Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu
Det här känns som en blandning av att du lagt väldigt mycket vikt vid denna kväll, det är viktigt för dig att fira, du har beställt klänning osv. Nu vet du inte hur det blir och får ångest, men det ligger hos dig. Där kanske du behöver anamma ett mer flexibelt förhållningssätt. Det är en man med 3 barn det handlar om och allt kan hända.
Å andra sidan kan man tycka att det är oschysst att hålla dig ovetandes. Nyår är bara några dagar bort. Man kan också tänka sig att det stressar honom väldigt mycket med 3 barn som potentiellt kan bli sjuka, det räcker med en så faller planeringen. Samtidigt som han vet att det här är en viktig dag för dig. Kanske orkar han inte fatta beslut på grund av att han helt enkelt inte vet.
Jag hade i det läget bara chillat. Nu är nyår inte viktigt för mig. Men det blir som det blir. Är alla friska och man uppbådar lite ork så kanske man (= ni) kan ses på eftermidddagen, laga mat och får en fin kväll tillsammans där ni till och med klär upp er litegrann. Eller så ses ni och äter chips och kollar på film pga inte orkar mer och /eller någon blev sjuk.
Eller så vill han rå om sina sjuka barn ifred och/eller orkar inte styra upp något som ska göra dig nöjd så då avstår han hellre. Och du får fira på egen hand. Om man ens måste fira, det nya året kommer ju oavsett man firar eller ej.
Jag är förälder själv och har väldigt svårt att göra planer, både hemma hos oss och tillsammans med andra. För jag räknar helt kallt med att någon blir sjuk och mår dåligt när vi behöver fatta beslut som innebär att andras situation också ändras. Vi var bortbjudna ett nyår för några år sen när vi hade en femåring och en bebis. Alla var friska. Men så råkar min man ut för magsjuka den 30e. Bara att ställa in. Allt som vi fixat, förberett lekar och sånger, satt på värmen i gäststugan hos dem osv. ALLT var bara att ställa in. Och att de skulle hitta nya gäster att bjuda över (nu när allt var så fint) på kort varsel kändes jättejobbigt. Det ÄR sånt som händer men det är lika jobbigt för det. Så nu gör vi sällan sånt om det inte är helt spontant när det visar sig att alla faktiskt är pigga och krya, då ihop med andra som resonerar som vi. Man behöver vara flexibel i sitt mindset och vara redo för allt. Det är trist och jag vill kunna vara en person att räkna med men det är inte så just nu.