• Anonym (Ide)

Är det olagligt att medvetet pajja motorn?

Jag har problem med att en granne snor bensin och av en slump snubblade jag över en historia där en berättade om att han haft samma problem och lämnar en dunk framme med flit... Den innehöll bensin för luktens skull, men också massa annat son skulle pajja motorn. Grannens bil gick sönder.

Skille det vara olagligt att göra samma sak?

• Svar på tråden Är det olagligt att medvetet pajja motorn?
  • Anonym (Aschberg)

nym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 09:49:49 följande:

Men detta handlar ju inte alls om det....

Likna det med att min bil som står parkerad inte har några fungerande bromsar, jag som ägare vet om detta, jag har skickat iväg bromsoken på renovering.
    Under natten blir dock bilen stulen, biltjuven krockar sen i första korsningen h*n kommer till, både biltjuven och föraren av den andra bilen som är inblandad i krocken avlider av skadorna från krocken...

Är det då rimligt att jag som ägare till bilen blir åtalad för de båda dödsfallen?
    Blir det i så fall "vållande till annans död" om jag inte plockat bort bromsoken med uppsåt att skada någon, eller "mord" om jag gjort det med uppsåt?

Självklart är man aldrig som ägare ansvarig för vad någon gör med det de stjäl av dig, eller konsekvenserna av deras handlande.

Se det som att TS skulle gillra en fälla genom att koppla bort bromsarna då han misstänkte att en viss person skulle "låna" bilen. Då tror jag att det helt klart det vore åtalbart.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Iq) skrev 2022-12-22 22:21:42 följande:
    Jo det finns vätskor där det inte är ok att hälla över i andra kärl just för identifikationen. Att hälla olja i en mjölkförpackning kan knappast anses ok. 
    Hahaha så när jag fryser in gryta i en gammal glassförpackning så begår jag brott?
  • Core
    Anonym (Haha) skrev 2022-12-23 10:19:24 följande:
    Hahaha så när jag fryser in gryta i en gammal glassförpackning så begår jag brott?
    Skulle vilja veta ingredienserna i den grytan jag, ska du mata exet?
  • Anonym (Aschberg)
    Anonym (Haha) skrev 2022-12-23 10:19:24 följande:
    Förvarar du metanol i vodkaflaskor som är allmänt tillgängliga, och någon dricker det så anses du nog vara vållande.

• Anonym (Maria)

Kanske något liknande?

https://lawline.se/answers/6507

Menar du ungefär så?

Anonym (Aschberg) skrev 2022-12-23 10:04:02 följande:

nym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 09:49:49 följande:

Se det som att TS skulle gillra en fälla genom att koppla bort bromsarna då han misstänkte att en viss person skulle "låna" bilen. Då tror jag att det helt klart det vore åtalbart.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Maria) skrev 2022-12-23 11:52:22 följande:

Kanske något liknande?

https://lawline.se/answers/6507

Menar du ungefär så?

Det finns precis noll rimlighet i att jag som ägare av något skulle kunna bli åtalad för ev konsekvenser defekter på min egendom orsakar på gärningsman som stjäl min egendom.

Men nu finns det ju en del som är orimligt i lagen...

Hur som helst blir det ju i princip ogörligt att driva något liknande med tanke på bevisbördan, hur ska någon kunna bevisa att anledningen till att jag gjort vad jag har gjort med det uppsåt de påvisar?

Som i TS fall skulle alltså någon stå i rätten och argumentera att den som ställt en dunk med bensinluktande häxblandning i sitt garage gjort så pga att h*n visste att jag skulle stjäla den, o när jag nu gjorde det så förstördes min bil när jag hällde i det jag stal i min tank.....  Ni hör hur det låter?

KARMA!! Tack och hej då.
    Så skulle jag säga och slå klubban i bordet om jag satt som ordförande i den rätten.

• Anonym (Maria)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 14:32:25 följande:
    Det finns precis noll rimlighet i att jag som ägare av något skulle kunna bli åtalad för ev konsekvenser defekter på min egendom orsakar på gärningsman som stjäl min egendom.

Hur som helst blir det ju i princip ogörligt att driva något liknande med tanke på bevisbördan, hur ska någon kunna bevisa att anledningen till att jag gjort vad jag har gjort med det uppsåt de påvisar?

Som i TS fall skulle alltså någon stå i rätten och argumentera att den som ställt en dunk med bensinluktande häxblandning i sitt garage gjort så pga att h*n visste att jag skulle stjäla den, o när jag nu gjorde det så förstördes min bil när jag hällde i det jag stal i min tank.....  Ni hör hur det låter?

KARMA!! Tack och hej då.
    Så skulle jag säga och slå klubban i bordet om jag satt som ordförande i den rätten.

Bevisfrågan är ju en annan sak, TS frågade om det är olagligt. Det finns ju många olagliga handlingar som aldrig blir uppklarade rättsligt.
  • Tom Araya
    Anonym (Funkar inte så) skrev 2022-12-23 06:09:44 följande:
    Funkar inte så. Lagen kan ofta vara ganska sträng mot "vanligt folk" som tar till hårda metoder eller en excess av våld för att skydda sig eller hämnas för brott.

Verkar om man bara ser det snabbt vara orättvist, du skyddar ju dig bara eller ger igen, va står samhället på riktiga brottslingars sida? Men det måste vara så för att få just "vanligt folk" att sköta sig annars blir det svenskt klansamhälle ala västkustens skärgårdsmiljö med så långa fejder mellan familjer, släkter och olika öar att det ärvs över generationer att jävlas mot varandra och ingen vet vem som egentligen började.
    Dock blir det väldigt svårt att påvisa att den som blivit bestulen på en dunk med vad som antas vara bränsle, medvetet har preppat bränslet så at det skadar tjuvens egendom. För åtal krävs även att tjuven erkänner att denna olovligen har tagit dunken ifråga. Så jag hävdar att det nog är ganska säkert att hämnas på tjuvar på det sättet.
  • Anonym (Brick)

Det är en intressant hypotes att dryfta! Jag skulle gissa som en annan varit inne på att det faktiskt är olagligt pga uppsåt, men inget denne skulle åka fast på.

sen så kan man fundera över om grannen faktiskt stjäl bensin, eller om det är ett utfall av paranoia.

• Anonym (Aschberg)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 14:32:25 följande:

Lagen är helt rimlig. Du ska inte gillra fällor för att straffa småtjuvar - eller, ännu värre, helt oskyldiga.

Svar på tråden Är det olagligt att medvetet pajja motorn?