Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Ni som skjuter raketer redan nu

Anonym (Suck) skrev 2023-01-04 13:14:42 följande:
    Man tänker inte. Man vill poffa lite. Man ser hagen som en stor tom yta. Och man har ju rätt att skjuta lite raketer ju för det är ju bara nyår en gång om året och de där hästapållarna flyttar väl på sig typ liksom.

? nåt sånt, tror jag. Ren idioti och noll tankeförmåga. 
    Ja,exakt. Man tänker bara på sig själv och sitt eget höga nöje. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 13:48:55 följande:

Varför ger de inte bara lite lugnande till hästarna? En liten spruta kan fixa det mesta.

Ska man då ge hästarna lugnande i flera dagar eller veckor,tycker du?
    Är det rimligt?
    Eller är det rimligare att folk håller sig borta från hästhagarna med sina raketer?
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 13:53:53 följande:
    Nu går du direkt till extremer, som om allt folk gor är att spendera tre veckor innan nyår ute i hästhagar.
    Här började det smällas redan på julafton och jag hörde smällar så sent som igår.
    Är det rimligt att ge djur lugnande under så pass lång tid,tycker du?
    Kan du svara på det?
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 15:26:59 följande:
    Hur gor de under jaktsäsonger? Det avlossas ju en massa skott.
    Det är inte samma ljud.
    Och under jaktsäsong har man ju möjlighet att hålla sig borta från skogen.
    Det är inte lika lätt när det skjuts nyårsraketer inne i stan,eller runt hästhagar för den delen. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 15:41:41 följande:

Ni hästägare kan ju utvecka en hörselkåpa för hästar?  Det finns ju olika huvor för att avskärma synintryck, ta ert ansvar och gör något liknande för deras hörsel.

Varför är det bara djurägare som ska anpassa sig?
    Och du vet att djuren hör bra mycket bättre än människan?
    Jag vet inte om du läste artikeln som Anonym (suck) la in.
    Där stod att hästarna stått i stallet med bomull i öronen och musik på på hög volym.
    Och ändå så blev de stressade.
    Så hörselkåpor skulle inte hjälpa det minsta. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 15:41:41 följande:

Ni hästägare kan ju utvecka en hörselkåpa för hästar?  Det finns ju olika huvor för att avskärma synintryck, ta ert ansvar och gör något liknande för deras hörsel.

Och ni som vill skjuta kan väl ta ert ansvar och hålla er till tider och platser som är tillåtna. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 19:11:12 följande:
    Du menar hörselkåpor för mänskliga öron hjälper inte heller det minsta? Folk borde ha bomull eller musik i öronen när de jobbar med högljudda maskiner och annat istället, ja det borde ju bli billigt för arbetsgivare, kanske nåt att föreslå för facken.
    Djuren hör mycket bättre än oss människor så nej,det tvivlar jag starkt på att det skulle hjälpa. 

Och pterigen,varför är det bara djurägare som ska anpassa sig?
    Varför kan inte ni som vill skjuta ta ert ansvar och hålla er till de tider och dagar som är tillåtet?
    Du svarade inte på det. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 20:09:38 följande:
    Jag kan inte svara för varför folk gör som de gör. Skulle folk följa lagarna skulle vi inte ha någon kriminalitet.
    Ok. Men du verkar ändå använda dig av precis samma argument som de som skjuter brukar använda sig av,och anser att djurägarna ska anpassa sig.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 21:28:18 följande:
    Jag menar faktist allvar. Varför skulle inte hörselkåpor kunna vara en grej någon kunde uppfinna? Kan de vänja sig vid sadel, grimma och allehanda saker som huvor och täcken ska val hörselkåpor kunna vara en bra grej under perioder.
    Om du har sett hur en hästs öron ser ut så skulle du nog förstå att det inte skulle fungera. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 22:06:39 följande:
    Det ena måste inte utesluta det andra.
    Men raketerna är ju det som är problemet.
    Så varför ska djurägarna anpassa sig?
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 22:09:38 följande:
    Tänk om man sagt sa om alllt som uppfunnits. Du kan skicka ett brev runt jorden på fem sekunder och du kan åka till månen och bortom, men du tror inte att hästars öron kan ha ett slags hörselkåpor? ha ha!
    Du kan ju inte ha sett hur en häst ser ut. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 22:20:16 följande:
    För att en del vill skjuta raketer. Se, nu vill Du bara att en sida ska anpassa sig igen. Djur borde inte hållas i fångenskap.
    Ja,men då kan man väl hålla sig till de platser och tider som är tillåtna.
    Man måste inte skjuta bredvid en hästhage eller skjuta mot människor och andra djur. Eller stoppa raketer i brevlådan och tända på,som vi råkade ut för.
    Det är ett rent idiotiskt beteende. 
    Och det känns ju sådär att behöva kasta ut pengar på att köpa en ny brevlåda pga några skjutglada idioter. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 22:20:16 följande:
    För att en del vill skjuta raketer. Se, nu vill Du bara att en sida ska anpassa sig igen. Djur borde inte hållas i fångenskap.
    Och jag har inte sagt att bara en sida ska anpassa sig.
    Men det är inte rimligt att man ska behöva droga ner djuren eller skapa hörselkåpor osv åt dem för att folk inte klarar av att följa regler kring nyårsraketer. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 22:55:48 följande:
    Tja, hästar som inte används till arbete är onödiga. Om du inte vill diskutera med mig kan du låta bli. Du låter som en av de där militanta hästägarna som inte tål att någon kritiserar deras stordildo ;) Förstår du måste vara anonym.
    Så om en häst inte används till arbete så är det legitimt att skjuta raketer mot den,menar du?
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 23:04:51 följande:
    ha ha! Hästar är lika onödiga som raketer, så de kunde utrotas, det var mer så jag menade.
    Jaja,den åsikten får stå för dig.

Jag har förstått att du inte bryr dig om djur.
    Men om någon skjuter en raket mot en människa, t ex mot dig eller någon som står dig nära,och skadar er,hade du då resonerat på samma sätt som du gör när man skjuter mot djur?
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-05 12:35:11 följande:
    Som vanligt vill du forvanska vad man säger. Diskussionen går från att skjuta enstaka raketer innan lovlig tid, till att skrämma vilda djur, till att skrämma tama djur, till att kriminella skjuter i folksamlingar och nu direkt mot både människor och djur. Tror inte jag någonstans har forsvarat kriminella som skuter direkt mot vare sig människor eller djur. 
    Tråden handlar om människor som skjuter raketer i tid och otid på andra dagar och tider än tolvslaget på nyårsafton.
    I dagar eller veckor före och efter nyår.
    Och på platser som inte är tillåtna.
    Och det är stressande för många djur och även en del människor.
    Raketer skjuts även mot blåljuspersonal eller läggs i folks brevlådor och tänds på.
    Och det är ett problem.
    Att du aldrig har sett det själv innebär ju inte att det aldrig sker på andra ställen.
    Allt rapporteras ju inte i media heller. 

Du skriver att du inte försvarar det,men ändå så resonerar du på ett sätt som om du gör det.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-01-05 15:03:02 följande:
    Då forstår du fel. Jag 'forsvarar' en del (om du vill kalla det så), inte annat.
    Och vad är "en del"?
Svar på tråden Ni som skjuter raketer redan nu