Inlägg från: Anonym (Krångel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krångel)

Underhåll?

Hej! 

Sedan separationen från barnens far (10 år sedan) har vi haft barnen varannan vecka. Det finns ett domslut från tingsrätten på varannan vecka, sedan 2016. Nu vägrar barnen sedan 1 månad att åka till sin far. Utredning hos socialen där jag och maken blivit tillsagda att barnen inte ska träffa sin far. Hur kan jag göra med ekonomin nu? 2 barn, jag får ett barnbidrag. Har som alla andra ökade matkostnader pga inflationen och nu har jag barnen (tonåringar) på heltid och det märks i plånboken. Har jag rätt till underhåll? Vad ska det täcka  såna fall? Åkkort? Fritidsaktiviteter? Telefon? 

Kan jag bli nekad underhåll pga att det finns dom på varannan vecka? 

• Svar på tråden Underhåll?
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (E) skrev 2022-12-27 13:01:24 följande:

Underhållet ska täcka ALLT. Du måste inte ge dina tonåringar allt de pekar på, tänk på det. Snarare gör man alla en björntjänst om man ska ösa saker över dem, det kan vara bra för dem att lära sig att pengar inte räcker till allt och att ni måste prioritera mat, hyra och räkningar.

Jag tänker att det ena barnet har en dyr fritidssysselsättning som hen utövat i flera år, skulle kännas hemskt om hen inte får fortsätta med det. Men deras far kanske kan neka till att betala sånt?
Svar på tråden Underhåll?