• EnAnonumius

Kan killen kräva faderskapstest?

Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 11:01:14 följande:
    Kan killen kräva faderskapstest?

Har kollat igenom tidigare trådar men hittar inget som är jämförbart. Så här är läget: Tjejen får veta väldigt sent att hon är gravid (typ 7 mån) och har ingen relation med killen idag. De har haft sex vid ett enstaka tillfälle då hon kan ha blivit gravid. Kan killen kräva ett faderskapstest för att fastställa att han är fadern? Eller görs det ?automatiskt? i sånna här fall? Eller är det mamman som begär faderskapstes? Hur går det till att begära ett sådant och vem kontaktar man? 

1) Ja en kille kan begära faderskapstest, oavsett om han har förhållande med tjejen eller inte.

2) Ja en kvinna kan begära faderskapstest

3) Familjerätten är det man skall kontakta då det är de som har hand om att fastställa faderskapet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 11:51:15 följande:

?jag menar så här: Räcker det att tjejen pekar ut killen som fader eller göra i sånna här fall alltid faderskapstes? Och kan man ev göra ett sådant innan barnet föda el vid förlossningen? 

Inte optimal situation för någon av dem här. Graviditeten upptäcktes ju först i 7 mån. 

Nej, man gör inte "automatiskt" faderskapstest, oavsett om man träffat sporadiskt eller vid otrohet eller om barnet kommit till vid våldtäkt.

Tjejen pekar ut en killen/killarna (som hon har haft sex med) som potentiell pappa/pappor, och killen/killarna kan då kräva att det skall göras ett faderskapstest.

Faderskapstest göres alltid efter barnet är fött. Och det är i regel c:a 1-2 månader efter förlossning, då tjejen blir kallad till familjerätten för att ange fadern.

Oavsett när tjejen upptäckte när hon blev gravid så påverkar det ju inte det för faderskapstesten isig. Det enda det påverkar är ju att tjejen inte kan ta abort alls längre.
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 11:47:59 följande:
    Kan mamman vägra att inte låta killen (om han pekas ut som pappa) träffa barnet?

Nej..

Enligt lagen så har barnet rätt att få veta vem pappan är och även få träffa pappan. Barnets rättigheter går före eventuell mammans "jag vill inte att pappan träffar barnet".

Det skall mycket starka bevis på att han är olämplig att träffa barnet.

Så nej mamman kan inte godtyckligt neka pappan att träffa barnet.
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 10:13:53 följande:

Killen kommer förmodligen att neka faderskap utan att dna-test görs även om han medger att de haft sex vid ett tillfälle. Men om test görs och det visar sig att han är pappan blir det automatiskt gemensam vårdnad då? Eller bedöms sådant också i Familjerätten? Killen har nog inte riktigt förutsättningarna för det idag. Men man kan ju för barnets skull i så fall jobba för att killen ändå deltar i barnets liv och uppväxt. 

"Automatisk gemensam vårdnad", d.vs faderskapspresumtion sker bara om mamman och pappan är gifta när barnets föds.

Skulle det visa sig att din "vän" är fadern via ett test så får mamman och pappan skriva på ett dokument på FR om det skall ha gemensam vårdnad. 
    Fast killen och/eller kvinnan kan ju avstå det där.

Med eller utan förutsättningar, har killen haft sex med en tjej och det blir ett barn av det äventyret så år killen stå sitt kast och ta ansvar för sina handlingar.. Om det så endast gäller att betala underhåll.
    Då din "vän" baa haft sex enstaka gång med tjejen så kan han begära att det skall tas DNA-test när han blir utpekad av tjejen. Det är det mest klokaste han kan göra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 12:29:55 följande:

Ok då är frågan om att killen kan begära ett faderskapstest utredd här. I detta fall kan (och bör) han begära ett dna-test om han blir utpekad. Vilket han troligtvis kommer att bli. Säger testet att han är pappan så kommer väl frågan om vårdnad och umgänge upp rätt omgående? I det här fallet bor ju inte killen och tjejen ihop ens och har ingen stadigvarande relation. Barnet kommer ju att vara nyfött när faderskap bestäms och lär ju kanske av den anledningen behöva bo hos mamman (t ex om barnet ammas).

Finns inga formella/informella krav på att killen och tjejen kan/bör/ska bo ihop, när något faderskap skall fastställas..Inte ens heller efter att faderskapet har det visar sig att din "vän" är fadern för att få till umgänge med barnet om barnet ammas. Det går att lösa ändå.
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 12:29:55 följande:

Antar att en vårdnadsutredning eller vad det kallas startar rätt omgående efter barnets födsel i ett sånt här fall? Är en djungel att hitta info om hur sånt här går till. Hittar bara dokument på 40-50 sidor att plöja igenom och där förutsättningarna inte är riktigt samma. 

För barnets skull känns det i detta fall att barnet kommer att behöva bo hos mamman i alla fall kanske första 1-2 åren. Men att pappan (om det är killen) bör uppmuntras att delta i barnets liv och uppväxt. Genom umgängesrätt via samarbetsavtal. Sen vet jag inte om pappan i detta fall när barnet är lite större kan begära att få utöka sitt umgänge med barnet. Kanske till och med ha barnet boende hos sig ibland. 

Som sagt en snårig djungel känns detta som och min egen uppgift här är bara att bringa lite klarhet i vad som är praxis. 

Både killen och tjejen är nog i dagsläget fortfarande i lite chock. Eller förnekelsefas. Men de bör nog snarast börja tänka framåt. 

