TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 11:03:29 följande:
Jag gick förbi en förskola häromdagen och kikade in i fönstret, där satt en ensam liten flicka i ett rum med en IPad. Nej, det är nog ingen som spelar memory med barnen idag.
Jag tycker det är synd att man talar så ambitiöst om läroplan och utbildade förskollärare, när tiden inte finns för alla dessa utvecklande aktiviteter. Upplevde att förskollärarna på vår förskola lade ner massor av tid på dokumentation, istället för att vara med barnen. Det filmades, fotade och skrevs en massa, jag hade mer uppskattat om de hade spelat memory med barnen och pratat med dem , istället för att observera dem så mycket, skriva och fota. De gjorde sk Projekt med barnen och allt skulle vara så överdrivet avancerat.
Omvårdnad, samtal , gemenskap, lek, gemensamma måltider, vila. lugn och ro, det är vad små barn behöver.
Men idag är det så viktigt att visa vad man gör, om man inte dokumenterar och fotar så kan man ju inte visa det.
Håller helt med. För mig som förälder räcker det med lite bilder i hallen på fredagen, som sammanfattar veckan. Så var det innan denna dokumentationshets drog igång och jag har inga som helst förväntningar på mer. Ibland känns det som att det är mer för dokumentationens skull och för att man ska följa sitt egna kvalitets-eller utvecklingsarbete på det sättet, men det är varken för föräldrar eller för barn!
Den app som finns för ändamålet har jag ändå inte tid (eller lust) att följa. Och händer det mitt barn något så lär jag få veta det ändå under den dialog man har.