Inlägg från: Anonym (Upprörd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Upprörd)

Får nya skolan neka att gå i årskursen över?

Barnen ska byta skola. En av dem har hoppat upp en årskurs och den nya vägrar placera hen i den, utan har satt hen i klassen under. Får de lov att göra så? 

• Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-26 20:45:54 följande:

Lov och lov - gamla  skolan måste göra överlämnade så att nya skolan förstår varför. 

Men hen har ju gått i den årskursen ett bra tag, det är inte NU hen ska flyttas upp.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-26 23:54:29 följande:

Ja det är upp till rektor att avgöra.

Hur är det rimligt? Hen går ju i den klassen? Är ju bara elakt, blir som att tvinga hen att gå om helt utan anledning.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Visst) skrev 2022-12-27 05:26:18 följande:
    Så den nya skolan ger ingen anledning till varför? Trots att både du och den gamla skolan talat om och redovisat på varför hen hoppat över en klass.
    Jag har ingen aning om vad den gamla skolan sagt, men jag har i alla fall förklarat och vi sökte ju den årskurs hen går i. 
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Årskurs?) skrev 2022-12-27 07:46:52 följande:

Vilken årskurs gäller det? På vår skola har vi många ämnen som löper halvårsvis och sedan byter, barnen får då betyg för hela årskursen vid höstterminens slut. Kan det vara något sådant som styr?

4:an.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Teacher2) skrev 2022-12-27 08:57:55 följande:

Du lär få klarare besked om du kontaktar barnets skola/skolor än att hänga på forum. Men ja, det är rektor som bestämmer så ja, de får göra så.
    Som flera beskrivit så finns det lokala upplägg som kan göra så att hen missar väldigt mycket om hen inte går med de som är årsgamla.
    Får du inte igenom ditt önskemål så 1) byt tillbaka 2) gilla läget och tänk att de kanske väljer att flytta barnet så småningom.
    MEN gör inte detta till en stor sak inför barnet så att hen tar till sig dina känslor kring det här. Det kan visa sig bli en jättebra lösning, det vet du inget om i dagsläget. Det är jättedumt att förmedla sånt man själv känner och tycker och som barnet själv aldrig hade kommit sig för att börja fundera över.

Jag vet att rektorn bestämmer om man får flyttas upp, men nu har ju redan en annan rektor godkänt det. Det var en lång kamp innan skolan tog mitt barn på allvar och ens var öppen för en diskussion. Mitt barn kommer bli jätteledsen om hen tvingas ner en årskurs igen.

Med det argumentet kan skolan isf bestämma att man ska börja med årskursen under sin egen ålder också, "för de har ett annat upplägg". Det är sånt de får hantera när barn byter skola, vissa saker kommer antagligen missas och är det tillräckligt viktigt får det tas igen på annat sätt.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Teacher2) skrev 2022-12-27 10:21:16 följande:
    Fast den andra rektorn har bara ansvar för sin verksamhet. Sällan gör man  samma sak samtidigt. Gamla skolan kanske läste om vikingar i början av hösten, nya skolan gör det vid en annan tidpunkt. Det förstår du väl själv att den tidigare rektorns beslut inte ger dig rätt att kräva samma sak av en annan? Jag är kund hos ICA; ska jag kräva rabatt hos Coop då eller?

Att gå i en klass lägre än med dem som är årsgamla är inte ens en rimlig jämförelse eftersom standard inte är så, det är bara korkat att försöka få det att verka ens ett uns relevant.   Standard är att man går med dem som är årsgamla och avvikelser från detta är ett beslut som rektor tar ihop med undervisande lärare och ev. annan personal. Ditt barns nya skola och personalen där lär märka om det finns skäl att flytta ditt barn, men det kanske de själva vill fatta beslut om?
    Det är precis samma sak om man ser till kunskapsbiten. Byter man skola är risken stor att man missar saker oavsett årskurs. Mitt barn ligger långt före även i sin nuvarande och kommer må skitdåligt av att tvingas ner igen. Att missa genomgången av hackspettar känns inte som det väger tyngre än att man ligger före i alla andra ämnen.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Teacher2) skrev 2022-12-27 10:33:43 följande:
    Må skitdåligt blir ju upp till vad ni som vuxna och föräldrar förmedlar. Går ni runt och pratar på det viset nu så lär ni förstås färga barnets känsla inför sin nya skola. Jag skulle inte göra det. Nu är det som det är och det behöver ni hantera. Sen om nya skolan anser om en tid att ert barn ska flyttas till nästa årskurs så lär ni bli varse detta.
    Du tror inte mitt barn kan känna något själv? Hen var extremt deprimerad innan hen fick flyttas upp. 
Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?