Anonym (Eira) skrev 2022-12-29 10:47:48 följande:
En sak man kan lyfta där är väl att barnomsorg kommer med väldigt låg kostnad i Sverige om man väljer den allmänna förskolan. Jämfört med länder som tex. Storbritannien där du dels har låg kvalitet och dels betalar ungefär vad en förälder tjänar på en månad = knappt lönt att arbeta.
Mina föräldrar betalade mer än vad jag betalar för mina barn idag.
Maxtaxa är bra! Och jag säger inte att kostnaden nte ska vara låg för den som behöver.
Men jag skulle personligen gärna betala mer, att man hade inkomstnivåer tex som gjorde att vi som faktiskt har möjlighet kunde ha en högre kostnad.
När jag gick på "dagis" som det hette då (80-tal) satt vi ofta och spelade memory med en fröken. Sånt förekommer nog inte i dag, det finns inte tid.... Sorgligt!
Jag gick förbi en förskola häromdagen och kikade in i fönstret, där satt en ensam liten flicka i ett rum med en IPad. Nej, det är nog ingen som spelar memory med barnen idag.
Jag tycker det är synd att man talar så ambitiöst om läroplan och utbildade förskollärare, när tiden inte finns för alla dessa utvecklande aktiviteter. Upplevde att förskollärarna på vår förskola lade ner massor av tid på dokumentation, istället för att vara med barnen. Det filmades, fotade och skrevs en massa, jag hade mer uppskattat om de hade spelat memory med barnen och pratat med dem , istället för att observera dem så mycket, skriva och fota. De gjorde sk Projekt med barnen och allt skulle vara så överdrivet avancerat.
Omvårdnad, samtal , gemenskap, lek, gemensamma måltider, vila. lugn och ro, det är vad små barn behöver.
Men idag är det så viktigt att visa vad man gör, om man inte dokumenterar och fotar så kan man ju inte visa det.