Inlägg från: Anonym (väldigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (väldigt)

Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu

Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 09:31:09 följande:
    Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu

Hej! 

Det finns en grej som bedrövar mig ganska mycket helt ärligt. Jag har hängt ihop med en man med 3 barn sedan några år tillbaka. 

Vi bor inte ihop ännu men ses rätt regelbundet och likaså har vi firat högtider ihop tidigare, både med och utan hans barn. 

Nu i år så pratade vi om redan i början av december att vi skulle fira på nyår tillsammans, vare sig han hade barnen eller Inte. Han skulle även även vid den tiden av planering bjuda in ett annat par på middag som skulle sammanstråla med oss. 

Jag har vart fullt tydlig med att jag vill hjälpa honom med alla sysslor som måste göras innan en nyårsmiddag i hemmet och med matlagning och han har lyssnat. 

Men sen så nu dagen innan julafton där på kvällen så hade vi ett gräl han och jag, baserat på att jag reagerade på en liten sak han gjorde mot mig som var orättvist och dumt rent av. Men han tyckte där och då att jag inte skulle ha reagerat, men på just den saken på skedde så hade 99/100 människor faktiskt blivit riktigt ledsna om ens partner uppförde sig på samma sätt som han gjorde då. Han sa då någon gång under detta tjafs i affekt att han ville fira nyår ensam med sina barn och att vi kunde höras när storhelgerna var över igen. Hur som helst, detta gräl löste sig på julaftonsmorgonen och vi pratade en del både via sms och samtal därefter och sågs på en kaffe. 

Men sen på måndagen nu fick jag en konstig känsla i kroppen om att jag vill veta hur vi ska lägga upp nyår då vi sagt att vi ska fira tillsammans. Då säger han att hans barn är sjuka/snuviga och att vi får hålla det öppet fram till onsdag denna vecka.  Och så säger han samtidigt att han avstyrt att det andra paret ska komma till honom på nyår för att han tycker det känns kravfyllt och han känner att han inte orkar ha just dom på besök den kvällen, även att jag sagt att jag kan hjälpa till såklart. Då säger han att han ska äta nyårslunch med dom och barnen istället mitt på dagen för att det blir enklast och skönast så. Men han bjuder ej in mig till den lunchen, nu när planerna blev ändrade? ALLA mina andra vänner och HELA min familj är borta över nyårshelgen och jag har alltså ingen att umgås med förutom honom och hans barn. 

Hur som helst, det blev tisdagkväll då som igår varpå jag ringer honom och kollar läget lite och småpratar samt frågar om barnen blivit friska, och han säger att dom är mycket bättre men att vi får höras om nyår på onsdag ( som idag då ). 

Och jag säger, men hittar inte vi på något på nyår nu som var bestämt så kommer ju jag sitta själv. Men ändå kan/vill han inte medge mig information än om han tycker jag ska komma till honom på kvällen och bara umgås iallafall? Utan han skjuter till varje pris upp det och att vi ska prata om hur det blir längre fram. Inte ens när jag säger att det hade vart skönt att veta vid detta laget om man ska komma eller vara helt själv en sådan kväll så bryr han sig om att säga något. Han säger somsagt bara, vi kan höras om det imorgon, låter trängd på rösten och vill lägga på. Idag är det onsdag och Idag ska jag köra honom ringa mig för en gångs skull och förklara vad han vill / hur planerna ser ut? Har drömt mardrömmar hela natten tills idag för att jag är så fylld med oro/ångest varför han gör såhär mot mig och stress inför vad han ska säga i kommande samtal?

Jag är van vid att nyårsafton är en viktig högtid i min uppväxt som man verkligen ser fram emot och planerar. Han har väl inte riktigt lika stort kontrollbehov som jag har på den fronten men ändå. Man bokar väl inte upp nyår med kvinnan man är med, låter henne tacka nej till allt annat för att vi ska umgås med hans barn och hans vänner för att HAN sen ska ändra planerna med vännerna, inte bjuda in mig till lunchen som blir istället och sen inte svara på från ingenstans om jag ska komma på kvällen iallafall och umgås med honom som vi gjort tidigare? Och han vet att det enda alternativet för mig nu är att vara med honom och hans barn på nyår eller vara helt helt helt själv och ändå kan han inte svara på om jag ska komma alls på nyår? 