Varför antar du att en vårdnadsutredning behövs i din "väns" fall? Antar du att det skulle bli en bråk/tvist mellan killen och tjejen OM det visar sig att han är fadern?
    Vårdnadsutredning görs om föräldrarna tvistar med varandra om umgänge och/eller boende och/eller (gemensam) vårdnad.

Ja det är riktigt att i början så bör barnet bo heltid hos mamman.. Dock så bör (helst ska) mamman tillåta pappan (din vän eller någon annan man som blivit  bevisad fadern) till barnet att han får träffa barnet ofta och lära känna sitt barn..
    Allt eftersom barnet blir äldre så utökats umgänget.. Sedan så bero det ju på om pappan har gemensam vårdnad eller umgängesrätt när det handlar om att barnet sova hos honom.. Har killen och tjejen gemensam vårdnad så kan det till och med bli tal om varannan vecka boende när barnet anses redo för detta.

• EnAnonumius
    Anonym (Jur) skrev 2022-12-27 13:23:36 följande:
    Finns inget som heter delad vårdnad. I övrigt angående vårdnaden se svar ovan. Vet du vad vårdnad innebär? 

Vad har du för relation till de berörda? 
    Nej självklart finns det inte detta.. Då det rent juridiskt heter Gemensam vårdnad.

Men många förstår konstigt nog (va?) vad som menas med "delad vårdnad" om någon skriver det.
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 13:19:24 följande:

Som sagt jag har inte själv någon erfarenhet öht av sånna här ärenden. Blir killen utpekad som pappa via ett faderskapstest blir det automatiskt delad vårdnad då eller?

Men snälla du har redan fått svar på den frågan..
    Delad vårdnad är ett (mycket klumpigt) vardagligt uttryck för gemensam vårdnad.

Så läs svaren du har fått om din fråga med "automatiskt gemensam vårdnad". Så får du svaret på detta med "automatisk vårdnad"...

Och när du saknar erfarenhet av sådan här ärenden så  råder jag dig till att sluta med att göra en massa "antaganden" som du gör, till och från,  i dina inlägg...
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 14:27:17 följande:

Men tagga gärna ned lite. Att jag antar något och skriver det här är ju för att få det bekräftat eller ej av de som ev har egen erfarenhet eller vet vad som gäller juridiskt. Ett antagande är ju en gissning. Inte en sanning vilket jag inte heller har påstått här. Trodde det var meningen med detta forum att man får ställa vad som kan anses som dumma frågor av vissa eller göra antaganden. För att man inte vet och försöker hjälpa två personer som just nu befinner sig i en icke önskvärd situation. 

Förlåt att jag sa till dig på ett vänligt sätt, att något var dumt. Bara för att man föreslår något så måste man inte var "sur/upprörd/arg etc" vad det är nu för anledning du anser att man skall "tagga ned" när man påtalar något som man tycker du gör fel.

Ja "antar" betyder inte bara "gissa", det har flera andra betydelser också.
    Dock om man nu saknar kunskaper i detta område så är det väl lite fel att ens försöka "gissa" alls över något, över huvud taget.
    Man kan ju ställa sina (dumma) frågor utan att gissa/tro/förmoda/förutsätta(/etc andra synonymer till "anta").

Du ställde "samma fråga" två gånger.

Först frågade du om "automatiskt gemensam vårdnad" i inlägg #54, för att sedan fråga exakt samma  fråga i inlägg #61, men du använde "delad vårdnad" i stället för "gemensam vårdnad" i inlägg #61.

Då är det nära till hands, nu, och fråga om du läser svaren du får över huvud taget. Men bara nära.

• EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 15:33:39 följande:
    Jag läser allt i denna tråd och mycket mycket  mer därtill. Men som jag skrev så är detta totalt oprövad mark för både mig och övriga inblandade. Dels alla begrepp och vad de innebär i praktiken. Jag kan och bör inte av anonymitets skäl gå in på några mer detaljer i ärendet med respekt mot dem de gäller. Och ja jag uppfattade ditt inlägg som lite spydigt och mästrande faktiskt. Inget som hjälper i den här situationen direkt. 
    Men om du läser allt i denna tråd (och mycket mer på andra platser på nätet), varför ställer du samma fråga igen? I synnerhet när du hade fått svar på frågan första gången du frågade(inlägg #54), av flera?

(Detta kan uppfattas som spydigt för vissa som är extremt känsliga)..

Ingen i denna tråden har bett om att få detaljer kring paret du försöker hjälpa. Inte jag eller någon annan. Så varför dra du upp detta rätt ur det blå bara sådär? Vi svara ju på frågorna du ställer och det är något som är samma för alla oavsett om man har "sporadiskt" sex eller om man är ett icke gift par men kanske är ihop (sambo flick-/pojkvän).

"Mästrande" och "spydigt" så att säga till och ge ett råd är samma sak som att "mästra" och  att vara "spydig", bara för att man påtalar hur fel något är i sammanhanget?🤔 Ah-ja man lär sig något nytt varje dag...
    Herregud, man skall ju kunna säga ifrån om något blir/är fel. Även i en diskussion som denna där du skall lära dig för att hjälpa dina vänner?

Med risk för att bli anklagad igen för att vara spydig och mästrande så påtalar jag dig detta..
    Jag kan säga dig att det hjälper inte heller i sammanhanget att du gör dina "antaganden" för det blir ju rätt fel med dina antagande, när du, som du själv säger, saknar kunskaper i detta ämne.
Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?