Inlägg från: Anonym (Separat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separat)

Har ni delad ekonomi?

Janina95 skrev 2022-12-23 22:33:48 följande:
    Det med olika lön har du nog rätt i, jag tjänar mer än min man och har bättre koll på pengarna.  Men annars kör vi likt er egentligen.. vill han köpa något så är det självklart han har också tjänat in pengarna..likaså om jag vill köpa något.
    Det viktiga är ju att man är överens och det verkar ju fungera fint för er. 

Nackdelen med ert upplägg är risken att den andra blir sur om man går och köper något dyrt åt sig själv. 

Vi har uppdelad ekonomi. Betalar lika för det som är gemensamt och resten hanterar vi som vi vill. Vill jag spara 20.000 eller lägga det på min stuga eller min hobby så är det mitt val, samma gäller för sambon.
  • Anonym (Separat)
    Anonym (Bea) skrev 2022-12-24 11:56:54 följande:
    Det funkar ju så länge man är överens... vänta bara tills skilsmässan väntar runt hörnet.
    Anonym (Q) skrev 2022-12-24 12:28:17 följande:

De flesta som inte har gemensam ekonomi tänker inte på att skriva äktenskapsförord. Så då delas ändå allt vid en skilsmässa.

Har haft en kollega som var ganska snål, de har inte gemensam ekonomi för hans fru slösade för mkt enligt honom. Sedan tog hon ut skilsmässa, och han fick dela med sig av sitt sparande. 

Man får ju ta konsekvenserna av de livsval man gör, svårare än så är det inte. Kollegan valde en slösa till fru och valde att gifta sig utan äktenskapsförord. Oavsett hur man lägger upp ekonomin så bör man tänka igenom vad som händer vid separation eller dödsfall. Det går ju att styra så det blir som man vill ha det, gift /inte gift, testamente, samboavtal, äktenskapsförord.
Svar på tråden Har ni delad ekonomi?