Känner mig så bortglömd, bortprioriterad och ensam just nu och har sån ångest somsagt för vad han kommer säga i telefon så jag till och med drömt mardrömmar inatt om olika scenarior som han kommer trycka på för att slippa mitt sällskap. 

Jag som hade beställt en fin klänning, smink och allt och önskat mig smycken i julklapp till denna kväll och så gör han såhär? Otydlig?

Det blir väldigt tydligt i ditt inlägg att alltihop handlar om dig och dina behov, som du anser att mannen ska uppfylla för att du vill det. Mannen å sin sida ser sina barn som första prioritet och att du är vuxen och tillgodoser dina egna behov och klarar av att hantera när tillvaron inte blir som du tänkt dig. Inte ett till barn som han ska dalta med och som får utbrott av småsaker. 

Och nu när du tjatar och ligger på om att hans nyår ska tillfredsställa dina behov så blir han lite trött på dig och orkar inte riktigt. Ni har dessutom bråkat, så han kanske redan är lite trött på dig och behöver utrymme för sig själv och sina åtaganden. 

Vad gäller själva nyår så är det ju trist när planer ställs in, eller man inte har det firande man hade velat ha. Så är det för många människor och som vuxen behöver man lära sig att hantera det. Att drömma mardrömmar och få kraftig ångest över ändrade nyårsplaner låter verkligen inte sunt och moget.

Däremot kan jag förstå om det är status i relationen som oroar dig. Men där har du nog inget att vinna på att ligga på ännu mer, utan backa. Nästa gång ni pratar så kan du bara säga att det blir väl en lugn nyår i år, att du nu utgår från att du och mannen inte ska ses och att du har en ny serie som du ska sträck-kolla och en god middag för dig själv som du planerar. Visa honom att du är självständig och var det också. Önska honom en fin nyår med barnen. 
  • Anonym (väldigt)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 10:15:54 följande:

Det som stör mig är att hans barn är liksom stora barn, den minsta är 13 år och alltid när man är hos han i hans hus och hans barn är där så sitter dom mestadels på sina rum 80% av tiden med sina datorer, spel, vänner och tv apparater. Och dom lyfter knappt på ögonbrynet för ty jag är där, just för att dom är så van vid att jag och deras pappa har vart med varandra så länge nu, både vardag och högtider.
    När vi pratades vid i måndags så sa han ju ändå att jag kunde komma förbi på kvällen, laga mat och chilla som en vanlig kväll och jag var helt med på dom noterna och det dög fullt ut, bara jag slapp sitta själv och jag var väldigt positiv till att bara ha en soft kväll men med han i sällskap. Men så igår då från ingenstans när jag ringer honom och lyfter ämnet och försöker bestämma en tid mer, lite bra att veta liksom om vi ska ses vid 17.30 eller 21.30 liksom för bägge tider är kväll så ville bara kolla status men då blev han njaa, hmm, vi hörs imorgon om nyårsafton, vi bokar absolut ingenting. 
    Och då blev jag stressad eller besviken för att det lät som att han mer eller mindre skulle ställa in, och varför får jag inte komma nu när hans barn ändå är friska och han ska ha lunch med det andra paret mitt på dagen? 
    Vad är det som gör att jag inte får vara med honom och barnen på kvällen längre? Det skiftar liksom från dag till dag, hans attityd till att vara med mig på nyår eller inte. Och så tycker inte jag man gör, när den personens enda andra alternativ är att sitta själv i en etta. 
    Såklart jag vill veta och det skaver att känna sut såhär utfryst när det från första början var mer storslagna planer på att verkligen ha en nyårsfest. 

Jag personligen tycker att det ligger på HANS ANSVAR att se till att jag får en nyårsafton ihop med honom på ett eller annat sätt, nu när jag tackat nej till alla andra vänner och bekanta som åkt bort över helgen, just för att han bjöd in mig till hans hem med hans barn. Och nu är barnen friska, alltså jag fattar inte och jag får inte ifrågasätta??!

Han är lite less på dig nu, upplever dig som tjatig och klängig. Och mer less lär han bli om du inte slutar med ditt omogna beteende. 

