Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 10:15:54 följande:
Det som stör mig är att hans barn är liksom stora barn, den minsta är 13 år och alltid när man är hos han i hans hus och hans barn är där så sitter dom mestadels på sina rum 80% av tiden med sina datorer, spel, vänner och tv apparater. Och dom lyfter knappt på ögonbrynet för ty jag är där, just för att dom är så van vid att jag och deras pappa har vart med varandra så länge nu, både vardag och högtider.
När vi pratades vid i måndags så sa han ju ändå att jag kunde komma förbi på kvällen, laga mat och chilla som en vanlig kväll och jag var helt med på dom noterna och det dög fullt ut, bara jag slapp sitta själv och jag var väldigt positiv till att bara ha en soft kväll men med han i sällskap. Men så igår då från ingenstans när jag ringer honom och lyfter ämnet och försöker bestämma en tid mer, lite bra att veta liksom om vi ska ses vid 17.30 eller 21.30 liksom för bägge tider är kväll så ville bara kolla status men då blev han njaa, hmm, vi hörs imorgon om nyårsafton, vi bokar absolut ingenting.
Och då blev jag stressad eller besviken för att det lät som att han mer eller mindre skulle ställa in, och varför får jag inte komma nu när hans barn ändå är friska och han ska ha lunch med det andra paret mitt på dagen?
Vad är det som gör att jag inte får vara med honom och barnen på kvällen längre? Det skiftar liksom från dag till dag, hans attityd till att vara med mig på nyår eller inte. Och så tycker inte jag man gör, när den personens enda andra alternativ är att sitta själv i en etta.
Såklart jag vill veta och det skaver att känna sut såhär utfryst när det från första början var mer storslagna planer på att verkligen ha en nyårsfest.
Jag personligen tycker att det ligger på HANS ANSVAR att se till att jag får en nyårsafton ihop med honom på ett eller annat sätt, nu när jag tackat nej till alla andra vänner och bekanta som åkt bort över helgen, just för att han bjöd in mig till hans hem med hans barn. Och nu är barnen friska, alltså jag fattar inte och jag får inte ifrågasätta??!
Snälla ts, sluta kräla i stoftet för honom! I ert samtal så "låter" han dig komma och passa upp på honom, sedan vill han ändå inte stå för några planer. Han vill ju inte ha dit dig. Orsaken kvittar.
Du måste också förstå att han är inte skyldig att bota din ensamhet eller göra saker för att göra dig lycklig, det verkar som att du lägger väldigt mycket ansvar på honom. Det är faktiskt DITT ansvar att sköta ditt liv, inte hans. Så se till nu att höra av dig till dina vänner om att du finns tillgänglig, kanske finns det någon som inte rest bort över nyår trots allt.
Nej, du ska inte ifrågasätta. Ta hans avvisande som en vuxen kvinna och gå vidare. Han håller på att backa ur relationen och det bästa vore om du kunde acceptera det och helst förekomma honom.