Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Får nya skolan neka att gå i årskursen över?

Ja det är upp till rektor att avgöra.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-27 04:20:47 följande:
    Hur är det rimligt? Hen går ju i den klassen? Är ju bara elakt, blir som att tvinga hen att gå om helt utan anledning.
    Det är rimligt eftersom det är den klass ditt barn egentligen skulle gå i utifrån sin ålder. Den nya skolan vet inget om ditt barns förmågor, och det kan också hända att hen har missat något som man gått igenom i tidigare år.
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-27 09:02:30 följande:
    Jag vet att rektorn bestämmer om man får flyttas upp, men nu har ju redan en annan rektor godkänt det. Det var en lång kamp innan skolan tog mitt barn på allvar och ens var öppen för en diskussion. Mitt barn kommer bli jätteledsen om hen tvingas ner en årskurs igen.

Med det argumentet kan skolan isf bestämma att man ska börja med årskursen under sin egen ålder också, "för de har ett annat upplägg". Det är sånt de får hantera när barn byter skola, vissa saker kommer antagligen missas och är det tillräckligt viktigt får det tas igen på annat sätt.
    Ja. På DEN skolan. En annan rektor behöver göra sin egen bedömning av situationen, och då måste man börja med en baslinje. Därför får ditt barn gå i den klass hen annars skulle ha gått utifrån sin ålder för att de ska se om det är rätt och visar det sig att ditt barn har en så hög kapacitet att hen borde flyttas upp så kan man ta den diskussionen senare, tidigast nästa höst skulle jag tro.

Du måste få ditt barn att förstå att det här inte betyder något som helst kring hens förmågor och ja, det kan bli tråkigt ett tag men det kan också vara så att den här nya skolan undervisar på ett sätt som bättre passar ditt barn, så det blir väldigt dumt att förkasta något man inte vet något om.

Naturligtvis sätter man inte barn i en lägre årskurs när man inte vet något om deras bakgrund, däremot skulle man antagligen göra det om ett barn redan har konstaterats lida av någon form av funktionsvariation så hen utvecklingsmässigt ligger på en mycket lägre nivå än sina jämngamla. Raljera kommer man inte långt med, ta det som ett tips om du ska prata med rektorn om det här, och behåll lugnet, var öppensinnad och var beredd på att ta det här i skolans takt. Det vinner ni mest på, främst ditt barn. Kom ihåg det.
Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?