Och nej, det ligger inte på hans eller någon annans ansvar att ge dig ett nyårsfirande bara för att det var planen från början. 
  • Anonym (väldigt)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2022-12-28 10:46:20 följande:
    Jag tänker att hela denna grejen faktiskt berättar för dig om hur er relation fungerar. Som förälder kan jag sympatisera med att barnen kommer först och att man behöver vara lite flexibel. Som vanligt vuxen tänker jag dock att det faktiskt är upp till båda parterna i ett förhållande att snappa upp vad som är viktigt för dem andre.

Han borde snappat upp att detta är en viktig grej för dig och genom att helt hålla dig i limbo så kommunicerar han tydligt att det faktiskt inte spelar någon roll för honom att du får det du tycker är viktigt. Vad är det för omsorg? Är det schysst? Nä. 

Man får tycka att nyår är oviktigt, men då är det fan så mycket ärligare att faktiskt berätta det. I min värld slösar du tid på en däst tonårspappa! 

I min värld är detta ett symptom på att ni är i helt olika faser av livet. Han i sitt hus med barnen och du ensam i din etta! 
    Lika barn leka bäst och är du verkligen säker på att du vill leva ett sådant trist liv att nyår är en väntan på att det kanske blir något?!
    Jag tror snarare att mannen börjar bli less på TS. Kanske pga grälet innan jul eller på det stora hela. Kanske inte tillräckligt för att vilja avsluta relationen, men tillräckligt för att känna att han vill ha lite avstånd. 

Och han upplever TS som kärvande just runt nyår, hon förväntar sig att han ska ordna stor baluns så att hon får använda sin klänning, smink och nya smycken. Medan han kanske redan från början helst ville ha en lugnare tillställning. Och u med grälet så ids han inte ens låtsas genomföra hela grejen för att Needy ska få klä upp sig.

Nu är det upp till TS att bestämma vad hon vill med sitt liv, utan att lägga allt på att nån annan ska fixa hennes behov och önskemål.  
  • Anonym (väldigt)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2022-12-28 11:19:39 följande:
    Det spelar ingen roll vem som tröttnat. Bryr man sig om någon så förtjänar den rak kommunikation. Som flickvän får man faktiskt lov att vara lite krävande... Och att försöka låtsas som att man vill, när man inte vill berättar jävligt mycket om relationen.

Att låtsas som ingenting när en flickvän planerar middag och tackar nej till massa annat är precis lika needy. Vill han ha lite avstånd är det rimligt att vara tydlig och ärlig, inte att fegt nödlögna sig ur situationen och skylla på barnen.
    Anonym (Lägg benen på ryggen) skrev 2022-12-28 11:01:51 följande:

Välkommen till livet med separerad pappis.
    du blir enbart respekterad om du ställer upp som glad  sällskapsdam. Om det blir minsta lilla motstånd, såsom att du faktiskt står upp mot dig själv i bråk som han kanske dessutom orsakar, så skiter han högaktningsfullt i dig. Extra roligt om du får betala ett högt pris, såsom att sitta ensam på nyår. Stick min vän, stick!

+1
    Så är det såklart, men den enda som TS kan ändra på är sig själv. Det spelar ingen roll hur dum TS eller nån på forumet tycker att den här mannen är, han kommer inte att ändra på sig utifrån det. TS däremot kan och bör fundera på vad relationen är värd för henne och agera utifrån det. 

Många människor är fega. Och många människor är needy. 
  • Anonym (väldigt)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 11:15:01 följande:

