• dinchey

Trasig tvättmaskin hyresrätt

Ena tvättmaskinen har stannat, den är full av mina sängkläder och jag reser bort imorgon så måste verkligen få ut tvätten nu. Den stannar under centrifugeringen och jag vågar inte vara där och pilla själv med risk för att förstöra något. Har kollat efter stopp så gott jag kan i avlopp och tömningslang men vågar som sagt inte pilla där allt för mycket. Om jag ringer jouren nu, kan jag åka på att bli betalningsskyldig för utryckningen?

• Svar på tråden Trasig tvättmaskin hyresrätt
  • Anonym (Myran)

För att få ut kläderna stänger du av maskinen och  väntar typ 10 minuter så släpper den spärren på luckan och du kan öppna luckan så du kan ta ut kläderna.

Men ja du kan få betala för jourutryckning då en trasig tvättmaskin inte bedöms som så akut, så länge maskinen inte läcker vatten okontrollerat. 

• dinchey
    Anonym (Myran) skrev 2022-12-19 18:15:04 följande:

För att få ut kläderna stänger du av maskinen och  väntar typ 10 minuter så släpper den spärren på luckan och du kan öppna luckan så du kan ta ut kläderna.

Men ja du kan få betala för jourutryckning då en trasig tvättmaskin inte bedöms som så akut, så länge maskinen inte läcker vatten okontrollerat. 

Ok då ska jag testa det tack för svar!
  • BuoBä
    dinchey skrev 2022-12-19 18:27:25 följande:
    Märke siemens. Det står felkod E18
    Kolla luddfiltret. Kan vara något som blockerar där. 
  • mammatill6

Har du kollat vattenlåset längst ner, eller vad det nu heter. Blir det stopp där kommer inte maskinen tömma vatten, det är det vanligaste felet. Annars är det bara att köra en tömning och sen låta maskinen stå så kommer luckan öppnas. Ringer du jouren kommer de förmodligen inte ens ut då de endast kommer på saker som absolut inte kan vänta till nästa dag utan att riskera stora skador.

• Anonym (Varför)

Går det inte stänga av strömmen och sen starta igen el åtminstone göra centrifug och få ut kläderna el  bara stänga av ström, på med ström och öppna luckan. Det funkade hos oss. 
    Annars får du ringa och felanmäla och förklara ditt problem.  Ingen granne i huset som du känner tillräckligt bra som kan hjälpa

Svar på tråden Trasig tvättmaskin hyresrätt