Inlägg från: Anonym (Aschberg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aschberg)

Är det olagligt att medvetet pajja motorn?

nym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 09:49:49 följande:

Men detta handlar ju inte alls om det....

Likna det med att min bil som står parkerad inte har några fungerande bromsar, jag som ägare vet om detta, jag har skickat iväg bromsoken på renovering.
    Under natten blir dock bilen stulen, biltjuven krockar sen i första korsningen h*n kommer till, både biltjuven och föraren av den andra bilen som är inblandad i krocken avlider av skadorna från krocken...

Är det då rimligt att jag som ägare till bilen blir åtalad för de båda dödsfallen?
    Blir det i så fall "vållande till annans död" om jag inte plockat bort bromsoken med uppsåt att skada någon, eller "mord" om jag gjort det med uppsåt?

Självklart är man aldrig som ägare ansvarig för vad någon gör med det de stjäl av dig, eller konsekvenserna av deras handlande.

Se det som att TS skulle gillra en fälla genom att koppla bort bromsarna då han misstänkte att en viss person skulle "låna" bilen. Då tror jag att det helt klart det vore åtalbart.
  • Anonym (Aschberg)
    Anonym (Haha) skrev 2022-12-23 10:19:24 följande:
    Hahaha så när jag fryser in gryta i en gammal glassförpackning så begår jag brott?
    Förvarar du metanol i vodkaflaskor som är allmänt tillgängliga, och någon dricker det så anses du nog vara vållande.

• Anonym (Aschberg)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 14:32:25 följande:
    Anonym (Aschberg) skrev 2022-12-23 10:04:02 följande:
    Se det som att TS skulle gillra en fälla genom att koppla bort bromsarna då han misstänkte att en viss person skulle "låna" bilen. Då tror jag att det helt klart det vore åtalbart.
    Det finns precis noll rimlighet i att jag som ägare av något skulle kunna bli åtalad för ev konsekvenser defekter på min egendom orsakar på gärningsman som stjäl min egendom.

Men nu finns det ju en del som är orimligt i lagen...

Lagen är helt rimlig. Du ska inte gillra fällor för att straffa småtjuvar - eller, ännu värre, helt oskyldiga.

• Anonym (Aschberg)
    elmadumle skrev 2022-12-24 22:36:05 följande:
    Det är inte olagligt att koppla bort bromsarna på sin egen bil. Den som begår brottet är den som stjäl bilen.
    Det beror på uppsåtet. Givetvis får man mecka med sin egen bil, men att medvetet gillra en fälla för att lära tjuvarna en läxa är inte lagligt.

Privatpersoner har inte rätten att straffa tjuvar.

Svar på tråden Är det olagligt att medvetet pajja motorn?