Okej, själva tjafset kvällen innan julafton var såhär:
    Allt började med att vi ej hade setts på ca 2 veckor för vi hade vart borta på vardera håll, jag hade tex vart hos en vän i Värmland (jag bor i Göteborg) och firat Lill jul och Lill- nyår med henne bara för att jag hade planer med denna mannen över nyår och inte kunde närvara på den stora festen på nyårsafton med alla andra för att han och jag, med barnen skulle umgås och jag värderade/prioriterade det. 
    Så alltså vi hade ej setts på 2 veckor dagen innan julafton så han och jag möttes upp på en restaurang här i stan, vi åt och delade en flaska vin, sen var det bestämt att jag skulle sova hos honom och vi tog en taxi hem efter maten till hans hus. Där fick han en liten julklapp av mig. 
    Sen sitter vi med lite snacks och god dryck i soffan och då ringer hans polare och säger att han är ute på krogen och dricker lite juldrinkar med ett gäng och att han är välkommen. Då denna mannen snappar upp denna idén och säger att han ska ut med sin polare men att jag kan vänta hemma här sålänge så kommer han tillbaka sen eller så säger han att jag kan åka hem till mig själv istället om det inte passar när jag visar besvikelse över hans val att så spontant dra ut med hans manliga vänner när han och jag har bestämt att ha en mysig kväll, kvällen innan julafton tillsammans. Jag blev ledsen och ifrågasatte, men då tog han det som att han inte FICK gå ut och sa att han skulle skriva till sin kompis att han hade en bitch jämte sig som ej ville släppa iväg honom och hindrade han från att ha kul. Jag sa då, att vi måste prata om varför det här sker och varför han reagerar så som han gör och varför jag reagerar så som jag gör som 2 vuxna människor, så jag gjorde allt i min makt för att rädda situationen och om det eventuellt blivit missförstånd. Men han vägrade låta mig prata till punkt utan avbröt mig hela tiden att jag bara var så dramatisk och dum. Han sa då i affekt att hans barn gav han kärlek och trygghet och att det räckte med dom på nyår för jag bara tog massa energi från honom ändå. Och då ska sägas att vi har haft det bästa året på alla dessa 5 år tillsammans och vi har knappt bråkat en enda gång på 7 månader ungefär. 
    Sen dagen efter så ville vi båda lösa detta och blev sams, han sa då att det bara skulle vara han och jag på nyår med barnen och att han skulle ställa in med det andra paret. För att dagen efter att han sagt det inte vilja prata om nyår så mycket utan hålla det öppet. För att dagen efter det säga att jag kan komma över på kvällskvisten iallafall och chilla och laga mat för att barnen är ändå inget vidare sällskap för dom är ju mest på sina rum/avdelningar för att sen senast igårkväll inte vilja lyfta nyår igen när jag frågar mer kring tanke kring tid på kvällen. Utan han hänvisade bara till att det ska bestämmas på onsdag och inget annat, men om han nu tänkt ställa in återigen varför drar han ut på det nör han vet om att det ger mig ångest och oro??!

Hur kan du ens tycka att ni har en relation efter ett sånt här gräl? Redan vid bitch skulle jag ha gått ut genom dörren och inte sett tillbaka igen. Inte f-n skulle jag höra av mig och tigga om nyår till den mannen. 

Varför är du så klängig på honom om han inte ens verkar vilja vara med dig?
  • Anonym (väldigt)
    Anonym (Ångesten) skrev 2022-12-28 13:07:00 följande:

Men VARFÖR I HELVETE bjuder han in mig till nyår ena dagen, för att nästa dag avviker med tystnad och jag ska gissa mig fram och han är otydlig och skjuter upp snacket om mer planer när jag frågar till längre fram, för att sen nästa dag gladligen säga att jag är så välkommen så och att det blir mysigt med en vanlig middag, för att nästa dag låtsas om som att vi ej har bokat något, för att nästa dag ÅTERIGEN prata om nyår som att det är något vi ska fira ihop för att tillslut lägga ALLTING på onsdagen just av ALLA dagar och bara dygnet typ vägra prata om att jag också har ett liv och hade önskat veta? 
    Han hade kunnat stå fast vid att han inte ville fira med mig redan i fredags och framåt men han har ju för fan bjudit in mig till andra typ av firande/planer därefter mer än 2 ggr på 4 dagar utan att jag på något sätt ställt krav, visat missnöje eller ospontanitet, lika mycket som han mellan raderna ?ställt in? eller sagt att vi hörs om det och håller det öppet bara. 
    Han hade verkligen inte behövt bjuda in mig om han verkligen inte ville men nu har han ju gjort det och ringt självmant så sent som i måndagskväll. 

Det kan väl ingen i den här tråden veta??

Det enda du kan bestämma är hur du själv agerar. Oavsett hur du tycker att han är så kan ingen annan än han förändra sitt beteende. 

Om du vill veta så fråga honom. 
Svar på tråden Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu