. Nu kallar han mig bitch, igen. Jag är så ledsen, vad ska jag göra...?" Ja vad ska man göra med skitstövlar.... Men jag hoppas hundra procent att ts har fullt upp med att planera festblåsan inför någon random fest hon hittat eller byter bort sina pass så hon kan åka till kompisarna i Värmland!
Svar på tråden Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu