-
PlusettanAnonym (Banken vet) skrev 2022-12-27 15:36:42 följande:Fråga din bank.
-
Det ÄR vettigt att syna såna som du.Anonym (förvirrad) skrev 2022-12-27 15:52:08 följande:Sluta du också. Har ni inget vettigt att komma med så låt bara bli.
-
Att du låtsas vara sjukpensionär, i oklart syfte. Det är dåligt för människor som har behov av stöd att sådana som du utger er för att vara saker.Anonym (förvirrad) skrev 2022-12-27 15:55:39 följande:Syna vad? Att jag fått en bankgiroavi?
-
Det är just för att ts utger sig för att inte känna till detta i kombination med sina uttalanden hittills som jag blev förbannad. Om någon har detta problem på riktigt så har hen nu fått svar.Anonym (J) skrev 2022-12-27 16:09:07 följande:
Det är faktiskt ren idioti att du inte har sett till att ha någon form av legitimation, det behöver du i dagens samhälle. Det handlar om några hundralappar och det har du råd med. Har du inte råd med det så har du antingen prioriterat idiotiskt eller så ska du ansöka om försörjningsstöd.
du förväntas kunna legitimera dig inom sjukvården och många andra situationer
och innan det kommer om hur jag inte vet hur det är att vara fattig blah blah så jo det vet jag visst, var tvungen att leva många år på försörjningsstöd MED skulder jag vägrade låta förfalla så mindre marginal än så. Visst det är inte fett men det är rena dumheter när folk försöker hävda det inte räcker till mat och det mest nödvändiga för det gör det om man inte gör idiot prioriteringar.
nu löser det knappast inte avin nu, men se till att fixa ID av något slag direkt innan du får större problem för du inte kan legitimera dig. Kan du inte inse själv att du borde prioritera det bör du söka stöd av vården eller soc för att sköta ditt liv
-
Jag har inte sett dessa trådar, men de hade antagligen gjort mig upprörd av samma anledning.Anonym (J) skrev 2022-12-27 16:25:36 följande:
Tyvärr finns de. Såsom snyftreportage om hur de måste dumpstra för att få mat och samtidigt bara råkar ha nya snordyr Marshall hörlurar hängande på väskan på bilden och minsann ju måååååååste ha dyra husdjur för annars är de helt ensamma i hela världen (bredvid står den leende sambon?..)
För att inte tala om de trådar som förekommit på FL i samma anda där de inte har mat och bara måste ha jättedyra olycksfallsförsäkringar och 6 gånger dyrare mobilabonnemang än jag har för de bara måste ringa dyra videosamtal timvis utomlands och absolut inte kan välja en digital tjänst till detta osv.
eller envisas med snordyr alternativmedicin vilket naturligtvis inte täcks av högkostnadsskyddet
nej man har inte råd med vad som helst på ?existensminimum?, men man har råd med det som är nödvändigt som legitimation och näringsmässigt ok mat och mediciner som den vanliga sjukvården anser nödvändiga och nödv kläder
-
Jag förstår inte verkligheten att man kan ha flera olika läkare utan legitimation. Du behöver vanligen legitimera dig hos vårdgivare, särskilt om du är ny och okänd för dem. Annars behöver någon annan intyga att du är du. Den som vet mer om hur det fungerar "i verkligheten" får gärna utveckla. Det finns säkert många utan legitimation som avstår från att söka vård. Kanske läser de här.
-
Står ogiltig parentes, kan du beskriva vad som står i textAnonym (Empati) skrev 2022-12-27 17:26:13 följande:
Hittade detta på Swedbank:
internetbank.swedbank.se/ConditionsEarchive/download&id=WEBDOC-PRODE81822039
-
Perfekt. Här står det klart och tydligt för den som har samma bryderi i framtiden.Anonym (Empati) skrev 2022-12-27 17:31:53 följande:Så gör du:
◊Logga in påswedbank.se/kontoregistermed ditt BankID eller säkerhetsdosa.
◊Om du har internetbanken hos oss, gå in under ?Övriga tjänster?. Annars ser du rubriken
?Utbetalningsavier? i menyn efter att du loggat in.
◊Klicka på ?Sätt in pengar från en utbetalningsavi?.
◊Ange det 10-siffriga IDK-numret som du hittar på avin i det nedre högra hörnet.
Klicka sedan på Fortsätt.
◊Välj konto för insättning i rullistan eller skriv in ditt kontonummer i en annan bank.
◊Godkänn insättningen.
◊Klart! Pengarna kommer in på det valda kontot senast nästa vardag. Spar din avi till dess
att du ser insättningen på ditt konto.
Vem kan lösa in en utbetalningsavi digitalt?
Det är möjligt för dig som privatperson att lösa in en utbetalningsavi från Swedbank
och sparbankerna digitalt. Följande krävs av dig som avimottagare:
◊Du är en privatperson som är över 18 år.
◊Har ett BankID eller Mobilt BankID, (eller en säkerhetsdosa från Swedbank eller sparbank).
◊Ditt personnummer behöver vara tryckt på avin som du fått hemskickat med
posten.
Du behöver inte vara kund hos Swedbank eller sparbank, och när du löser in avin så innebär
det inte att du automatiskt blir kund hos Swedbank eller sparbank. Det är kostnadsfritt att
lösa in avin digitalt -
Sedan undrar jag lite över hur en så fattig person kan vänta en stor återbetalning av sin elräkning eftersom den bara gäller de med stora elräkningar, men det finns alltid undantag. Bara som en förklaring till min initiala reaktion. Ts behöver inte berätta, kanske bor i ett ärvt hus eller något och inte har inkomst nog att få ett hyresrättskontrakt med 75 procent sjukersättning.
-
Ok, tack!Anonym (E) skrev 2022-12-27 17:36:08 följande:
Jag kan inte ens komma på senaste gången som jag visade fysisk legitimation hos läkare. Att man kommit dit brukar registreras med bank-id eller knappa in födelsenr.
Det var inte det som syftas på "i verkligheten" men man kan alltid låtsas som ämnet är något annat.
-
Jag visste inte att vi som bor i södra Sverige får återbetalning även för en liten elräkning, ska kolla upp, men skäms över att norra Sverige inte får, det är faktiskt riktigt sjukt prioriterat av regeringen att dela landet på hälften. Nej, jag skäms inte. Mitt uppsåt var inte att gå hårt åt ts personligen, utan jag trodde på riktigt inte på detta, vilket jag skrivit om. Och är fortfarande tveksam, även om det låter väldigt tufft för ts att leva som ts gör. Det har lett till flera självmordsförsök. Jag antar att ts fått vård.Aniiee skrev 2022-12-27 18:22:34 följande:Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!TS, sa väl inte att det var en stor elräknign? Och, nej, återbetalningen gäller alla abonnenter i elområde 3 och 4, så även om man bara, som min syster, har en elförbrukning på ca 150 kwh i månaden i sin trea tillsammans med sin dotter, så får man tillbara 1200 kwh*0,50 kr*12 månader=720 kr. Är man så fattig som att bara ha 75% sjukersättning i inkomst så är 750 kr mykcket pengar.
För övrig hoppas jag att du skäms, så som du har gått åt TS i den här tråden.
Samtidigt undrar jag över hur den som inte tänker att 500 kronor för ett ID inte är en rimlig prioritering om man har fast inkomst från sjukersättningen och bor i ett hus med rätt till elstöd? Jag undrar fortfarande över hur det går att klara sig i en situation som den ts beskriver (skulder upp över öronen, ej rätt till försörjningsstöd utöver akuta matpengar) utan att kunna låna 500 kronor av någon tillfälligt.
Är man så utsatt som man känner sig då? Jag skäms inte över att jag undrar detta. -
Ok, har kollat upp att även vi i lägenheter får stödet automatiskt, då förstår jag. Bra att få reda på det.
-
Det kunde jag naturligtvis ha gjort, kollat. Det är bra att det blivit förändringar i elstödet att gälla alla, och att ts kan få en extra återbäring, för som Ainee säger är till exempel 750 kronor mycket pengar för många människor. Såg att det även skulle gå automatiskt att få pengarna, och att det ska gå via Försäkringskassan. Jag erkänner att jag slutade lyssna när man skar bort norra Sverige. Nu är det dags att sluta diskutera elen i denna tråd.EnAnonumius skrev 2022-12-27 19:00:07 följande:Du kunde inte gjort från början, kolla upp detta med ersättningen för el innan du valde att hoppa på TS på det sättet du gjorde? 🙄
Jag fattar inte hur du kan ha missat det alls då det har varit så hårt upplyst om ersättningen i media, även i gammelmedia, TV även i modern media.
Så vad har du gjort sedan valet sovit under en sten? Med tanke på hur du har farit ut i denna tråden om elersättningen.... -
Försörjningsstöd får man om man saknar tillgångar. Absolut hamnar människor i kläm ibland när de har någon form av tillgång, bostadsrätt eller hus, men ingen inkomst. Tillgångar gör att du kan belåna dig och få skulder upp över öronen.
-
Hen kan inte få försörjningsstöd eftersom hens inkomst, 75 procentig sjukersättning, ihop med realiserbara tillgångar inte ger hen rätt till det. Under 1,5 år levde hen på lånade pengar som hen betalar av på nu. Därför vill hen inte betala för ett ID-kort.Anonym (Gjgh) skrev 2022-12-27 20:11:29 följande:Fast det där måste du fixa. Prata med soc.
-
Nej, ts har berättat att hon kunde låna pengar för att klara sitt uppehälle i 1,5 år, samt att hon enbart haft rätt till akutpengar. Det ger en viss fingervisning om storlek på tillgångar.Aniiee skrev 2022-12-27 21:07:08 följande:Vlka realiserbara tillgångar? Jag kan inte se att TS skrivit om några sådana.
-
Bra tips från Jemp där.
Om ts varit helt utan tillgångar i 1,5 år och försörjningsstöd inte betalades ut under dessa förutsättningar så var detta fel. Fattar om TS inte orkade bråka i sin situation men det var hur som helst fel och ts gick miste om pengar hen hade rätt till. -
Det är taget ur sitt sammanhang, eftersom Familjeliv valde att radera min första kommentar där det framgår att jag inte tror på tråden. Ditt jävla as syftar på att låtsas vara sjukpensionär.EnAnonumius skrev 2022-12-27 22:17:57 följande:Du har valt att kalla dig för "Anonym(Sluta)".
Du kanske skall ta till dig själv vad du har för nick och sluta att komma med en massa "hitte på" om TS.
Det vore ju bättre att du satte dig ned och läser vad TS faktiskt skriver i sina inlägg i stället för att komma med en massa hitte på om hen, och sedan hålla det emot hen.
Sedan så vore det också klädsamt av dig att be TS om ursäkt för vad du skrev i ditt inlägg #6 till hen.
Upprörd eller inte upprörd, man kallar inte en person före "jävla as" så som du gjorde till TS i ditt inlägg #6.
Med detta sagt. Den här tråden skulle sorgligt nog aldrig ha lyft utan er som tycker om att trycka ner och trycka till. I andra trådar i liknande ämnen försvinner tråden. Eftersom jag trodde att det var en trolltråd och eftersom ni svarar och eftersom Familjeliv tjänar pengar på trafiken (jag har till och med skrivit att jag önskar att jag och inte TS blir spärrad från att skriva) så är tråden plötsligt underhållning.
Jag hoppas på att folk läser och lär sig om vad ID-kort kostar. 100 kronor i år och 400 efter nyår. Att elstöd gäller hela södra Sverige. Att man kan få ut pengar för en bankavi via Swedbank utan ID. Att många vårdgivare tar emot nya patienter via bank-id. Att människor kan få vänta 1,5 år på sjukersättning. Att det finns hyresvärdar som lägger en skuld på hög i 1,5 år. Att man har rätt till akutpengar för mat 58 kronor per dag. Att man inte har rätt till dessa pengar om man har tillgångar. Ändå ganska lärorikt, om man bryr sig. -
Jag vet inte vad du menar med att jag lyckas, eller att jag är lättflytande. Men jag hoppas att det för alla som njuter av låtsas bry sig om andras lidande istället för att lära sig om det blivit pinsamt uppenbart vad de sysslar med. Jag är 100 procent säker på att hade jag inte skrivit i den hade den fått 5 svar, varav två användbara för ts, det om hur man gör med Swedbank. Det är kanske det du upplever som sällsynt lyckat. Det är inte jag som skriver till mig själv och sätter mig i centrum, det är trådens andra deltagare.Anonym skrev 2022-12-27 22:50:25 följande:Det här är - får man ju ändå säga - en tråd du verkligen lyckas i. Din närvaro i den blir s a s mer och mer lättflytande.
-
Jag har relativt artigt svarat de människor som funnit nöje i att välja mig för sina upofostringsmetoder. Någon har till och med startat en ny tråd om mig härAnonym skrev 2022-12-27 23:16:49 följande:Jag är precis lika övertygad om samma sak. Ca 5 svar, med en vettighetsfrekvens av 40%. Det låter faktiskt helt rimligt.
Nu har du ju dock skrivit som du gjort, och kolla hur tråden ser ut ...