Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 14:32:25 följande:
Anonym (Aschberg) skrev 2022-12-23 10:04:02 följande:
Se det som att TS skulle gillra en fälla genom att koppla bort bromsarna då han misstänkte att en viss person skulle "låna" bilen. Då tror jag att det helt klart det vore åtalbart.
Det finns precis noll rimlighet i att jag som ägare av något skulle kunna bli åtalad för ev konsekvenser defekter på min egendom orsakar på gärningsman som stjäl min egendom.
Men nu finns det ju en del som är orimligt i lagen...
Hur som helst blir det ju i princip ogörligt att driva något liknande med tanke på bevisbördan, hur ska någon kunna bevisa att anledningen till att jag gjort vad jag har gjort med det uppsåt de påvisar?
Som i TS fall skulle alltså någon stå i rätten och argumentera att den som ställt en dunk med bensinluktande häxblandning i sitt garage gjort så pga att h*n visste att jag skulle stjäla den, o när jag nu gjorde det så förstördes min bil när jag hällde i det jag stal i min tank..... Ni hör hur det låter?
KARMA!! Tack och hej då.
Så skulle jag säga och slå klubban i bordet om jag satt som ordförande i den rätten.
Bevisfrågan är ju en annan sak, TS frågade om det är olagligt. Det finns ju många olagliga handlingar som aldrig blir uppklarade rättsligt.