• Spucks

Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?

Nej, jag uttalar aldrig tomma hot.
    Fast jag har på allvar funderat att 5åringen inte ska få några presenter av tomten, när han betedde sig hemsk (han är bra på det .... han har några problem). Men det var bara fantasier när jag var riktig arg och utan ork pga hans beteende och jag vet att det är mer tanke på att vara elak för att "ge igen". Vilket är såklart helt dumt, att vara elak med flit mot ett barn. Därför var det inga allvarliga funderingar.

• Spucks
    Anonym (Yes) skrev 2022-12-19 20:26:32 följande:

Tror jag att alla andra också gör det fastän dom säger att dom inte gör det? Ja.

Varför tycker du att alla föräldrar jobba med tomma hot? Mina barn får konsekvenser om de beter sig illa och ibland straff, om jag anser det nödvändig. Men tomma hot har jag aldrig använt och kommer aldrig att använda. Inte för att jag är så pedagogisk och korrekt, utan för att jag är inte dum. Barn är inga idioter, de märker om man om och om igen uttala hot som sedan aldrig uppfylls och då kommer de skita helt i vad man säger. Jag har inget behov att göra livet svårare för mig än nödvändig.
Svar på tråden Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?