• Friger

Mitt ex vill vara spermadonator till oss

Ditt ex vill inte vill ha med barnet att göra, men det nya barnets helsyskon tar han fullt ansvar för? Luktar trubbel när de blir större... Avsikterna till frågan är inte heller helt självklara om det funnits känslor med tidigare.

Låter som ett riskabelt arrangemang...

Det går ju att ta någon mellanväg och välja en känd donator som inte är involverad på något sätt.

• Friger
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 07:58:49 följande:
    Tack för bra frågor!

Nej min tanke är att det är mycket bättre att ha en som jag känner till genetiskt som donator än någon som jag aldrig pratat med. Om jag tar en donator från en klinik kommer barnet aldrig veta vem pappan är. Jag har vänner som fått barn via klinik och dom ångrat att det blev en anonym donator pga att barnen frågar efter pappan. Då är det utifrån mitt perspektiv bättre att säga att du blev till med hjälp av din syskons pappa, då han ville hjälpa oss att få dig. Än att du blev till på en klinik och vi vet inte vem din pappa är.

Min dotter kommer vara 18 när barnet blivit så gammalt att kanske undra gällande pappan och då tänker jag att det inte är lika känsligt som om dottern varit 5 år när jag blev gravid igen. 

Vi hade en diskussion gällande detta och han undrade om vi ville ha mer barn och då sa ja att det nog blir en klinik varpå han sa att han kan ställa upp om vi vill. Min dotter är varannan vecka hos sin pappa och vi har en väldigt snäll relation men umgås inte mer än vid lämning av dotter. Han är en super snäll pappa och har aldrig gjort mig något ont, vår relation slutade i vänskap. 

Vet att många lesbiska par skaffar barn genom olika donatorer vilket inte är konstigt i dagens läge, men av min egna uppväxt utan en pappa i mitt liv känner jag lite att blod inte är tjockare än vatten. Det blir liksom vad du gör det till..
    Du kan skaffa en donator privat som är känd men som inte har någon inblandning i det hela känslomässigt.

Lär känna den personen innan bara.

För övrigt. Det här med att donera anonymt "is no more". Släktforsknings-dna gör att de flesta hittar sin pappa enkelt. Jag donerade anonymt. Har i praktiken 14 barn nu varav 10st via donation. 4st av dessa träffar jag i olika omfattning.
  • Friger
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 09:08:39 följande:
    Vad menar du nu? Barnet kommer ju få veta när den frågar vem pappan är? Inte när den är 18.
    Min fundering... Om barnen har samma pappa som erkänner det ena barnet men inte vill ha med det andra barnet att göra?

Hur känns det för barnet som blir bortstött?

Nu kanske det inte alls blir så. Du beskriver honom ändå som snäll och så. Men arrangemanget är ju ändå att han inte vill ha med det barnet att göra.

Antingen tänker han sig ändå att ta till sig det nya barnet. Eller så menar han verkligen det att han inte vill ha med barnet att göra. I ena fallet så spelar han inte med öppna kort om avsikten, vad finns det mer att veta om den avsikten då? I det andra fallet kan det bli som i inledningen av mitt anförande.
  • Friger
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 10:09:42 följande:
    Ja du har rätt i det du säger. Tack för att du bollar med mig utan att anklaga mig för att vara ointelligent 😀

Jag ska kika vidare på detta, tanken med inlägget var att få lite tankar kring detta dilemma men eftersom inte många här befinner sig i samma situation förstår jag att tankarna kan skilja sig åt.
    Tanke som slog mig... Du och din sambo kan inte få samma donator då? Vet inte om det är möjligt...
  • Friger
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 10:13:51 följande:
    Okej så du har donerat till flera familjer och sen har barnen kontaktat dig eller? Berätta gärna mer hur det har gått till och hur ni gjorde med att inte registrera dig som förälder 😀
    Nä, barnen är inte så gamla ännu. Det är via föräldrarna jag haft kontakt med dem.

Tanken från början var att jag skulle vara anonym. Det fungerade några år. Sen så kom dna-tekniken. Sen var det någon som ville träffa mig vilket jag gick med på, lite motvilligt första gången. Sen har det rullat på. Men vi ska inte överdriva kontakten. 1-2 gånger per år bara.

De har antingen hittat på en historia hur de blev gravida eller bara berättat sanningen. Jag har inte stött på att det varit några problem. Lovade att hjälpa till med adoption om det skulle strula. Men det behövdes aldrig. Det enda är väl att det tar lite tid. Dvs det blir den som föder barnet som får alla föräldradagar i början.
Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss