Inlägg från: Anonym (fast) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fast)

Spädbarn på dagis, anknytning?

Anonym (Sarah) skrev 2022-12-28 02:23:26 följande:
    Sverige har så vitt jag vet aldrig haft traditionen med spädbarn på förskola.   Tack vare den (jämfört med andra länder) generösa föräldraförsäkringen vi har här. 
    Så jag tror inte att det finns särskilt många vuxna svenskar som blivit lämnade på förskola när de var spädbarn.
    Hur grottmänniskorna gjorde vet jag inte, men jag misstänker att de inte lämnade bort sina diande spädbarn till utomstående hela dagarna i alla fall....
    Fast innan förskola fanns så blev barnen ändå lämnade till någon medan föräldrarna jobbade. En mormor, ett äldre syskon, granntanten.

Jag är född på 70-talet när mammaledigheten var 6 månader och min mamma gick och jobbade. Då var jag hos en "barntant" som också hade en till bebis från en annan familj att ta hand om. Ett slags dagmamma/minidagis. Sen när jag var omkring ett år gammal började jag hos en annan dagmamma med flera barn i olika åldrar där också min storasyster gick. 
  • Anonym (fast)
    SunnyP skrev 2022-12-28 10:54:46 följande:

Många vill minnas hemmafruarnas tid men man behöver inte alls gå särskilt långt tillbaka i tiden då båda föräldrarna var tvungna att arbeta och äldre syskon fick passa småbarnen (och då inte de äldsta syskonen som också behövde arbeta utan 5-6 åringarna).

Hur vanligt var det ens med hemmafruar på den tiden? Några få bemedlade kvinnor, och de hade säkerligen också barnjungfrur som hjälpte till med barnen. De allra flesta arbetade i någon utsträckning, antingen på egna gården eller med något annat.

Och som hemmafru var det knappast lek och stoj med barnen som gällde, utan handla, tvätta, laga mat och annat som tog mycket mer tid då än vad det gör nu med alla apparater och bekvämligheter.

Även råd som att det var bra för barnen att skrika för att få starka lungor samt att barnen bara skulle matas var 4:e timme grundar sig i att mamman skulle hinna med allt det andra, inte ägna hela dagen åt bebisen. 
  • Anonym (fast)
    Anonym (Sarah) skrev 2022-12-28 02:23:26 följande:
    Sverige har så vitt jag vet aldrig haft traditionen med spädbarn på förskola.   Tack vare den (jämfört med andra länder) generösa föräldraförsäkringen vi har här. 
    Så jag tror inte att det finns särskilt många vuxna svenskar som blivit lämnade på förskola när de var spädbarn.
    Hur grottmänniskorna gjorde vet jag inte, men jag misstänker att de inte lämnade bort sina diande spädbarn till utomstående hela dagarna i alla fall....
    Och vad menar du med aldrig? För den första föräldraförsäkringen i Sverige har funnits sedan 1911. Innan dess var bebisarna säkerligen i hemmet till stor del, men passades av någon eller av mamman mellan alla andra sysslor som behövde göras. 

Och 1911 var det inte drygt ett år ledigt heller, utan från början var det "första tiden, typ sex veckor, efter förlossningen" sen har det gradvis ökat till dagens antal dagar. 

1975 när jag föddes var föräldraledigheten sex månader. 
  • Anonym (fast)
    EpicF skrev 2022-12-28 13:36:16 följande:
    Vilket är lika med oftast. 
    Vadå oftast, de flesta jobbar inte på stora företag där det finns daycare på jobbet. 
  • Anonym (fast)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 11:03:29 följande:

Jag gick förbi en förskola häromdagen och kikade in i fönstret, där satt en ensam liten flicka i ett rum med en IPad.  Nej, det är nog ingen som spelar memory med barnen idag.

Men alltså, du kan ju inte döma ut en hel förskoleverksamhet utifrån att du tittade in genom fönstret på en förskola under en kort stund? Du tror väl inte på allvar att det du såg den där stunden är representativt för varken den eller alla förskolors verksamhet? 
  • Anonym (fast)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 14:25:42 följande:
    Hur är det på förskolan då? Vet du hur det är där? Hur många dagar har du varit på en förskola nyligen? Alla förskollärare jag känner ser till att deras egna barn får vara så mycket hemma som möjligt. 
    Inte går det att utröna av att titta in genom fönstret en minut i alla fall. Det måste du ju ändå förstå. Tänk om nån skulle döma ut ditt hela föräldraskap genom att kolla in genom ditt fönster en minut och dra slutsatser utifrån vad som syns just då? 

Och sen ditt påstående om alla du känner som gör si eller så... det fattar du säkert också att det inte är representativt bara för det. 
Svar på tråden Spädbarn på dagis, anknytning?